Sv: Vikt...?

Barn 1
Plussade: 65kg
förlossning: 82kg
en månad senare: 65kg

Barn 2
plussade: 68kg
v 19: 72 kg

Hej!

Jag vägde 67 kg på inskrivningen på MVC, 85 kg veckan innan förlossningen och 74 kg på efterkontrollen ca 10 veckor efter förlossningen.
Fram tills för två månader sedan vägde jag fortfarande 74 kilo, men nu har jag gått med i Viktväktarna och väger nu 69.2 kg :banana:

Målet ligger på 62 kg då jag var överviktig innan graviditeten också :)

*KL*

Inte för att jag vet om någon som svarat i tråden går in och läser men... ni som gått upp mer än "normalt" - vad tror ni att det beror på?
bara blev det så eller - handen på hjärtat- åt ni mer än ni borde av dåliga saker?

Det blev så för att jag inte kunde röra mig efter någon ordning, och knappt gå ut den sista månaden. Rör man sig absolut ingenting är det svårt att inte gå upp i vikt, tycker jag. Om man inte ska svälta sig, och det vill man kanske inte som höggravid. Jag åt inte jättenyttigt, men inte jätteonyttigt heller. Har inte lagt om kosten efter förlossningen, och nu går jag stadigt ner på samma kost som jag då gick stadigt upp på.

Annars brukar de flesta som ¨går upp mycket ha samlat på sig vatten, som de snabbt förlorar.

Jag var övertygad om att jag bara skulle gå upp de ca 10 kg som själva graviditeten väger, eftersom jag normalt sett är smal och kan äta i princip vad som helst. Jag gick upp 19 kg och det var verkligen jobbigt, mådde piss! Mycket är ju vätska, men det kändes som att kroppen sög åt sig minsta lilla minikalori jag stoppade i mig. Jag åt ungefär som vanligt, även om jag erkänner att jag gav upp på slutet.

Det är helt klart hormonbetingat, för nu är ju kilona borta igen utan att jag ansträngt mig det minsta. Har bara fortsatt att äta som jag alltid gjort.

bara blev det så eller - handen på hjärtat- åt ni mer än ni borde av dåliga saker?

Skulle de vara så skulle jag nog vägt 3 siffrigt vid förlossningen med tanke på att jag inte kunde röra mig pga sammandragningar och foglossningar. Och dessutom båda mina graviditeter levt på gottesaker :o

Var vi i stan smällde jag i mig ett deluxmål på max, sen på de en 200g chokladkaka. Sen kunde jag ta en kvällsfika på de oxå, sen en macka innan jag gick å la mig :angel:

Men för många är det nog så. Dvs att inte kunna röra sig ( pga av olika anledningar ) + äter lite onyttigt.

Jag åt nog som vanligt men rörde mig mindre eftersom jag blev rätt otymplig och kondisen nedsatt pga ökad blodmängd och sånt. Dessutom mådde jag illa i början och behövde då äta oftare.

När jag blev gravid: 58kg
Inskrivning: 61kg
Vid födsel i januari:78kg

Nu väger jag idag i oktober: 61 kg.

Har inte bantat på något sätt.

71 kg när jag blev gravid typ.
85 kg ungefär vid förlossningen. (sonen vägde lite mer än 4 kg, resten var tuttarna, vätskan etc. fläskade inte på mig spec mycket)
75 kg efter förlossningen.

Och väger runt 75 kg nu med.:p

Jag är 177 lång ocg sonen är 3 år. Att jag inte har gått ner mer är för att jag är för lat ;) plus att jag helt enkelt inte har prioriterat det.

Jag tror jag gick upp mkt pga att jag var konstant hungrig, speciellt på kebab och småkakor :D
Dock rörde jag på mig under nästan hela graviditeten, så vet ej hur jag sett ut om jag inte gjort det! :eek:

Jag gick ju upp 26 kg :eek: och visst åt jag en hel del onyttigheter framför allt mot slutet. Gick hemma de sista tå månaderna och det var då jag ökade som mest i vikt också. Märkligt nog ville jag mest ha glass och chips, som jag inte äter så mycket av i vanliga fall. Men skulle inte kalla det cravings.

Men, jag samlade galet mycket vätska. Det var helt sjukt vad mina fötter och ben såg ut. Tänk dig en gigantisk hob :D
Och så gick jag över 9 dar och fick havandeskapsförgiftning i samband med förlossningen också.

Det lustiga var att efteråt kunde jag nästan se hur mina fötter minskade i omfång.

Fast det är ju ganska extremt att inte gå upp i vikt av det. Du har väl haft problem med just det, att inte gå upp i vikt? Har jag förstått efter att ha följt din blogg.

Viktökning utöver just graviditetskilona beror väl oftast på ansamling av vätska och en kombination av ökad aptit och begränsad möjlighet till motion.

Jag gick ju upp ca 30 kg och det mesta var vätska, sen så vägde Selma 5kg, sen så kunde kG inte röra mig de tre sista månaderna pga foglossningar, men jag åt inte onyttigare än vad jag brukar göra, men visst går man upp om man inte rör på sig och fortsätter äta som vanligt med en semla och chokladkaka här och där. :)

Precis =)

Det är ju inte det vanligaste förfarandet när man är gravid, dvs att inte röra sig alls, äta hyggligt stora mängder onyttigheter och inte gå upp en del.

Var vi i stan smällde jag i mig ett deluxmål på max, sen på de en 200g chokladkaka. Sen kunde jag ta en kvällsfika på de oxå, sen en macka innan jag gick å la mig :angel:

Minus chokladkakan låter det ju inte särskilt anmärkningsvärt, det är klart man kan äta både en stor måltid till lunch, och sen ändå fika och en macka på kvällen? Det normala vore väl snarare att man åt lunch, och sen riktig middag. Inte lunch och sen bara lite fika och en macka.

Att äta ett deluxmål är knappast att "smälla i sig", så onormalt stor portion är det väl inte?

Det låter snarare som en kost som består av väldigt onyttig mat, men i gengäld rätt små mängder. Har man inte så lätt att lägga på sig kan jag förstå att man inte går upp i vikt på det, särskilt om man inte är helt stillasittande.

Normalt att äta 4 mellan kl 18-22. Nä det tror jag faktiskt inte ;)

Och ett skrovmål är ju enormt! 2 stora hamburgare och 3 bröd, stor läsk och stor pommes. Mot vad jag får i mig i vanliga fall, ett minimål med +meny. Liten hamburgare, mellan läsk och mellan pommes. Pizza å hamburgare är inte direkt min grej.

Ajda Jo visst, men under mina graviditer har jag ju fått dra ner på tempot tidigt pga fogar och sammandragningar. Men för de har ju inte aptiten minskat. Snarare att småätande ökat. Inte så lätt att bara gå och ta en macka på jobbet eller lite fil.
Eller, de gick ju jättebra när jag jobbade på ett råvarulager när jag väntade andra barnet :angel:

Fast det var ju lite det jag menade, att du hade problem med att INTE gå upp i vikt.
Jag tror dom flesta här skulle gå upp i vikt om dom hade en sånn kost och sen fogproblem, så dom inte kan röra sig.

Hej!

Jag ökade mest i vikt de två sista månaderna, dels för att jag slutade jobba då och för att jag samlade på mig sjukt mkt vätska.
De envisa kilona som stannade kvar skyller jag på mer småätande, för lite motion och dålig karaktär :)
Under grav åt jag inget mer än vanligt och mina cravings bestod av mandariner och apelsiner :)

Men som sagt nu sjunker vikten med ca 1 kilo i veckan tack vara VV :bump:

*kl* vägde 49kg innan jag blev gravid. Gick upp till 63kg. en vecka efter förlossning vägde jag 55 kg och efter någon månad var jag nere på normal vikt.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 064
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 468
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar