Vikt och graviditet

I

IDontKnowWhatToDo

En sak jag läste om nyss var att om man var överviktig så kunde det bli något problem? Det hade någonting med övervikt att göra, och risker.
Men det handlar om en större övervikt då antar jag...?

Mitt BMI är på straxt över 24 (25 ska tydligen räknas som övervikt), men jag vet inte om jag riktigt känner mig överviktig... Så det kanske är svårt att gå på...?

Sv: Vikt och graviditet

Det är en större övervikt som gäller, om det ska vara ett problem, inte ett par kg.

Du är inte överviktig, så det är inget du behöver oroa dig om. Upp till 24,99 anses normalt, men det betyder inte att det skulle vara farligt att ex väga 5kg mer. Det finns ingen magisk gräns där, vikt kan vara så olika!

Något som varit på tapeten ett tag är väl PCO-S, som ofta förknippas med svårigheter att bli gravid, samt övervikt. Om du tittat på Biggest loser tex är det en tjej där som lider av det.

Annars är väl risken med att vara överviktig och gravid att man lättare drabbas av graviditetsdiabetes, dock kan det drabba normal- och underviktiga också, och alla överviktiga behöver inte drabbas.

Själv hade jag ett BMI på närmare 30 när jag blev gravid och har inte haft några problem (än).

Jag har fyra barn och har alltså varit gravid 4 gånger, samtliga dessa graviditeter har jag legat på BMI mellan 30-35, dvs fetma.
Jag har haft lätt för att bli gravid och inga problem under graviditeten som kunnat härledas till min vikt.
Man behöver alltså inte vara trådsmal för att det ska gå bra, även om övervikt generellt inte är att rekommendera. Men den BMI du har skulle jag inte ens anse vara i närheten av något problem!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 693
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 055
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar