M
mirjada
Jag har tänkt skriva ihop en lista över vikten/liter på olika fodermedel. Tydligen så behövs det efter som att med jämna mellanrum ser man frågor ang detta här i forumet. Jag vet att vikten varierar därför har jag tänkt att skriva tex 1l hel havre 400-530g bara för att man ska kunna hitta vad den förväntade vikten borde ligga på för att tex kunna beräkna foderåtgång mm. Denna lista har jag sedan tänkt ha på min hemsida.
För att alla ska "ta" fodret på samma sätt tänkte jag att man tar med händerna och fyller liter måttet "luftigt", struket utan att platta till. Nedan ser ni det jag kunde komma på just nu, men jag vet att det finns mer. Vill även veta liter vikten för olika fabriksfoder (krafft, fibergi, dynavena, Dodson & Horrell och alla andra). När det gäller fabriksfoder vill jag veta tillverkare och fodernamn.
1L vetekli = 300g
1L hel havre=530g
1L hel korn=595g
1L krossad havre=
1L krossad korn=
1L betfor (strimlad)=
1L betfor (pelleterad)=
1L soja=
1L majs=
1L färdigfoder (tillverkare, fodernamn)=
Jag är mycket tacksam för alla bidrag till denna lista!
För att alla ska "ta" fodret på samma sätt tänkte jag att man tar med händerna och fyller liter måttet "luftigt", struket utan att platta till. Nedan ser ni det jag kunde komma på just nu, men jag vet att det finns mer. Vill även veta liter vikten för olika fabriksfoder (krafft, fibergi, dynavena, Dodson & Horrell och alla andra). När det gäller fabriksfoder vill jag veta tillverkare och fodernamn.
1L vetekli = 300g
1L hel havre=530g
1L hel korn=595g
1L krossad havre=
1L krossad korn=
1L betfor (strimlad)=
1L betfor (pelleterad)=
1L soja=
1L majs=
1L färdigfoder (tillverkare, fodernamn)=
Jag är mycket tacksam för alla bidrag till denna lista!