Sv: Viktigt med bra gångarter?
Och jag tycker det är lättare att plocka poäng/placering i lätta klasser(även LA) än i medelsvåra med en häst med medioker gång..
Förutsatt att hästen är lydig och avspänd, lyhörd och lösgjord.
Man har ju iofs inte råd med några missar och man bör göra ett prydligt lydigt program för höga betyg. Man har inte råd att missa och gör 'den flashiga hästen' ett okej program så har den självklara fördelar och hamnar allt som oftast inte särskilt långt efter även om vi gjort en för oss bra ritt.
Konkurrensen är oftast tätare eftersom den flashiga kan plocka hem bättre poäng även om den gör ett väldigt ojämnt program. Men jag tycker nog inte att det absolut viktigaste är de bra gångarterna.
Jag rider en häst med medioker gång(travarkorsning). I lätta klasser vill domarna se lydiga harmoniska hästar i första hand. Iaf här, även i LA då.
Sist vi vann(LA) fick jag höra att 'ja nu vann ni på lydnad iaf'. Och jag håller med, absolut, särskilt med tanke på de andra fina hästarna. Men jag premierar det hos mina hästar men det är ju fritt fram för alla att träna på lydnaden kände jag...
Vi är även kvalade till msvb och i medelsvåra klasserna tycker jag att visst är det viktigt med lydnaden men det är klart svårare att plocka poäng egentligen någonstans i programmen eftersom gången/samlingen inte är alls lika naturligt och enkelt för oss som för en häst som har det naturligt och är avlad för sporten.
Det krävs absolut mer gång och kvalitet i det man gör i medelsvåra klasser.,
Men i lätta klasser tycker jag det räcker väldigt långt med bra grundridning, lydighet och harmoni