Viktigt att gå på samma förskola som blivande klasskamrater?

KarinStarfighter

Trådstartare
Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt förstahandsval eftersom den ligger i en annan stadsdel, cirka 4 km hemifrån. Jag har hela tiden tänkt att han får gå där ett år tills vi får plats på någon av de två förskolor som ligger närmre. Men, han trivs så bra där han börjat nu. Han blir jätteglad när vi ska dit och tycker om personalen. Förskolan är relativt nybyggd och har jättefin utemiljö.

Det som gör att jag ändå funderar på att byta är att typ 80% av de andra barnen kommer börja skolan på en annan skola än vår son och jag tänker att det nog är bra för honom att gå på förskolan med de barn som han sedan kommer börja skolan med. Hur viktigt är det? Är det lätt att bli en i gänget sen ändå trots att man går på en annan förskola?

Det som talar mot att byta är att den kommunala fsk har sämre lokaler och jag har hört om barn som inte trivs där. Samtidigt vet jag flera barn som trivs där och när jag varit där i jobbsammanhang har det varit bra. Sonen har lätt att anpassa sig så jag tror att det skulle gå bra att byta, men jag vet ju inte...
 
Jag tror att det är en faktor bland många. En faktor är hur lätt barnet har att få vänner. Vissa är trygga i sig själva och går rakt in i en grupp och blir vän och andra är mer osäkra och tillbakadragna. En annan faktor är såklart skolan man byter till. Hur bra är personalen på att få in nya barn i en befintlig grupp? Hur tighta har de andra barnen hunnit bli? Osv.
 
Det här är inte mitt barn, men ett barn i min omedelbara närhet som jag har mycket kontakt med i vardagen. Och de satt i precis den sitsen, de valde en fristående förskola där barnet trivdes väldigt bra, men de blivande klasskamraterna gick på den kommunala förskolan. Det har inte fungerat så bra. Barnet är idag i sen lågstadieålder, och hen har fortfarande inte kommit in i klassen. Skolan har heller inte samarbetat alls, det är ett tystlåtet och tillbakadraget barn och skolan lägger hela ansvaret på detta barnet.

Jag håller med @Lingon om att ifall ditt barn är mer framåt och har lätt för att knyta kontakt hade jag inte dragit mig för att vara kvar på förskolan som både sonen och ni trivs på. Men för ett osäkert och tillbakadraget barn är det nog att föredra att vara på plats med "rätt" personer tidigt. Hur kommer skolgången vara? Kommer barnet behöva gå i samma klass som de här personerna upp till nian, eller kommer han byta efter trean redan?
 
Det här är inte mitt barn, men ett barn i min omedelbara närhet som jag har mycket kontakt med i vardagen. Och de satt i precis den sitsen, de valde en fristående förskola där barnet trivdes väldigt bra, men de blivande klasskamraterna gick på den kommunala förskolan. Det har inte fungerat så bra. Barnet är idag i sen lågstadieålder, och hen har fortfarande inte kommit in i klassen. Skolan har heller inte samarbetat alls, det är ett tystlåtet och tillbakadraget barn och skolan lägger hela ansvaret på detta barnet.

Jag håller med @Lingon om att ifall ditt barn är mer framåt och har lätt för att knyta kontakt hade jag inte dragit mig för att vara kvar på förskolan som både sonen och ni trivs på. Men för ett osäkert och tillbakadraget barn är det nog att föredra att vara på plats med "rätt" personer tidigt. Hur kommer skolgången vara? Kommer barnet behöva gå i samma klass som de här personerna upp till nian, eller kommer han byta efter trean redan?
I alla fall förskoleklass till 2 an. Det byggs en ny mellanstadieskola i området så oklart hur det blir sen.
 
Att hamnar i samma klass som dem som man har gått i förskola med kan vara både en fördel och en nackdel. Vilket kan du inte veta nu.

Är det verkligen så att grupperna från förskolan går "ograverade" (med några tillkommande barn) till skolan? Nu är det länge sedan men när mina barn var små så kom barnen till skolan från flera avdelningar/förskolor och barnen hölls ihop/särades på delvis efter råd från respektive förskola. Dessutom kom det ofta barn inflyttade lagom till skolstart.

Min erfarenhet är att en bra förskoletid var viktigare än att fortsätta i samma gruppering som på förskolan. Men det är säkert individuellt.
 
Vi är lite i samma sits. Sonen går hos dagmamma 2,5 mil bort och stortrivs. Skolan han kommer gå på sen ligger 5-6km bort och det finns inte mindre än två förskolor där, varav han står i kö på den ena (och har fått plats som vi skjutit upp).
Vi upplever honom som blyg, i alla fall när han är med oss. Därför tror vi han skulle ha svårt komma in i en klass om de andra redan känner varandra. Och av samma anledning känns dagmamma bättre än förskola, med liten grupp.

Dagmamma jobbar dock bara deltid, hon är privat, och inte hela dagar. Så ev måste vi byta pga det nästa höst ändå.

Det är svårt och vi pratar mycket om vad vi tror blir bäst för sonen. Vi vet ännu inte hur vi ska göra.
 
Håller med andra, beror på barnet. Vår äldsta, som kan socialisera med en kokosnöt typ, skulle ha känt sig lite vilsen första dagen men sedan haft massor med kompisar. Angående den yngsta, som tar tid på sig att känna tillit till andra, så är jag glad över att hon hade typ tio kända ansikten att möta bland de nya när hon började förskoleklass 😊
 
De som börjar förskoleklass tillsammans sen, är det i princip bara barn från en viss förskola? Här utgörs klassen av barn från två förskolor, plus "ströbarn" som gått någon annan stans. Jag tänker att det kanske spelar roll för hur lätt det är att komma in i gruppen om det ändå blir en blandning eller om det bara är ditt barn som tillkommer?

Man kan ju även göra andra aktiviteter för att träffa blivande klasskompisar. Jag skulle nog inte ha bytt om allt annat hade känts bättre som det var nu.
 
Att hamnar i samma klass som dem som man har gått i förskola med kan vara både en fördel och en nackdel. Vilket kan du inte veta nu.

Är det verkligen så att grupperna från förskolan går "ograverade" (med några tillkommande barn) till skolan? Nu är det länge sedan men när mina barn var små så kom barnen till skolan från flera avdelningar/förskolor och barnen hölls ihop/särades på delvis efter råd från respektive förskola. Dessutom kom det ofta barn inflyttade lagom till skolstart.

Min erfarenhet är att en bra förskoletid var viktigare än att fortsätta i samma gruppering som på förskolan. Men det är säkert individuellt.
De flesta barn i området går antingen på den kommunala fsk och där finns en syskonavdelning eller på den privata och där finns också bara en avdelning för 5-åringarna så de flesta kommer från två olika avdelningar
 
Mina barn gick på föräldrakooperativet som låg en bit bort och därför hade den äldsta ingen kompis med sig till förskoleklass. Det tog tid för honom att komma in i gruppen som bestod av barn som kände varandra. Först på våren i förskoleklass blev han tillfrågad om lek på fritiden osv.

Jag har dock aldrig ångrat att vi valde en bra förskola istället för en dålig förskola trots att han inte kände någon när han började förskoleklass. Jag tror han var blev bättre rustad för skolan på den förskolan vi valde än på den andra.
 
Inte alls viktigt skulle jag säga efter vad jag har sett hos oss.
Hos oss finns tva förskolor, en kommunal och en som är en förskola som drivs av ett stort företag där anställdas barn kan ga. De barnen som bor här i byn men gar pa den förskolan kommer sen i samma skola som barnen fran den kommunala. Ingen av barnen jag känner har haft ngr problem, första dagen kanske men barn lär sig snabbt känna nya kompisar. Inga av mina tre som är i skolan umgas/leker med samma barn som dom hade med sig fran sin förskolegrupp.
 
Vårt barn började förskoleklass i höstas, efter att ha gått förskola i en helt annan del av kommunen. Fanns ett barn han kände, i övrigt helt nya kompisar.

sonen har dessutom dyspraxi så vi var ganska oroliga att han inte skulle bli förstådd och därmed hamna utanför.

men det har gått precis hur bra som helst! Han har många kompisar och trivs jättebra. Så det kan fungera :)
 
Jag har ett barn som är väldigt framåt. Trodde det inte skulle vara några problem alls att hen gick i en annan förskola än de andra barnen i klassen. Hen är ju så social och får lätt vänner. Jag hade fel. Med facit i hand skulle jag låtit barnet gå på den (jättebra) förskola hen gick, men sedan valt skolan i det området (längre bort) istället.
 
Hur det blir med det ena eller det andra alternativet beror ju inte bara på det egna barnet. Det är ju inte säkert att de jämnåriga på förskolan är/blir en fungerande grupp, då kan det vara skönt att inte följa med i precis samma konstellation eller att komma ny utifrån utan det i bagaget. I en ny miljö så kan det också uppstå nya konstellationer, inte säkert att de som var bästisar på förskolan fortsätter att vara det i skolan. Men självklart är det en trygghet att känna igen några andra barn när man börjar skolan. Men det kan kanske lösas på andra sätt -t ex med någon aktivitet eller att bjuda hem/leka med jämnåriga som bor i närheten?
 
Vi har dottern på en förskola på en ort en liten bit bort eftersom vi inte fick plats lika snabbt på någon av de två som ligger i orten där skolan sedan är. Nu tror jag visserligen att flera av barnen ändå kommer börja på skolan i den andra orten, så just det är jag inte så orolig för.

Men vad jag vägt in är att jag gärna vill att ett eventuellt andra barn ska gå på samma förskola som storasyster (om vi hinner få dem så tätt, men ni har ju redan en lillasyster). När hon då börjar skolan kommer vi om vi får ett till barn behöva hämta i två olika orter. Så det hade jag också tagit hänsyn till, hur omständligt det blir för er?

I vårt fall väger det helt klart över att förskolan hon går på nu är helt fantastisk, så hon får stanna där. Det är ändå flera år framöver vi ska lämna henne där och att hon är så glad över att komma dit gör så mycket :heart
 
Hur det blir med det ena eller det andra alternativet beror ju inte bara på det egna barnet. Det är ju inte säkert att de jämnåriga på förskolan är/blir en fungerande grupp, då kan det vara skönt att inte följa med i precis samma konstellation eller att komma ny utifrån utan det i bagaget. I en ny miljö så kan det också uppstå nya konstellationer, inte säkert att de som var bästisar på förskolan fortsätter att vara det i skolan. Men självklart är det en trygghet att känna igen några andra barn när man börjar skolan. Men det kan kanske lösas på andra sätt -t ex med någon aktivitet eller att bjuda hem/leka med jämnåriga som bor i närheten?
Vi är rätt nyinflyttade i området så att bjuda in jämnåriga att leka med är svårt. De barn vi känner är året äldre än vår pojke
 
N
Vi har dottern på en förskola på en ort en liten bit bort eftersom vi inte fick plats lika snabbt på någon av de två som ligger i orten där skolan sedan är. Nu tror jag visserligen att flera av barnen ändå kommer börja på skolan i den andra orten, så just det är jag inte så orolig för.

Men vad jag vägt in är att jag gärna vill att ett eventuellt andra barn ska gå på samma förskola som storasyster (om vi hinner få dem så tätt, men ni har ju redan en lillasyster). När hon då börjar skolan kommer vi om vi får ett till barn behöva hämta i två olika orter. Så det hade jag också tagit hänsyn till, hur omständligt det blir för er?

I vårt fall väger det helt klart över att förskolan hon går på nu är helt fantastisk, så hon får stanna där. Det är ändå flera år framöver vi ska lämna henne där och att hon är så glad över att komma dit gör så mycket :heart
Ja, att de får gå på samma förskola känns viktigt och den sannolikheten väger vi också in i vårt beslut. Ingen av förskolorna ligger dock i anslutning till skolan så vi kommer oavsett behöva bil när vi hämtar och behöva åka till två olika ställen. Å andra sidan är det ju bara ett år sen är de ju på samma ställe igen. 😉
 
Som flera andra säger beror det på situationen. Vår situation var följande.

Vi flyttade till helt ny stad några månader innan stora pojken skulle börja f-klass, lilla pojken är två år yngre och hade två år kvar i förskolan. Vi bor i en större stad med många förskolor och skolor.

Stora pojken fick möjligheten att börja på fritids under sommaren och lärde då känna några som var ett år äldre än han, men kände alltså ingen alls i f-klassen när han började där. Det har gått bra, om det har varit så att det varit grupperingar pga att barn hängt ihop sen förskolan var inget vi märkte av alls.

När lilla pojken började f-klass kom han i samma klass som en annan pojke från förskolan som han brukade leka lite med. Det var bara några få som hängde med från förskolan till f-klassen, dels var det inte så många i hans åldersgrupp och dels valde några andra skolor.

Han hade inga problem att lära känna andra barn och vi har inte känt av några grupperingar när det gäller honom heller. Pojken som hängde med från förskolan och min pojke gled ifrån varandra väldigt snabbt och nu i ettan leker de aldrig.

I vårt fall handlade det nog om att barnen kom från flera olika förskolor och det var inte självklart att bara för att man gått på en skola så valde man skolan där mina barn går.

Mitt intryck i stort är att det har varit så mycket som händer ändå när de börjar f-klass; nya lärare, rutiner/uppgifter, klasser och lokaler att det känns som att det är ganska lätt att bryta upp från gamla hjulspår och att det lätt bildas nya konstellationer mellan barnen.
 
Jag tänker att det finns ju också andra sätt att lära känna andra barn. Till exempel i lekparken eller genom idrottsaktiviteter. Som förälder kan man hjälpa till genom att prata med de andra föräldrarna och ringa in vilka som kan bli blivande klasskompisar, och sen boka lekdejter med dessa. Eller bara prata lite extra gott om de barnen och på så vis få ens eget barn att vilja lära känna de barnen mer. Men det är inte aktuellt med en 2-åring utan kanske när barnen är 4-5.
 
Det här är inte mitt barn, men ett barn i min omedelbara närhet som jag har mycket kontakt med i vardagen. Och de satt i precis den sitsen, de valde en fristående förskola där barnet trivdes väldigt bra, men de blivande klasskamraterna gick på den kommunala förskolan. Det har inte fungerat så bra. Barnet är idag i sen lågstadieålder, och hen har fortfarande inte kommit in i klassen. Skolan har heller inte samarbetat alls, det är ett tystlåtet och tillbakadraget barn och skolan lägger hela ansvaret på detta barnet.

Jag håller med @Lingon om att ifall ditt barn är mer framåt och har lätt för att knyta kontakt hade jag inte dragit mig för att vara kvar på förskolan som både sonen och ni trivs på. Men för ett osäkert och tillbakadraget barn är det nog att föredra att vara på plats med "rätt" personer tidigt. Hur kommer skolgången vara? Kommer barnet behöva gå i samma klass som de här personerna upp till nian, eller kommer han byta efter trean redan?
Det låter ju som att det stora problemet här är skolan och inte var barnet gick i förskolan.
 

Liknande trådar

Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 807
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 851
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 706
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 894
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp