Viktigaste att tänka på vid hästköp?

Nr ett är ju att få med sig hästpasset! Vet dom som inte fått det, säljaren har lovat dom det senare men dom fick aldrig något, troligtvis hade hästen inget...
Sen beror det ju på vad det är för häst och vad man tänkt använda den till, men det är bra att känna till hästens foderstat, rutiner, ev. sjukdomar/skador, utbildning, hantering t.ex lastning och skoning/verkning, och allt annat man kan tänka sig som underlättar övergången för både häst och ryttare.

Finns en hel del trådar om detta redan men:

Faktisk utbildningsnivå. Skall visas av ägaren/tillförordnad ryttare eller testas själv.
Ev sjukdomar/skador. Bäst är om man kan få vet journal och läsa själv.
Hur hästen är i vardagshantering
Foder (hur mkt får den, hur funkar den, vad gillar den/gillar den inte)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 205
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka