Vikt på min shettistjej!!!

P

Ponnytokig

Vad tycker ni är en lämplig vikt för en shettis som är runt 100 cm i manke och sådär lagom kraftigt byggd?

Svårt att säga, jag har fullblod själv. Men ca 200 kg skulle jag nog säga. :crazy:

Beror ju på massa saker... Lång/kort, ädel eller grov osv. Tror de flesta av mina ligger runt 150-200 när de är vuxna och inte dräktiga.

Det viktiga är ju ändå hur dom ser ut i hullet och kroppen och inte vad dom väger "på pappret". :)

Det beror ju på hur den är byggd. Väg den när den
är i lagom hull, det vill säga att du kan känna revbenen om du trycker med handflatan.

Min 103-centimeters hingst (som dessutom HAR manke... :eek:) av lättare modell vägdes till 201 kg i SMALT skick, innan han opererades för en käkfraktur (=orsaken till att han tappat massor av vikt på kort tid)

Är det en shettis av normalmodell så skulle jag nog tro att 200 kg är en ganska bra gissning.
Vet maxade shettisar som VÄGTS till 300 kg...

En sádan man vill jag ha till min dam när det är dax. :love:
Min är 1,5 ár, 85 cm hög och ganska rund. Hon väger runt 150 kg. Är det pá tok för mycket?

*tittar i tillväxttabellen*
en 1½-åring väger runt 80% av sin slutliga kroppsvikt.
150 kg låter iofs mycket, men man ska inte stirra sig blind på vågen utan bedöma dem med ögon och händer... (dvs känna på revbenen och se till att rygg o rumpa är runda och fina = ingen vass uppstickande ryggrad)

Ja, i detta fallet kan jag varken känna revben eller ryggrad. ;)
Sá välmáende det máste hon vara....
Hon är alltsá rund, men hon känns inte fläskig. Hoppas du förstár vad jag menar... :smirk: :D
Hon gár ju pá gräs hela dagen vilket fyller magen rätt sá bra, men hon fár ju självklart även hö för att hon ska fá i sig näring.
De är knepiga de smá liven....

så fin din hingst är på bilden, "riktig" färg, med den ljusa mulen och vid skapet. Snygg!

(Men tårna ser lite spetsiga ut :angel: )
/P

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
782
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur