Jag har inte antytt någonting alls utan svarat på hennes inlägg att hon istället för att sluta gå ska gå mer.Vad är syftet med att antyda att hen behöver gå ner i vikt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har inte antytt någonting alls utan svarat på hennes inlägg att hon istället för att sluta gå ska gå mer.Vad är syftet med att antyda att hen behöver gå ner i vikt?
Så varför tycker du att hon ska gå mer?Jag har inte antytt någonting alls utan svarat på hennes inlägg att hon istället för att sluta gå ska gå mer.
Så varför tycker du att hon ska gå mer?
De flesta nordsvenska brukshästar är någonstan mellan 148-158 cm i mankhöjd. Nästan allra vanligast är sisådär 152-156 cm.Kallblod på 150 cm hur mycket orkar den?
Jag har en häst på 178 cm som jag inte hade låtit nån över 80 kg rida mer än enstaka gånger. Och anledningen är enkel, hans rygg är för lång och inte optimalt byggd för tyngre ryttare.En häst som är 155 cm hög borde väl ändå orka?
Vill man rida små hästar måste man väga lite, svårare än så är det inte. Så det är väl en jättebra anledning om man inte vill hitta en häst som passar ens vikt.Så varför tycker du att hon ska gå mer?
Precis, du skrev att TS borde gå mer och menade för att hon ska gå ner i vikt. Det är något helt annat än att påpeka att mindre hästar generellt inte är lika viktbärande som större hästar. Det är rakt ut elakt.Vill man rida små hästar måste man väga lite, svårare än så är det inte. Så det är väl en jättebra anledning om man inte vill hitta en häst som passar ens vikt.
För att om hon vill gå ner ska hon gå mer och inte mindre, träna mer och inte banta som du så grovt antyder.Så varför tycker du att hon ska gå mer?
Var skrev Ts att hon ville gå ner i vikt?För att om hon vill gå ner ska hon gå mer och inte mindre, träna mer och inte banta som du så grovt antyder.
Inlägg #20, väger för mycket för sitt eget bästa tolkar jag att hon vill gå ner. Bästa sättet är då att öka motionen.Var skrev Ts att hon ville gå ner i vikt?
Hon skrev alltså inte det, du antog bara att hon ville. Och nej, det effektivaste sättet är faktiskt att se över sin kost. Men oavsett förstår jag inte behovet att ge "gå-ner-i-vikt-tips när såna inte efterfrågats.Inlägg #20, väger för mycket för sitt eget bästa tolkar jag att hon vill gå ner. Bästa sättet är då att öka motionen.
Hon skrev alltså inte det, du antog bara att hon ville. Och nej, det effektivaste sättet är faktiskt att se över sin kost. Men oavsett förstår jag inte behovet att ge "gå-ner-i-vikt-tips när såna inte efterfrågats.
Som jag tolkar ts inlägg är att hon använder sig själv som exempel för att hävda att en liten häst ska kunna bära henne på sin rygg även om hästen riskerar att få men av det. Dvs om ts kan dras med övervikt, så kan ju hästen få göra det med.
Ts vill inte ha en större häst som bättre klarar hennes vikt. Det sistnämnda gör önskemålet svårt att uppfylla, om inte ryttaren väger mindre. I alla fall inte om man sätter hästens hälsa före ryttarens.
Inlägg #20, väger för mycket för sitt eget bästa tolkar jag att hon vill gå ner. Bästa sättet är då att öka motionen.
Dock skillnad på en häst i verksamhet som emellanåt rids av tunga ryttare, än om man köper en för liten häst. Då får ju den bära för tungt hela tiden. Men då måste man ju även ha koll på att det inte är samma hästar som får bära för tungt alltid, på ridskolan alltså. Helst aldrig såklart.Nu kommer jag inte exakt ihåg vad max gränsen var för de stora D-ponnyerna vi hade på ridskolan jag jobbade på. En connemara och en var någon korsning om jag inte minns helt fel, men nog red både kvinnor,män och barn på dem och de vägde säkert mellan 80-85 kg.Men de är också en bedömningsfråga vad som är okej eller inte. Red ponny tills förra året en maxad c ponny som såg ut som en liten pansarvagn ( haflinger ) innan jag tog över henne gick hon på ridskola och där reds hon av många olika människor just för att hon var bred som en soffa över ryggen.
klart kosten är en bra början men för att långvarigt hålla sin vikt och få igång förbränningen är motion att föredraTyvärr stämmer inte detta alls. Motion har en väldigt liten påverkan på viktminskning medan kostomläggning gör hela skillnaden. Motion/träning ger däremot många andra positiva effekter.
Och mitt inlägg är naturligtvis helt OT eftersom det inte var det ts efterfrågade.
Men hallå, kom inte och skriv att jag skrivit att jag tycker Ts ska gå mer. Skrev att gå ner i vikt är dock ett måste om det ska ridas på små hästar. Sluta hitta på.Precis, du skrev att TS borde gå mer och menade för att hon ska gå ner i vikt. Det är något helt annat än att påpeka att mindre hästar generellt inte är lika viktbärande som större hästar. Det är rakt ut elakt.
klart kosten är en bra början men för att långvarigt hålla sin vikt och få igång förbränningen är motion att föredra