Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är man för tung för att köpa D-ponny typ connemara om man väger 88 kg?
Så vad ska den minsta varmblodiga häst jag kan rida ligga på för höjd då?
Ja, om du inte letar efter späda och klent byggda hästar. Gå gärna på lite kortare ben med starka kotor och något kortare rygg än standarden.En häst som är 155 cm hög borde väl ändå orka?
Ja av grövre modell, kort rygg, starka ben, välmusklad och frisk. Det är inte mankhöjden som avgör utan hästens exteriör och din egen ridning. Hästen måste ridas så att hen bär sig korrekt för annars går hen sönder.En häst som är 155 cm hög borde väl ändå orka?
88 kg på d-ponny? Knappast rimligt. MAX 60-65 kg enligt mig... Satsa på stor viktbärande storhäst istället
Jag håller inte alls med. Om det är en 4 årig, jättenätt 141 cm så 65 kg visst. Men iaf om de är av "normalgrov ponnytyp" (tänk connemara, NF, etc.) tycker jag absolut att de bör klara 70 kg, och om de är lite grövre/maxade även 75 kg.
75kg ryttare blir med utrustning 85kg för hästen. Om det ska bli 15 % av hästens vikt krävs en häst på 570 kg i normalhull, det är en väldigt rejäl ponny isf.
Fast jag har lärt mig att det är 20% av hästens vikt som gäller. 15% om hästen har kända ryggproblem. Och säg då att utrustningen väger 10 kg som du säger. Det ger 85*5=425. Och inte för att jag vet vad gud och alla hästar väger, men 425 kg för en maxad (D) NF känns inte alls orimligt.
Jag sitter på mobilen och kan inte ge en källa men vill minnas att en studie visade att hästar fick märkbar ryggont vid 25% av vikten och att 20% var gränsen för att hästen inte skulle visa smärta vid ett ensamt ridpass.
20% hade jag absolut accepterat för enstaka pass, men för regelbunden ridning känns det väl saftigt att ligga på gränsen. Ridning är ju ett privilegium och inte en rättighet så det känns viktigt att vara på säkra sidan, men det är rent tyckande från min sida såklart.