I

Ina79

Jag håller på med monte och fick i dagarna höra från killen som väger in att det är väldigt viktigt att hålla sig så nära minimivikten som möjligt. (vi har ju bara en minimivikt ännu som ligger på 65 kg) Han sa att tex. 8 kilos övervikt är detsamma som 35 meters tillägg. Finns det någon här som har någon tabell eller några andra jämförelser?
Kan man i galopplöpen se skillnad på hästarna om de går med olika vikt(för visst är det så att tex. en lärling har viktlättnad eller vad det heter? Hur bestäms vikten?

Många frågor ang. detta hoppas att någon är insatt och kan svara!

Inom galoppen brukar man säga att ett kilo gör en hästlängd på 1600 meter, jag vet inget om monté så vad det kan göra där vet jag inte. Man har nog börjat tänka lite på vikterna i travet också eller inbillar jag mej bara att kuskarna blivit smalare :crazy:! Kul att montén kommer igång i sverige och jag önskar alla lycka till med det!

Montéviktsgränsen på minst 65 kg är främst satt för att undvika att unga tjejer (för det är främst de som rider monté) fastnar i ätstörningsträsket. Det är alltså inte så att ryttarna inkl sadel får väga max 65 kg, utan alla måste väga minst 65 kg. Bra tycker jag!

Är det viktvojlock eller nogot liknande som gäller annars då? om man skulle vara intresserad men väger under 65 kg :)

Såhär tänker jag: Det där med vikten är i många fall avgörande inom galoppen men kommer knappast vara det i travet, inte på den nivån montén ligger på i Sverige (än så länge ;) ! iallafall) I montéloppen gäller det till att börja med att hålla hästen i trav, redan där ett extra moment som man inte behöver fundera över i galoppen. Sen är det en balanseringsfråga, vilka skobeslag passar bäst på min häst? Lång tå? Kort tå? Hur lång ska käken vara? Käkbett eller bara stöd under hakan? Rida lätt eller stå upp? Korta eller långa läder? Det är bra många fler detaljer som ska stämma innan man kan börja med finliret och jaga gram. Tänk på det alla ni som rider eller ska börja rida monté. Vikten är sekundär. Dessutom är levande vikt "lättare" än död vikt (bly), så ta lite mer av fikabrödet med gott samvete! :cool:

Oj då, den här tråden hade jag glömt...
Jo, visst är monten i sin linda ännu, men som du just sa så gör vikten sekunder och om jag skall starta min häst i ett lopp så vill jag ju inte sätta upp en ryttare som väger 90+ när det finns de som ligger runt 60. Det vore ju inte rätt mot varken spelarna eller hästen. Däremot skulle jag hellre sätta upp någon mer några kilos "övervikt" som kan rida min häst på rätt sätt än att krångla mig så nära 65 kg som möjligt och inte veta något o denne ryttares skickligthet.
Nu behöver jag ju inte bekymmr mig över detta eg. eftersom jag kommer att rida själv och jag väger under 60 kg, men det var ändå intressant att läsa ditt svar och det stämmde ju med det jag hört.

Liknande trådar

Foder & Strö Har läst runt lite här på Bukefalos och känner att jag blir mer och mer förvirrad. Saken är den att jag nyss har skiljt sto och föl...
Svar
10
· Visningar
964
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25