Viktproblem och gravid!!!

Z

zippizoot

Jaa,sannerligen är jag ingen smal sak..är överviktig och har aldrig lyckats att gå ner ordentligt sedan mitt första barn som nu är 7 år. Nu är jag med barn,i vecka 6,tankarna far runt och jag har jätteskräck över att jag är överviktig,tjock!!! ändå är jag aktiv och rör på mig jämt) tänker på vilka problem jag kan få,komplikationer som havandeskapsförgiftning..har liksom gammal hängpåse av fett till mage..:o vad händer med den när barnet växer? mina bilringar..hjälp..är livrädd av bara tanken att jag blir en jätte michellingubbe!!! jag skäms så mycket,att jag INTE vill ställa mig på vågen när jag ska till barnmorskan,måste man det??? jag har bojkottat allt vad heter sötsaker,försöker att hålla mig inom rimliga ramar och inte äta en massa skräp, är det någon som känner igen sig i detta dilemma???
Har varit svag för godis och sötsaker genom åren,men har turligt nog lyckats att sluta äta sånt,innan jag blev med barn,så nu känner jag bara motvilja mot sött:eek: kan man följa en viss diet även fast man är gravid?

Sv: Viktproblem och gravid!!!

Alltså... Jag har några kilo övervikt, närmare 20 :angel: och min mage (bilringarna) har ju slätats ut av bebismagen, det är bara längst ner man känner lite hull nu (är i v 40 nu). :) Jag har inte haft några som helst problem under graviditeten, inte ont i ryggen, ingen foglossning att tala om.

Det är först nu, sista veckan som mitt blodtryck varit högt och man befarar havandeskapsförgiftning. Att det skulle bero på övervikten har ingen antytt.

Jag ville heller inte väga mig hos BM i början men har gjort det vid samtliga tillfällen och min BM har inte sagt ett ord om min övervikt - tvärtom sa hon att det inte syns att jag väger så mycket som jag gör, har gått upp 16 kg sen inskrivningen (mycket är vatten).

Så ta det lugnt du, ingen kommer dömma dig för att du är lite överviktig.

Du kan följa en diet om du får i dig vad du och barnet behöver. Banta är ingen bra idé. Men du kan ju fortsätta undvika onödiga sötsaker och motioner osv...

Väga dig måste du inte göra hos BM, hela mödravården är frivillig. Men det kan ju vara bra att ha koll på ändå, t ex för risken för havandeskapsförgiftning. Om du känner förtroende för din BM kan du kanske berätta om dina känslor?
Jag vet flera som har vägt sig hos BM men själva aldrig sett siffrorna, de har BM antecknat bara för sig själv. :)

Precis som Eyz hade jag också en hel del extra innan jag blev gravid (är i v. 42), men det har slätats ut av bebisen. Min BM har inte heller påpekat nåt om min vikt en enda gång. Jag har inte haft några symtom alls på havandeskapsförgiftning så det är absolut inget som drabbar alla! Däremot har jag haft rätt ont i ryggen, men det kan lika gärna bero på en gammal skada jag har efter en avramling.

Prata med din BM om hur du känner så ska du se att allt ordnar sig.

Med tanke på TS oro är det kanske fel tråd att ta upp problemet i men det är ju en viktfråga så jag hoppas att det är ok att jag ställer den här.

Har läst att övervikt kan ge svårare förlossning, på vilket sätt spelar kvinnans vikt roll när det kommer till förlossningsförmåga? Vore intressant att få svar!

Om du ligger i riskzonen för havandeskapsförgiftning så kommer MVC kolla dig extra noga.

Jag tror att de kommer att vilka väga dig, då kraftig viktökning t.ex. är ett tecken på att man blir sämre (samlar på sig vätska).

Jag tror det kan underlätta för dig att tala om hur du mår, och hur du tänker, när du skriver in dig.

Jag var överviktig med båda barnen, och även en av mina bästa vänner. Och våran uppfattning var att om man försvarar sig, och försöker skoja bort/bagatellisera övervikten får man predikningarna och moralkakorna kastade efter sig. Men det var uppfattningen vi fick på vårat MVC, det är säkert olika. Men jag var fullt medveten om att det var farligt att vara överviktig och gravid, så jag var öpppen med min oro.

Är det inte så att man är i sämre konditon, generellt om man är överviktig? Man är inte lika uthållig, orkar inte lika mycket som en normalviktig? (Nu är detta inte mina åsikter, jag är fullt medveten om att man som överviktig kan vara lika i bra/bättre konditon än en normalviktig).

Om man sedan har högt blodtryck, och ska genomgå en ansträngande förlossning, är väl inte det något som direkt gynnar en bebis som kanske redan lider av mammas tryck? Men alla överviktiga har ju inte heller högt blodtryck.

Jag är åxå överviktig och gravid. är i v 11.
jagska få träffa både läkare och dietist pga det.
Jag skämsöver vim vikt och jag hade verkligen ångest innan jag ställde mig på vågen på mvc. Men min bm va jättegullig och förklarade vad som skulle hända osv.
Mitt mål är att max gå upp 5 kg. dvs att jag tänker gå ner i vikt under tiden. pga illamåendet så måste jag äta många ggr per dag. annars blir det oftast bara frukost och middag. ibland nån macka till lunch.
Det finns ju även träning just för gravida. som yoga, vattengympa osv.

bm finns där för dig. prata med henne/honom om dina problem.

Mitt mål var att gå upp så lite som möjligt. Jag är uppe i +25 kg och än är inte bebis ute... :cool: Sånt är omöjligt att säga innan. Om man har "förbjudit" sig själv att gå upp mer än si eller så är risken stor att man bara mår dåligt om man inte lyckas hålla det.

Mitt mål var att gå upp så lite som möjligt. Jag är uppe i +25 kg och än är inte bebis ute... :cool: Sånt är omöjligt att säga innan. Om man har "förbjudit" sig själv att gå upp mer än si eller så är risken stor att man bara mår dåligt om man inte lyckas hålla det.

Det tror jag oxå. Man ska nog undvika att formulera mål i kg. Bättre att ha som mål att t ex motionera varje dag under graviditeten i den mån kroppen tillåter (och vara beredd på att foglossning och annat kanske försvårar). Eller att utesluta sötsaker. Eller att äta tre morötter om dagen och dricka tre liter vatten, eller liknande.

vatten och morötter,kan man överleva på det med en bebis i magen??
är det alltså ok att äta "snålt"? klarar sig barnet bra ändå?
typ,om jag håller mig till frukt och grönsaker hela graviditeten,skulle det vara ok?

Absolut inte, barnet behöver ju näring! Ät gärna nyttigt med grönsaker och så till maten och se till att röra på dig så gott du kan. Men banta är det sämsta du kan göra.

hejsan! jag är grymt överviktig och var det även när jag blev med elias (som är 1½månad nu)
jag hade jätte ångest för att ställa mig på vågen för BM, kände mig så ut tittad.
Jag fick träffa läkare och dietist (dietisten slutade ja gå till för ja vet juh faktiskt allt hon berätta och de hjälpte inte mig)
jag och min BM satte som mål att gå upp så lite som möjligt, jag gick upp 5kg garanterat fett och sen på slutet så samlade ja på mig väldigt mycket vatten, fötterna såg ut som ballonger.

min mage blev rund och stor, men dock så hängde "hängmagen" under lixom.. inte så iögonfallande.
men som min karl sa "du är vacker i mina ögon" vilket jag även kände mig :D

jag hade tidigt väldiga problem med foglossning villket gjorde min motion nästan obefintlig, men ja försökte iaf

jag gjorde k-snitt för att lillen inte ville vända på sig och vändningsförsöket misslyckades OCH möjligtvis triggade igång min förlossning för dagen efter börja de :)

jag ska bara understryka att jag överdriver inte om min vikt! den är över 120kg!!

Elias är frisk och kry, jag hade inga komplikationer som har med min fetma (specefikt) att göra!
jag har aldrig mått så bra i kropp och själ som när ja var gravid! (Förutom foglossningen)

vatten och morötter,kan man överleva på det med en bebis i magen??
är det alltså ok att äta "snålt"? klarar sig barnet bra ändå?
typ,om jag håller mig till frukt och grönsaker hela graviditeten,skulle det vara ok?

Nej, nej! Jag menar inte att man bara ska äta morötter och dricka vatten!:eek:

Men om man tvingar sig att äta minst tre morötter om dagen, och dricka mycket vatten, blir det mindre tid och matsug-känslor över till annat onyttigt. Samtidigt håller man magen igång.

Jag tycker man ska strunta i vikten helt och hållet när man är gravid eller ammar. Det är bättre att fokusera på att äta regelbundet och nyttigt. I vårt kroppsfett lagras tungmetaller och miljögifter. Om man börjar förbränna fett frigörs en del av dessa ämnen, och går ut i blodet och bröstmjölken.

Det är så skönt att höra att det finns flera än mig som har detta problem,
jag har varit rädd i många år över att bli gravid så länge jag var överviktigt,
tänkte att jag typ skulle banta och bli smal först innan..men ack du goda tanke,är inte den lättaste precis..och jag är så glad över att jag väntar barn,men såklart orolig..det enda positiva i det hela är att man kan ju dölja lääänge att man är gravid..:eek: för man ser ju ändå ingen skillnad..:o

Haha, det trodde jag också. Men jag fick en riktig gravidtetsmage redan i v. 12 typ :p Klotrund!

Att fostret skulle behöva så mycket mer näring är bullshit.
Ponera att du skulle äta morötter och dricka vatten under graviditeten - den enda som skulle ta skada av detta är din egen kropp. Som överviktig har du en enorm fettreserv att ta av.
Det går alldeles utmärkt att "banta" under en graviditet om definitionen av bantning är att äta sunt och motionera = dvs leva normalt. Är energiintaget större än förbrukningen blir man överviktig, är energiintaget lika med förbrukningen är man normalviktig. Svårare än så är det inte. Att följa "särskilda dieter" är dumt och knappast hållbart på sikt, oirrelevant om man är gravid eller ej.

Jag skrev inte att barnet behöver mer näring, men man måste ju äta. Jag skrev även att det bara är bra att äta nyttigt och röra på sig, men att just banta kan vara väldigt dumt. Jag skulle iaf säcka ihop av att bara leva på morötter och vatten, gravid eller inte.

Läs mitt inlägg igen :cool:

Fast det inser nog alla att det inte skulle funka att vara gravid och äta morötter. Man behöver ju en allsidig kost, vitaminer, järn, ja variation i kosten helt enkelt. Och även om ens kropp nu skulle klara att gå på "sparlåga" under en graviditet, så lär det knappast gynna varesig den blivande mamman eller fostret. Man är ju tillräckligt trött ändå.

Men nu var ju detta ingenting varesig du eller cipramil förespråkade :)

i vintras tog jag verkligen tag i min vikt 95 tappra kilo. planen (i min perfekta värld i mitt huvud) var att tappa till iallafall minst 88 kilo och SEN bli gravid!!!!

efter 5 tappade kilo blev jag gravid..... eftersom jag följde en diet med mix av nutrilett och mat och ganska hård träning, så sa det tvärstopp! ryggen satte stopp för allt vad ridning innebar. jag kunde inte ens sitta på en hästrygg och skritta med långa tyglar....

jag blev ju glad över att vara gravid, men samtidigt väldigt lessen över att aldrig få visa upp en smal och fin gravidkropp!!!! jag har väldigt mycket fett på ryggen och dom valkarna irriterar mig så fruktansvärt mycket!!!! jag ser knappast gravid ut, om jag inte har kläder som verkligen framhäver magen!!!! senast i lördgs fick jag höra att jag var i 6te månaden.... jag är i 16de veckan idag. :crazy: magen är bara stor och tjock på mig. allt fett som jag hade på magen sen innan finns ju kvar, plus att bäbisen trycker på under.... ni kan ju själva räkna ut hur mina mage ser ut.... :cry:

när jag berättar för folk i vilken vecka jag är har samtliga reagerat såhär: "oj....... *lång tystnad och tittande på mage*. Tvillingar?" :mad:

längtra och hoppas på att magen tar fart på allvar snart och börjar se gravid ut, inte bara tjock!
men det roliga i all misär är att jag "bara" gått upp 6 kilo och de kom ganska omgående efter att jag la om kosten och slutade motionera! och det är ju bra!!!!!!!

ryggen sätter tyvärr bomstopp för allt vad hastiga rörelser heter och jag blir sjukt andfådd av ingenting, så bara att gå uppför en trappa är jobbigt.
jag har aldrig lidit av dålig motion, så jag hoppas verkligen att det beror på graviditeten....

vi tjockisar får helt enkelt försöka se bortom alla bilringar och inse att våra kroppar inte ska va snygga nu. dom ska få fram en perfekt liten bäbis och vi ska göra allt vi kan för att hjälpa våra kroppar med det. banta får vi göra sen. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka