Viktbärande men mkt låg?

orcide

Trådstartare
Hejsan
Jag har ett problem .
Min dotter (10år) som nyligen har börjat rida våra hästar behöver nu en egen trygg läromästare .
MEN hon vägen 81kilo o ska alltså rida denna häst ca 3ggr i veckan i skog och mark.

Va sjutton ska jag hitta för ras som är så viktbärande på ponny mått???
Någon som vet ?
Jag vill ju inte ha nån jättestark ardenner o sätta upp ungen på i skogen .
Vi har ingen ridbana eller ridhus hos oss.
Hon behöver rida pga sina dåliga knän o fötter .
Jag vet att min dotter är överviktig det behöver ingen påpeka.hon har gått på kortison medicin i många år .
Detta är den enda träningsform (förutom vattengympa)hon klarar så om nån har ett tipps så är jag tacksam.

Sv: Viktbärande men mkt låg?

Hejsan! Stackars din dotter som behövt så mycket behandlingar...kan inte vara roligt att inte kunna vara med som alla andra barn...
Angående häst så började jag klura...är inte haflingar ganska viktbärande? :idea:
De e ju inte så stora heller och de jag har träffat på har varit väldigt trevliga små individer:)
Annars finns ju alltid fjordingar, men de kan ju klart ofta vara rätt starka:angel:

Lycka till med hästletandet!!

Liten islänning?
Eller en korsning med nordsvensk lr liknande.
Finns många ponnyer som har kallblod i sig..

Jag säger bara Haflinger!!!!:love: :love:
Viktbärande kompakta och inte för stora!!!:bow:
Har en själv som är underbar!!!!:banana:Hon är 137....

Jag hade nog satsat på en Haflinger, de jag har träffat har varit lugna, ofta lite lata och väldigt förståndiga och samarbetsvilliga, dessutom är de ju snygga!

Hur hög får hästen vara, då? Hur lång är din dotter?

Jag har själv islandshäst (som gott och väl hade orkat din dotter), och inom den rasen kan man säkert hitta individer som passar i lynne och personlighet. Dock bör man väl ha lite koll på gångarterna om det skall gå bra i längden.

Som andra redan sagt, så är kanske haflinger och fjording bra alternativ? Aningen större än islandshästarna, men utan "komplikationen" med extra gångarter (om man inte tycker de gångarterna är roliga, förstås! själv kan jag ju inte tänka mig bättre hästras...). Sedan finns det säkert individer inom de flesta ponnyraser som är starka och viktbärande utan att vara så höga. Det handlar nog mycket om att hitta precis rätt individ i det här fallet, tror jag. Hur ridkunnig är din dotter? Är hon inte ren nybörjare, så ökar ju urvalet rätt mycket.

Finns lite andra trådar som just diskuterar viktbärande ponny etc. Mitt förslag - som alltid - är welsh cob. Lugna, trygga och viktbärande. Vår har fått maken på fall vad gäller hästar också ;)

Om jag skulle vara du så skulle jag välja en islänning, de är starka + att de har ett bra lynne och lyssnar väldigt bra på kommandon, iaf de jag har träffat:)
En annan möjlig häst är irish cob(hur stavas det?:crazy: ) Min kompis har en sådan och den verkar helt underbar:) Iof är dessa väldigt stora, men vad jag sett så finns de i ponnystorlek också;)

Jag tycker faktiskt fjording låter bäst, stabila och kraftiga utan att vara tråkiga.
Islänning kan också fungera, men tänk då på att leta efter en kraftig variant, det har avlats fram en hel del jättetunna isisar som inte kan vara spec viktbärande enligt min mening.
haflinger har jag inte så stor erfarenhet av, men även där skulle jag gå på den lite kraftigare modellen.

Kanske kan en liten nordsvensk passa också?

Nordsvenskar kan ju vara så "små" som runt 1.50, då kan ju din dotter "växa i" hästen.
Islänningar är ju jättehärliga och skulle vara mitt personliga val ;). Tänk dock på att många islänningar har mycket "go" i sig, även om de är coola i huvudet. Om hon är nybörjare och vill ha en lugn och snäll myshäst så är ju fjording eller haflinger jättebra:)

Hästar i cobmodell borde vara perfekt för din dotter :) Haflinger, Fjordingar, welsh cob och kraftigare islänningar var dom första raserna som jag tänkte på, antar att dom nämts också (har inte läst igenom tråden).

En tinker kanske?
Eller en grov haflinger.
Hur lång är hon?

Eller nån korning grov ras/ponnyras
Så man får grovlek och viktbärhet men inte så mycket höjd.
Fast kan vara svårt att hitta kanske:cool:

Men hmm whels cob?

hejsan
för att svara på allas frågor är dottern ca150lång och klarar av att rida själv o skritt o trav ute i skogen.
Vi har Tinkerhästar men mitt lilla sto på 142cm tycker hon är tung fast jag kan rida henne utan problem :s o jag väger 78kilo ..-
hur små ardenners finns det tex?
Ja hästen får helst inte översiga 150cm .
whels cob? är inte dom ganska så tunna?

Billigaste alternativet som uppfyller kraven och lite till. Fjording. Bra allroundhäst som bär vuxen man.

/P Döben

Om hon tycker att en tinker är tung så är inte en ardenner något alternativ, inte ens en liten ardenner. Nordisarna är inte helt lämpliga heller - även om jag tycker att det är världens bästa hästras. Men de är alldeles för starka för en 10-åring. Samma sak gäller egentligen fjordingarna.
En lung och snäll islandshäst är bättre, kanske en fd turhäst. De brukar vara lugna och lättridna.
Basjkir kan också vara ett alternativ, eller förstås haflingern som också är stabila och lätthanterliga.

Jag säger bara Haflinger!!!!:love: :love:
Viktbärande kompakta och inte för stora!!!:bow:
Har en själv som är underbar!!!!:banana:Hon är 137....

exakt! tänkte precis samma sak :) eller fjording... båda raserna mkt trevliga och snälla hästar som orkar mycket trots sin storlek :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker absolut att du ska satsa på en haflinger.. Otroligt trevliga hästar som är viktbärande och mkt mer samarbetsvilliga än de flesta kallblod.

Nordsvensk. även en lättare modell kan nog bli lite för stark för din dotter, samma gäller fjording.

Men som sagt så är det individen man ska se till, inte rasen vad gäller ridbarheten.

Lycka till med hästletandet!!

Ett tips... (som du som hästvan säkert redan tänkt på)

Se mest till individen.

Välj en trevlig individ som hela familjen är beredd att engagera sig i. Se till så att någon annan också rider hästen - skogsturer en tre gånger i veckan räcker förmodligen inte som stimulans. Alla hästar mår bra av lite god ridning så att hjälperna befästs emellanåt - särskilt om de är starka och ska hanteras av ett barn.

Dra dig inte för att ringa till rasföreningar/uppfödare och fråga om hur viktbärande och barnlämpliga de anser att deras ras är. Du vill ha en stadig, tygg individ och det kan hända att det är någons gamla fölsto eller pensionerade tävlingsponny/ridskolehäst. Släng ut krokarna - någon kanske känner honom/henne!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka