Viktmanschetter i rehabsyfte

H

Helan

Någon som ridit eller tränat med vikter på hästbenen i syfte att bygga upp muskler (eller annat?) på en omusklad eller tidigare sjuk häst?
Vi ska skritta med 500 g/bakben i 20 min/dag till att börja med, sen öka tiden, pga att min häst är muskelfattig bak och släpar tårna. Enligt rek från veterinär förstås.
Vill gärna ta del av era erfarenheter. :bow:

Sv: Viktmanschetter i rehabsyfte

Jag har gjort det på två hästar (Tore Perssons manschetter) efter rekomendation av vet i samarbete med ET.
Första hästen var nog ett hopplöst fall, så där blev det inte bra.
Andra hästen är den jag har nu som drabbades av en fläkskada och har blivit kortare i muskulaturen på ena bakbenet (=stel, kan inte ta ut steget på det benet lika bra). Hästen var generellt klent musklad i bandelen efter skadan och gick med manschetter på båda bak, men något mer vikt på det svagare/skadade bakbenet.

Jag vet inte vad jag ska säga om resultatet faktiskt.
Jag har gjort massor för att få hästen bra igen, detta är en av åtgärderna.
Jag höll igång med vikterna i några månader (trappade upp stegvis).
Hästen är mycket bättre nu och musklar på sig hela tiden. Har inte använt vikterna på ett tag (mkt trixande med att hoppa av och plocka av dem när tiden "gått ut" och man skulle rida/träna vidare. De är inte direkt smidiga att hålla i under en uteritt.
Eventuellt har de hjälpt, jag vet inte ärligt talat.
Så mitt inlägg här är rätt så värdelöst, men du hade ju inte fått några svar alls... ;)

Vikt manschetter är bra, fast det låter som en lång tid för hästen att starta med. Jag hade nog valt en kortare tid som ingångstid, alternativt något mindre vikt till en att börja med och samma tid.

Ja, jag kanske skulle kommentera vikt och tid också!

Jag minns inte exakt vikt, men jag började kortare tid (ca 10 min/dag) utan extra vikter i manschetterna och ökade långsamt tiden och till sist även vikten. Jag kommer inte ihåg vad manschetten väger utan extra vikter, men det ligger väl runt 4-500 gram gissar jag?
Full vikt har jag aldrig haft eller blivit rekommenderad (blir väl dubbelt mot en "naken" manschett).

Har börjat igår med 15 min promenad vid hand, ska fortsätta några dagar med detta innan jag sitter upp. Sen ökar jag på med 5 min per vecka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 582
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Hästvård - Tror att jag lade detta i fel kategori, kan admin flytta i så fall till rätt kategori. Tack :) - Nu är det så att min bekant har en...
Svar
10
· Visningar
1 686
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII