Viktnedgång - pepp & motivation

@fio Var de första 2 faserna jobbiga med omställningen till ketos och att helt utesluta kolhydrater?

Nej det var nästan jobbigare i fas 3 när man skulle börja lägga in stärkelse och kolhydratsmiddagar och festmåltid och två brödskivor.. Jag blev lite lost i den fasen..

Fast man utesluter ju inte kolhydrater helt, jag försökte hålla mig under 5g per 100g.

Fas 3 är ju annars en rätt bra fas, finns inte egentligen inte någon anledning att gå vidare till fas 4

Nej det var nästan jobbigare i fas 3 när man skulle börja lägga in stärkelse och kolhydratsmiddagar och festmåltid och två brödskivor.. Jag blev lite lost i den fasen..

Fast man utesluter ju inte kolhydrater helt, jag försökte hålla mig under 5g per 100g.

Nä det är väl omöjligt att utesluta kolhydrater helt, finns väl till och med i kött i viss mån :p Men för mig blir tänket att skippa kolhydraterna helt då en inte äter potatis eller ris eller bröd :)

Köpte du någon bok eller så eller gick du bara på fb-gruppen du nämt tidigare?

Håller med @mandalaki
Det är väldigt svårt att utesluta och ha strikta förbud speciellt om man har svårt för just detta (vilket överviktiga har, hade de haft lätt för att motstå frestelser hade de ju inte varit överviktiga).

Sen så är det ju upp till var och en att äta vilken "diet" de vill som de anser passar. Jag tror bara inte på absoluta förbud och allt för strikta dieter i längden.

Jag har gått upp 7 - 8 kg på 2 år, då jag nästan helt slutade springa. Nu har jag ett stort mål till kommande sensommar och till det behöver jag gå ner de här kilona om jag ska klara det. Jag kommer att springa, simma och cykla (inomhus på trainer) i ganska moderat mängd 5 - 6 dagar i veckan, samt köra lite step up-träning och träning med gummiband här hemma under vintern. Jag tänker inte dra ner på mina måltider, räkna kalorier etc för jag blir olycklig vid bara tanken på att banta. Däremot blir det inga chokladkakor i bilen på väg hem från ICA, t.ex. Jag hoppas och tror att det ska räcka för att jag ska gå ner dessa kilon lagom till slutet av augusti :) (Om jag sen klarar mitt slutliga mål är en annan femma, men jag är i alla fall bättre förberedd!)

Nä det är väl omöjligt att utesluta kolhydrater helt, finns väl till och med i kött i viss mån :p Men för mig blir tänket att skippa kolhydraterna helt då en inte äter potatis eller ris eller bröd :)

Köpte du någon bok eller så eller gick du bara på fb-gruppen du nämt tidigare?

Jag köpte boken efteråt på engelska (den är ju slutsåld på svenska), men man klarar sig bra med gruppen för all info finns i den! Börja med kalkyleringsverktyget så du vet hur många dgr du ska vara i varje fas och spara det! Allt är gratis oxå så det är ju väldigt bra! :)

Jag ska göra en nystart nu och köra hela januari, tror jag tar mig fram till andra halvan av fas 3 på den tiden. Sen ska jag stanna i andra halvan av fas 3 i resten av livet :angel:

@fio Suveränt, tack! :)

Börjar med det hela efter min stora tenta som jag har i början på januari. Ska gå ner 6 kilo och det räknades ut 2 dagar i "attack-fasen", 34 dagar i cruise-fasen och 49 dagar i konsolliderings-fasen. Hepp och pepp! :banana:

• Gilla
Reactions: fio
Jag tänkte också göra ett seriöst ryck angående matvanor. Jag skippar dock att väga mig, vet ändå på ett ungefär vad jag väger. Kör med klädstorlek istället så blir det något mindre stress över vikten hoppas jag. Det som har fungerat för mig förut har varit att helt enkelt dra ner kakor, kex och godis så jag kör så nu också.

@Wysiwyg blir det för tufft så finns ju alltid trappan oxå att ta till. Jag funderar på att kanske prova den senare! Jag är ju inte lika motiverad med mina 5 kg jag ska gå ner nu jämfört med förra året .

Dag 1: Protein
Dag 2: Protein + Grönsaker
Dag 3 Protein + Grönsaker samt 1 frukt (Undvik Banan/ Druvor/ Körsbär)
Dag 4: Protein + Grönsaker + 1 frukt och 2 skivor Fullkornsbröd
Dag 5: Protein + Grönsaker + 1 Frukt + 2 skivor FK Bröd och 40 gram hårdost
Dag 6: Protein + Grönsaker + 1 frukt + 2 skivor FK Bröd + 40 gr Hårdost samt 1 portion Kolhydrater (Helst fullkorns pasta eller Rå Ris)
Dag 7: Protein + Grönsaker + 1 frukt + 2 skivor FK Bröd + 40 gr Hårdost och Denna dag har du även 1 Festmåltid som består av Förrätt, Varmrätt, efterrätt och 1 Glas Vin. (OBS: Du får lägga upp men INTE ta om)

Har slängt all glass, godis etc som var kvar.

Jag siktar inte på viktnedgång just nu, däremot försöka mota uppgången lite. 1kg/vecka i 10 veckor till går liksom inte.

Sambon däremot behöver gå ner 10kg.

Ingen mer glass på kvällarna kommer nog hjälpa...

I övrigt laddar vi huset med frukt och grönt, jag ska proväta mig igenom proteintillskotten igen (dvs kvarg, puddingar etc) och så har jag laddat upp med ett par flak naturdiet. De är inte istället för mat i normalfallet utan för de dagar jag har svårt att äta alls.

Min kropp vill ha mat i ungefär fyra dagars cykler. Tre dagar med små täta måltider och sedan en dag bara flytande.

När jag kalvat så ställer jag återigen målet på 53.4 kg :D

För de allra flesta tror jag att det är bästa sättet att misslyckas med en viktminskning. Alltså att bestämma att det där får jag inte äta. Det blir så svårt och trist att hålla att man ger upp. Mycket enklare att bestämma att det där får jag äta i rimliga mängder.

Men nu är det ju itrim det handlar om, där antar jag att man får äta ganska allsidigt.
@tornblomma
Jag tror det beror helt på hur man är som person. Som sockerberoende tycker jag att det lättaste är att ta bort sånt helt för då tappar jag suget efter det. Däremot att äta lite någon gång gör att mitt sockerbehov och sug triggas efter mer. Och då får jag kämpa för att stå emot.
Men om man inte är sockerberoende så kan nog unna sig fungera. :)

@tornblomma
Jag tror det beror helt på hur man är som person. Som sockerberoende tycker jag att det lättaste är att ta bort sånt helt för då tappar jag suget efter det. Däremot att äta lite någon gång gör att mitt sockerbehov och sug triggas efter mer. Och då får jag kämpa för att stå emot.
Men om man inte är sockerberoende så kan nog unna sig fungera. :)
Jag tänkte inte på att unna sig - typ idag är det lördag så då får jag äta godis. Utan att äta allsidigt, dvs även kolhydrater, hela tiden. Men i rimliga mängder.

Men anser man sig vara sockerberoende och dessutom att beroendet triggas av potatis och pasta, då är det naturligtvis svårare.

För de allra flesta tror jag att det är bästa sättet att misslyckas med en viktminskning. Alltså att bestämma att det där får jag inte äta. Det blir så svårt och trist att hålla att man ger upp. Mycket enklare att bestämma att det där får jag äta i rimliga mängder.

Men nu är det ju itrim det handlar om, där antar jag att man får äta ganska allsidigt.
Nja, det tror jag inte riktigt. Får man äta ordentliga måltider utan att behöva räkna och väga blir det enkelt. Och bara efter någon vecka utan sött har man avgiftat sig och sen rullar det på!

Nja, det tror jag inte riktigt. Får man äta ordentliga måltider utan att behöva räkna och väga blir det enkelt. Och bara efter någon vecka utan sött har man avgiftat sig och sen rullar det på!
Ja, för dig är det kanske så, men långt ifrån för alla.

Men nu var det ju itrim som TS ville höra erfarenheter av.

Jag vet att min viktuppgång kommit som ett resultat av mitt (dåliga) mående och mediciner.
Mitt största bekymmer är min ork och att, på dåliga dagar, lyckas ta mig ut på ordentliga promenader med hunden.
Till för ett par år sen red jag (inklusive mockning mm) ett par gånger i veckan också.

Har bestämt mig för små delmål i taget och att framförallt minska intaget av onyttigheter.

"Ordentliga måltider" är ngt mkt subjektivt och för de flesta överviktiga lite av en key point. Jag tror att iaf till en början så måste man lära sig vad en "normal måltid" är och då tror jag att matdagbok, väga, kolla kalorimäng odyl är lättaste sättet att få insikt

"Ordentliga måltider" är ngt mkt subjektivt och för de flesta överviktiga lite av en key point. Jag tror att iaf till en början så måste man lära sig vad en normal måltid ("") är och då tror jag att växa, kolla kalorimäng eller likn är lättare sättet

Det är ju givetvis enklare att äta sig mätt och gå ner i vikt tippar jag på att @Unafraid syftade på? Det är ju antingen det eller räkna och väga som man får göra om man inte vill utesluta något ur kosten, det beror ju på vad som passar en själv.

Hur gjorde du ? Du måste väl tappat minst 20 kg om inte mer?

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 334
Senast: Nielaa
·
Kropp & Själ Det som jag nämner i rubriken är något som jag totalt saknar. Jag går in för något med hull och hår men orkar aldrig gå ända in i mål... 2
Svar
22
· Visningar
3 373
Senast: Blomskan
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter... 2
Svar
35
· Visningar
5 796
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar