Nsv Bruks är inte alls någon "hästvärldens BC", alltså en arbetsnarkoman som börjar käka upp inredningen och stegra sig om den inte stimuleras tillräckligt.
De gillar att jobba, men också att "bara gå i hagen", utan att för den skull vara nerviga och hispiga när man väl ber dem om att jobba.
Men en bra grundfostran av unghästen är såklart viktig, eftersom de är smarta nog att hitta på eget om de hanteras korrekt som unga.
Eftersom de är såpass coola, så är de utmärkta hobbyhästar, och eftersom de gillar att jobba med huvudet, så kan man göra många roliga saker, beroende på om man vill rida, köra trickträna...Eller för den delen någon gång då och då vara med på dressyrtävling.
Naturligtvis är individer olika: jag har några individer som varit lite grann "hetare", i synnerhet som unghästar, men de flesta är coola och bara att rida eller köra, även om det gått en vecka sedan senast.
Jag har haft rasen i 18 år, och fött upp i 15 år, kört in och sålt unghästar eller föl, så jag har träffat ett stort antal egna eller andras hästar i rasen.