Orkar gör den alldeles säkert, hur hästen mår i långa loppet av det är en annan sak.En häst som är 155 cm hög borde väl ändå orka?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Orkar gör den alldeles säkert, hur hästen mår i långa loppet av det är en annan sak.En häst som är 155 cm hög borde väl ändå orka?
Jag var ute och vandrade på färeöarna nu i sommar och bar en ryggsäck som vägde 20 kg (jag 65 kg och inom vad som anses normalt) och fick något som kallas löparknä inom några dagar, tankarna gick ganska fort till vad vi låter hästarna bära när vi rider.Enligt hur lång jag är borde jag i och för sig väga max 68 kg för att inte vara överviktig. Väger alltså 20 kg för mycket för mitt eget bästa, borde jag sluta gå?
Så vad ska den minsta varmblodiga häst jag kan rida ligga på för höjd då?
Ja, tänk på vad sadeln väger också....Dessutom behövs säkert en 18 tumssadel vilket inte många ponnyer har plats med.Är man för tung för att köpa D-ponny typ connemara om man väger 88 kg?
Ja, tänk på vad sadeln väger också....Dessutom behövs säkert en 18 tumssadel vilket inte många ponnyer har plats med.
Ja, har sett så många rumpor som nästan hänger "utanför" sadeln . Vilket tryck för den stackars hästen. Minst en handsbredd bakom rumpan var det väl ??En viktig poäng med sadeln!
En häst som är 155 cm hög borde väl ändå orka?
Enligt hur lång jag är borde jag i och för sig väga max 68 kg för att inte vara överviktig. Väger alltså 20 kg för mycket för mitt eget bästa, borde jag sluta gå?
Det beror på en rad saker- hur är den byggd? Är den vältränad/överviktig?Kallblod på 150 cm hur mycket orkar den?
Jag räknar som jag visat innan i tråden, ryttarna vikt 15% av hästens plus kläder och utrusning så brukar det landa på 20% av hästens vikt eller strax under.Den har nog inte så kort rygg, kan ha 18-tumssadel. Normalviktig, ser ut som en vanlig ponny, inte så grovt byggd men stadig. Inga skador så vitt jag vet, ska användas till dressyrridning, kan rida den på tygeln men inte hela tiden. Ingen hoppning. Bra muskulatur men inte så vältränad kanske. Rätt bred över ryggen är den. Ras, estnisk häst. Min vikt, 88 kg. 15 år är den.
Det beror så mycket på hästens anatomi och hur musklad hästen är men även på hur duktig och balanserad ryttaren är. Mina som är ca 150 cm höga har jag en maxvikt på 75 kg på när det gäller vana ryttare med bra balans. Ovana och obalanserad ryttare kan skada hästen även om hen är mycket lättare än så.Kallblod på 150 cm hur mycket orkar den?
Min häst är 155 och väger ca 450 kg. Hon är inte viktbärande så mina 55 kg är nog ganska lagom vad hon orkar.En häst som är 155 cm hög borde väl ändå orka?
Den har nog inte så kort rygg, kan ha 18-tumssadel. Normalviktig, ser ut som en vanlig ponny, inte så grovt byggd men stadig. Inga skador så vitt jag vet, ska användas till dressyrridning, kan rida den på tygeln men inte hela tiden. Ingen hoppning. Bra muskulatur men inte så vältränad kanske. Rätt bred över ryggen är den. Ras, estnisk häst. Min vikt, 88 kg. 15 år är den.
Det där kan vara den dummaste jämförelse jag någonsin hört, faktiskt. Om du är överviktig så drabbar det bara DIG och ingen annan, eller hur? En häst kan inte välja hur tunga människor som sätter sig på den - det måste vi människor ha omdömet att avgöra. Varför i hela friden ens riskera att skada ett djur genom att lägga för mycket tyngd på dess rygg, bara för att människan vill rida? Inte ok.Enligt hur lång jag är borde jag i och för sig väga max 68 kg för att inte vara överviktig. Väger alltså 20 kg för mycket för mitt eget bästa, borde jag sluta gå?
Du ska snarare börja gå väldigt mycket mer.Enligt hur lång jag är borde jag i och för sig väga max 68 kg för att inte vara överviktig. Väger alltså 20 kg för mycket för mitt eget bästa, borde jag sluta gå?
Nej, där är det ju dig själv du belastar.
Du borde antagligen gå mer...
Vad är syftet med att antyda att hen behöver gå ner i vikt?Du ska snarare börja gå väldigt mycket mer.