Vikt manschetter

J

jordgubba

Är det någon som ridit med viktmanschetter? Hur ofta och hur länge använde ni dem? Märkte ni någon skillnad i ridningen? Hjälpte de och förbättrade ridningen/träningen? Jag funderar på om de är ett bra komplement till övrig träning, så jag vill höra era åsikter och erfarenheter :idea:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vikt manschetter

Nu blev jag lite osäker på vad du menar, menar du viktBOOTS alltså typ
G-boots?

Isåfall så har jag ett par 290g (per framhov alltså) G-boots som jag använder ibland när jag vill få ordning på takten i tölten och få hästen att lyfta bättre på hovarna då han ibland går å drar fötterna i backen annars.

Jag tycker G-boots är hundra gånger bättre än de varianter som finns i läder då de i läder ofta blir tyngre pga vatten/fukt etc och man får ju på tävling bara ha max 300g /hov om jag inte minns fel.

Glömde skriva att de är ett jättebra komplement.

Men de ska användas med förnuft. Hästen måste orka!

Man kan variera sig med oviktade, typ 165 g, 230g och så, när man
KÄNNER att hästen orkar och inte för länge i taget givetvis.

Ibland har jag haft bootsen på ute i naturen, då jag har halvtaskigt med tillgång till ridbana, och de har suttit på bra oavsett om de varit av
ballbootstyp som g-bootsen är, eller av klocktyp som tex 230g's boots ofta är.

När min häst var skadad och svag i bakknäna tränade jag upp henne med viktmanchetter som man har för människor. Superbra träning. Dock var det bara korta stunder och och man vande in det först. Tror bara jag andvände dom i skritt, på rak väg och även över bommar.

Har ingen stor erfarenhet av viktbandage. Men hade en konvalecent som skulle musklas upp bak och då hade vi vikter på. Först några minuter sen stegvis över någon/några veckor upp till 20 minuter. Fått för mig att man inte skulle ha längre än så.
Men jag tror att islandsfolket kan hjälpa dig mer med tider och så.

MVH Martina

Är det någon som ridit med viktmanschetter? Hur ofta och hur länge använde ni dem? Märkte ni någon skillnad i ridningen? Hjälpte de och förbättrade ridningen/träningen? Jag funderar på om de är ett bra komplement till övrig träning, så jag vill höra era åsikter och erfarenheter :idea:

Japp, efter ordination av veterinär på en konvalecent som behövde bygga upp sin ryggmuskulatur och styrka utan klättring.

Det jag vet efter att ha pratat med veterinär, är att man aldrig som lekman ska ge sig på denna träning utan att ha fått det ordinerat, och efter ett specifikt träningsprogram, så att man vet HUR och varför, hästen ska arbetas.
INTE för gemene man att ge sig på och experimentera med, för att man "hört att hästen bygger muskler av det".

Japp, efter ordination av veterinär på en konvalecent som behövde bygga upp sin ryggmuskulatur och styrka utan klättring.

Det jag vet efter att ha pratat med veterinär, är att man aldrig som lekman ska ge sig på denna träning utan att ha fått det ordinerat, och efter ett specifikt träningsprogram, så att man vet HUR och varför, hästen ska arbetas.
INTE för gemene man att ge sig på och experimentera med, för att man "hört att hästen bygger muskler av det".

Det är så jag har hört oxå. Även om man tycker att det inte väger så mkt så ska man inte in och expremintera med det. "Min veterinär" gav mig oxå stränga order om hur jag skulle göra med.
Tror egentligen inte att en frisk häst behöver har vikter

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 514
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 944
Senast: Shaggy
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 059
Senast: Piaff
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II