viktigt med tränaren?

A

attack

vet inte om detta va rätt fortum..

men är de viktigt att man trivs med sin tränare?
ska man stå ut med sin tränare bara för den är duktig?

känner nämligen att ja inte ser fram emot träningarna längre eftersom ja inte trivs med tränaren..visst de går väl bra när hästen väl går bra, men får jag problem eller att hästen börjar bråka/testa så får ja ingen hjälp med de.

däremot när hästen väl går bra så får ja hjälp så att han kan gå ännu bättre, men ja trivs endå inte på nåt sätt.

är de dumt att byta tränare när endå tränaren är duktig och hälften av alla andra i stallet rider för den?
ska man stå ut ett tag eller vad?
har ridit 6 eller 7 ggr för den och de har inte blivit nån förbättring alls..känner bara mer o mer att ja vill byta men känns så dumt när de är en duktig tränare.
om nån förstår..

hur hittar man en tränare man trivs att rida för? ska man leta tills man hittar den som passar eller hur ska man göra? kryllar ju inte direkt av dom som kan tänka sej att komma ut o träna bara en.
 
Sv: viktigt med tränaren?

Självklart ska du trivas med din tränare! Och självklart ska tränaren hjälpa dig att lösa problem! Byt snarast så du kan komma framåt i din ridning!
Du kan prova sätta ut annons eller lappar på närliggande ridskola. Sen är det bara att prova sig fram. Alla tränare fungerar inte med alla ryttare.
Lycka till! :)
 
Sv: viktigt med tränaren?

Jag hade bytt tränare! En förutsättning för att det ska gå bra är att man litar på sin tränare, trivs med denna och har förtroende för tränaren. Man ska se fram emot träningarna. Man betalar för att få hjälp, för att utvecklas och då ska man åtminstonde se fram emot träningarna!

Jag älskar min tränare och önskar bara att jag hade kunnat träna för denne oftare, tyvärr går inte det just nu men jag längtar och ser fram emot. I min vardagliga ridning funderar jag alltid på "vad brukar tränaren alltid säga" när jag får problem. Tränarenm kan alltså nästan lösa problem utan att ens vara närvarande!

Byt tränare, prova dig fram tills du hittar någon du trivs med!
 
Sv: viktigt med tränaren?

Att man trivs med sin tränare är superviktigt! Det ger mycket mer att rida för en "inte utbildad" tränare som man trivs med, än att rida för en superduktig, välutbildad tränare som man inte trivs med!
Däremot ska man alltid ge det en chans, för det kan ta några gånger innan tränare/elev/häst kommer underfund med varandra riktigt. Det vet jag av egen erfarenhet att jag tyckt att det inte gav något alls de första två gångerna, för att sen märka att allt lossnade direkt.
Du kan gärna försöka med att prata med din tränare, om du känner att du har så mycket förtroende för denne att du kna göra det, och berätta att du inte tycker det fungerar o varför. Det gjorde jag med en av mina tränare med mycket stor framgång - plötsligt blev det jättebra!
Om du inte känner att du vill eller kna göra det - och du har ridit så många gånger som 6-7 - då är det läge att söka upp en annan tränare!

Lycka till och hoppas du hittar nån du trivs med snart!
 
Sv: viktigt med tränaren?

Byt direkt! Det är slöseri med tid att träna för någon där personkemin inte stämmer, jag talar av erfarenhet...

En bra tränare ska kunna anpassa täningen efter elevens och hästens förmåga, peppa, komma med konstruktiv kritik och lösningar. Jag tycker att det kan vara värt lite mer pengar och att ge sig ut och köra till en viss tränare, kanske dra ner på antalet träningar per månad om man inte har råd att träna lika ofta. En bra tränare ger "hemläxa" och den kan du jobba med de passen du inte kan åka till tränaren.

Jag skulle inte träna för outbildad tränare däremot, leta upp en b-tränare som du kan trivas med och sätt upp små mål på vägen. Jag lovar att du kommer att se fram emot passen och utvecklas mycket på kort tid! De andra kommer att bli gröna...
 
Sv: viktigt med tränaren?

Att man trivs med sin tränare är a-ö.. Jag red för en tränare som jag vantrivdes med. Sa ifrån mej den tränaren med det samma. Han kunde inte heller ge mej stöd när det gick dåligt..
Han klagade starkt o mycket på mej hela lektionen.. Och jag är en sån person som tar till mej av kritik väldigt mycket.. Jag vill alltid göra bra ifrån mej och försöker till 100%.. Jag insåg efter den lektionen att "jag kan nog inte rida alls"... Jag va nedtryckt till inget alls. Jag kände att både min häst o jag är värdelösa.. Sen frågade en annan person hur det hade gått och tränaren sa att vi båda va duktiga och kunde gå långt med rätt hjälp..

Till själva grejjen hör att om han inte kan tala om för mej när jag gör rätt eller fel utan bara gormar på mej så jag känner mej värdelös så är han ingen bra tränare.. Hur ska jag veta när han tycker vi är duktiga när han bara klagar?? Inte ett enda "bra" eller "så ska det se ut!"
Jag red inte för honom igen.. Det spelar ingen roll om han är en kanonryttare "för det va han absolut".. Men han hade ingen pedagogik i sin träning.. Han hade svårt för att berömma.. Så att nån tar sej till VM är ingen garanti för att han är en "duktig tränare".

Inget ont om människan i fråga. ;)
 
Sv: viktigt med tränaren?

Tillägg: När jag skrev att man alltid ska ge det en chans så menar jag givetvis när det inte känns helt rätt. Känns det däremot HELT totalt jättefel så ska man byta med en gång, för då funkar ingenting.
Precis som ovanstående skrev, att tränaren känske är en suverän ryttare betyder inte att han är en bra tränare..
Alla är vi olika, som ryttare och som tränare. Vissa trivs med tränare som bara säger till allt som är fel, och tycker att tränare som jag gillar, som säger ifrån både när man gör rätt och fel, är för mesiga..
Det finns tränare som passar alla oavsett hur man är som person, det gäller bara att hitta den!
 
Sv: viktigt med tränaren?

Byt tränare. Man måste ju ha en tränare som man kan få hjälp av när det går fel, det är ju det viktigaste. Och ja, du får helt enkelt leta tills du hittar en du trivs med. Att hitta tränare är ganska mkt tur och slump. Lycka till!
 
Sv: viktigt med tränaren?

Byt tränare!
Det är jätteviktigt att man kan prata med varandra, och förstå varandra för att det ska gå framåt och vara roligt med ridningen.
Nu har du ju ridit så pass många gånger för denna tränaren, och eftersom det fortfarande inte känns bra tycker jag att du ska byta. Första och ev andra gången kan det vara ok om man inte förstår varann helt hundra, kanske tränaren säger en sak men du tolkar det annorlunda, eller har har h*n kanske nya idéer som är ovana för dig, men efter 6-7 gånger tycker jag att om man inte passar ihop är det bara slöseri med tid och pengar att fortsätta.
Det spelar ingen roll hur duktig personen än är som tränare/ryttare, det är ju du som betalar och lägger ned tid - alltså ska träningen ge DEJ ngt!
Hoppas du hittar en tränare som du trivs med :)
 
Sv: viktigt med tränaren?

Prata med tränaren och förklara hur du vill att lektionen ska vara, vad du förväntar dig få ut av det och vad du specifikt vill ha hjälp med.
Det kan ju dessutom vara bra att klargöra hur mycket kritik man tål utan att tappa självförtroendet, det är ju väldigt individuellt och omöjligt för tränaren att veta i förväg.
Om du känner att du inte får hjälp med specifika situationer och problem så är det bättre att ärligt påpeka det och diskutera med din tränare. Ni kanske missförstår varandra?
Hjälper inte det och du känner att tränaren inte kan/vill anpassa sig till den undervisning du betalar för så är det väl bättre att byta tränare?
 

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
327
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 202
Senast: Valle
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp