Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lite halvt kl.
Om jag ser till dom i min bekantskap som genomgått en Gastric bypass (för det är väl vad vi talar om) så har dom knappats haft ett bra liv där dom kunnat röra sig obehindrat eller äta normalt (därav den otroliga vikuppgången).
Nu kan jag inte tala för dig, jag har ingen som helst aning om hur pass överviktig du är (om du ens är det), men ja det är bättre att vara smalare än gravt överviktig. Av dom få som gjort operationen i min bekantskap är det två som la om sina liv trotalt, äter nyttigt och normalt, har hållit vikten. En tredje har nog samma betendemönster kvar som innan operationen.
Jag väger 107 kg just nu och har svårt för att gå ner i vikt trots stora försök. Det enda som funkar är att svälta mig, och eftersom min hjärna inte funkar normalt då så finns det ingen lösning. Jo, att sluta med min epmedicin som troligen är den som gör att vikten inte går ner igen.
Fast poängen är väl att man krymper magsäcken såpass mycket att man faktiskt inte är hungrig trots att man äter lite. Sen är det ju av övergående natur. Jag håller på att banta nu, vill ner 5 kg bara, och visst är jag hungrig och avstår från att äta mer. Men det är ju bara tills jag gått ner dessa kilon som jag behöver gå på minus. Sen när jag kommit dit jag vill funkar det ju att gå plus minus noll.Att göra en operation och gå ner i vikt vore skitbra, men jag vill inte vara hungrig jämt eller inte kunna dricka en burk cola ibland, äta en mjukglass på sommaren osv. Det är just detta som gjort att de som jag känner som inte klarat sig bra efteråt har gjort att de gått upp i vikt igen.
Kl
Har flera i min närhet som gjort det. Två har gått upp igen pga att de kunde sitta och ljuga om allt de gjort för att gå ner i vikt på mötet innan beslutet.
Fast poängen är väl att man krymper magsäcken såpass mycket att man faktiskt inte är hungrig trots att man äter lite. Sen är det ju av övergående natur. Jag håller på att banta nu, vill ner 5 kg bara, och visst är jag hungrig och avstår från att äta mer. Men det är ju bara tills jag gått ner dessa kilon som jag behöver gå på minus. Sen när jag kommit dit jag vill funkar det ju att gå plus minus noll.
Sen skrev du ju i en annan tråd att du hade ont i höfterna när du vaknade. Det sliter oerhört mycket på kroppen att vara överviktig. Säg att man har 30 kilos övervikt. Det är som att konka runt på två stora fodersäckar till hästarna hela tiden!! Klart att kroppen slits och tar stryk!
Är du berättigad till en operation så tycker jag i alla fall att du ska gå på den inledande konsultationen och se vad de säger. Du kanske inte alls behöver opereras, utan det kommer att ordna sig ifall du får hjälp med kosten och matlagningen av en dietist som är kunnig vad gäller ep-medicinen och sådär också.
Här finns det också folk som har gjort likadant. Jag förstår inte att de inte blir genomskådade?
En annan sak som jag reagerat på är att en del av de som gjort det ser så mycket äldre ut. - många kilon men + 15 år i utseendet. Hänger det ihop med att hunden inte hinner med utan blir lite hängig? Eller vad kan det annars bero på?
Jag går aldrig hungrig från bordet. Man får dock se till att äta lagom så man inte töjer ut magsäcken igen.
Jag äter mjukglass dock bara en liten halv. Äter godis men med måtta.
En påse bilar har jag i några dagar, ett choklad tar 1 månad att äta upp.
Även man är opererad får man inte sluta leva men man måste röra på sig, äta nyttigt för att få i sig det som behövs mer koncentrerat då det är små mängder.
Jag äter ca var 3:e timme vaken tid, jobbar jag hårt fysiskt är jag vrålhungrig redan efter 2 timmar
Men då har du väl ett medicinskt problem till din viktökning och inte felaktiga kostvanor i grunden om jag förstår det rätt. Det är väl ganska stor skillnad om det är medicinen som orsakar din viktuppgång. Hjälper en operation överhuvudtaget i det läget om din medicin motverkar viktnedgången?
Hunden!![]()