Viktigt med bra gångarter?

lillaP

Trådstartare
Jag undrar, som rubriken antyder, hur viktiga hästens gångarter är i bedömningen då man tävlar dressyr? Är det något som domare lägger stor vikt vid, eller har man i de lätta programmen lika bra chans på en häst med mediokra rörelser som en med stora, flashiga rörelser?

Tacksam för svar!
/lillaP, som funderar på att börja tävla dressyr

Sv: Viktigt med bra gångarter?

Som jag ser det så kommer en häst med flashig gång alltid ha en fördel, den kan ha fler misstag än en med medioker gång. Däremot är ju ofta stora gångarter mer svårridna och det då blir det fler misstag om ryttaren inte är väldigt skicklig.

Så jag tycker absolut att man kan ge sig ut att tävla på vilken häst som helst bara hästen är redo för klassen man planerar att vara med i.

Nej du har inte lika stor chans.. dom flashiga kommer vinna även med misstag.. Jag har en mer flashig och en inte alls flashig häst och fy sjutton vad orättvist det känns ibland när den flashiga kan slänga upp huvudet i galoppfattningen och veva runt med huvudet och få omdömet mot hand betyg 7 , medans den andra som gör jättefina galoppfattningar och är stadig får kämpa järnet för att få betyg 7 :D

I samma klass talar jag om nu.

Jag tycker inte gångarterna är särskilt viktiga i just de lätta klasserna. Jag tävlade ponny med mediokra ponnygångarter bland storhästar (innan nya licenssystemet) och han tog placering nästan varje gång. På allmänt intryck var det mestadels 7 och 8 förutom på gångarter som alltid var 6.

Jag tycker inte gångarterna är särskilt viktiga i just de lätta klasserna. Jag tävlade ponny med mediokra ponnygångarter bland storhästar (innan nya licenssystemet) och han tog placering nästan varje gång. På allmänt intryck var det mestadels 7 och 8 förutom på gångarter som alltid var 6.

Har haft häst utan flashiga gångarter (154 cm "liten") som plockade några placeringar i LC/LB men i LA så räckte hon def inte till... Sen köpte vi en häst med "wow" gång... Den kunde jag åka häst på i LA med placeringar... Trots 2or på både ryggningar och bakdelsvändningar (typ) ...

Så visst kan man tävla på "lydiga men ej flashiga" men de kommer i stort sett alltid få stryk av "flashiga även om de gör misstag" ... Sen finns de domare som premierar stadighet före "flash" men det är få...

Jag har inte tävlat flashig häst mer än några få gånger och jag tror nästan jag kämpade mer då än med min fina lilla ponnykrake :p Resultaten var dock ganska lika.

Jag har en 5åring på 150 hög som gått msv C med vinst 71% så klart det går! Lydighet o bra ritt ger mycket.

Fast storleken handlade ju inte frågan om, utan gångarterna. En liten häst kan ha lika fina gångarter som en stor :)
Och jag tror helt klart att man har en fördel med en häst med bra gångarter än en medioker.

Jo det är sant men kan då också tillägga att det är inga flashiga gångarter

Jag håller med de som skrivit att man alltid har en fördel med en häst som rör sig bra, men jag tror att gångarterna faktiskt spelar större roll i LC och LB än LA/MSV. I de lätta klasserna har man liksom inte lika mycket att plocka poäng på mer än att rida noggrant och ha en lydig häst, i högre klasser kan man göra jättebra bakdelsvändningar, ryggningar, skolor o s v och där få 7or eller t o m 8or.
Sedan kan de ju såklart finnas andra orsaker till att en häst med sämre gång inte kommer till LA/MSV.

Och jag tycker det är lättare att plocka poäng/placering i lätta klasser(även LA) än i medelsvåra med en häst med medioker gång..
Förutsatt att hästen är lydig och avspänd, lyhörd och lösgjord.

Man har ju iofs inte råd med några missar och man bör göra ett prydligt lydigt program för höga betyg. Man har inte råd att missa och gör 'den flashiga hästen' ett okej program så har den självklara fördelar och hamnar allt som oftast inte särskilt långt efter även om vi gjort en för oss bra ritt. Konkurrensen är oftast tätare eftersom den flashiga kan plocka hem bättre poäng även om den gör ett väldigt ojämnt program. Men jag tycker nog inte att det absolut viktigaste är de bra gångarterna.

Jag rider en häst med medioker gång(travarkorsning). I lätta klasser vill domarna se lydiga harmoniska hästar i första hand. Iaf här, även i LA då.
Sist vi vann(LA) fick jag höra att 'ja nu vann ni på lydnad iaf'. Och jag håller med, absolut, särskilt med tanke på de andra fina hästarna. Men jag premierar det hos mina hästar men det är ju fritt fram för alla att träna på lydnaden kände jag...

Vi är även kvalade till msvb och i medelsvåra klasserna tycker jag att visst är det viktigt med lydnaden men det är klart svårare att plocka poäng egentligen någonstans i programmen eftersom gången/samlingen inte är alls lika naturligt och enkelt för oss som för en häst som har det naturligt och är avlad för sporten.
Det krävs absolut mer gång och kvalitet i det man gör i medelsvåra klasser.,
Men i lätta klasser tycker jag det räcker väldigt långt med bra grundridning, lydighet och harmoni :)

ja gångarter spelar roll. Jag sålde nyss en häst med bra gång, och (så länge han inte var rädd och vägrade gå..) så plockade han lätt poäng även där han var tittig. Spelade inte så stor roll att han var spänd genom programet eller vek sig förbi läktarsidan etc. Han plockade rätt så lätt poäng ändå. har tävlat många olika hästar genom åren och märker att det är en fördel om dom har gång. Man kan tom göra missar och det går bra ändå. Glömde tex rygga i en LA:1 och kom 2:a *haha* gud ja....

Nej du har inte lika stor chans.. dom flashiga kommer vinna även med misstag.. Jag har en mer flashig och en inte alls flashig häst och fy sjutton vad orättvist det känns ibland när den flashiga kan slänga upp huvudet i galoppfattningen och veva runt med huvudet och få omdömet mot hand betyg 7 , medans den andra som gör jättefina galoppfattningar och är stadig får kämpa järnet för att få betyg 7 :D

I samma klass talar jag om nu.

Detta är ju helt otroligt! Får det verkligen gå till på det viset?

Jag håller med de som skrivit att man alltid har en fördel med en häst som rör sig bra, men jag tror att gångarterna faktiskt spelar större roll i LC och LB än LA/MSV. I de lätta klasserna har man liksom inte lika mycket att plocka poäng på mer än att rida noggrant och ha en lydig häst, i högre klasser kan man göra jättebra bakdelsvändningar, ryggningar, skolor o s v och där få 7or eller t o m 8or.
Sedan kan de ju såklart finnas andra orsaker till att en häst med sämre gång inte kommer till LA/MSV.

Ja det kan du nog ha rätt i. Det blir kanske mer fokus i svårare klasser på tekniska detaljer istället för det generella intrycket. Det är ju en hel del transportsträckor i LC/LB som kan ställa till det.

ja gångarter spelar roll. Jag sålde nyss en häst med bra gång, och (så länge han inte var rädd och vägrade gå..) så plockade han lätt poäng även där han var tittig. Spelade inte så stor roll att han var spänd genom programet eller vek sig förbi läktarsidan etc. Han plockade rätt så lätt poäng ändå. har tävlat många olika hästar genom åren och märker att det är en fördel om dom har gång. Man kan tom göra missar och det går bra ändå. Glömde tex rygga i en LA:1 och kom 2:a *haha* gud ja....

Det känns lite konstigt att det är sådan stor skillnad. Står det någonstans i "manualen" för dressyrdomare att det ska vara på det viset eller beror det på att domaren är partisk i sin bedömning?

Jag tror man mer kan tolka det så här...
man står på en framridning, vilken tittar man på? jo dom som sticker ut lite extra med fin gång. Spelar inte så stor roll om dom kanske inte går finast på framridningen, man tittar gärna lite extra på dom iaf.

Jo, det är sant. Det vet jag att jag själv också gör, speciellt om hästen är vacker dessutom!

Jag tävlar ridskolehäst, och dom har mediokra gångarter. Jag tycker också det är lättare i högre klasser och speciellt i lite mer tekniska program. Typ LB:2 och LA:3 är svårast för där är det liksom inte mycket lydighetspoäng att plocka. Ponnyn jag red är jättestruttig och har massor med placeringar i LA och LA:P-programmen och den stora jag rider nu, nästan alltid placerad i Msv C. Det går att hävda sig utan gång, bara tillräckligt många fina hästar går dåligt eller missar bort sig! ;) men visst måste man då verkligen kräma ur det som går. Spela på lydnad och teknik.

Okej, då gäller det att välja ett lämpligt program! Låter bra att msvC ändå är ganska jämt, det är ett program som jag siktar på att rida nästa år om allt går enligt plan.

Lite ot men vad kul att ha möjlighet att tävla ridskolehästar, jag har träffat väldigt få som är aktivt tävlande ridskoleryttare (varken hoppning eller dressyr..) Det är verkligen toppen att vissa ridskolor jobbar för det.

Nä självklart ska det inte gå till så , men det gör det! Jag blev själv skitsur eftersom min andra 8 åring gick mkt stadigare och finare än nämnda 6 åring men fick sämre poäng. 6 åringen flängde runt lite och vevade runt med huvudet i galopprogrammet men domaren skrev bara lekfulla språng :angel:

Jag har en äldre häst oxå en flashig och jag har fått kommentaren orent byte- betyg 6 på honom i en MsvB en gång hahahaha kom nog tvåa oxå.

Absolut! Sikta på lite mer tekniska program.

Ja det är jättekul! Har aldrig haft någon längtan efter egen häst faktiskt, det passar mig utmärkt att rida på ridskolans! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 720
Senast: Viva
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 171
Senast: linlar1
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar