Vikt D-ponny

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare helenat73
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 25 921
H

helenat73

Är det någon som har en aning om vad som är en normalviktig häst. D-ponny Cob modell 147 cm i mnkh, vägd på ATG klinik till 424,5 kg. Avmagrad och muskelfattig. Har någon en aning om vad henens idelavikt borde vara med muskler och i bra kondition?

Sv: Vikt D-ponny

Svårt att säga. Min arab av grövre modell väger runt 425kg o hon är i bra hull o välmusklad iaf enl. veterinären som var uppe för nån vecka sen. Hon är ca 145cm

Min ponny som är 145 och relativt grov (korsn nf hbl) vägde för ett par år sedan 475 kg. Och då bra musklad och lagom i hull. och har jag inte helt fel är cobar rätt grova och då bör ju din väga kanske 50 kg till, skulle jag gissa på. du hari ngen bild så man kan se hur den ser ut?
varför är den omusklad o mager?..

/Helena

Vår NF valack, grov modell (åt cobhållet) och något överviktig, men musklad och i bra kondition i övrigt väger 519 kg (vägd på klinik i fredags). Han ska kanske ha en idealvikt på ca 475-500 kg eller så. Kanske en riktilinje?

Min förra D-ponny var 143cm men ganska grov(haflinger-fullblod). Han vägde ca 450kg lagom fet, musklad och i kondition.

sv: Vikt D-ponny

Hon har stått efter skada i flera månader och befinner sig i ett hem utan omvårdnad och kärlek, alla blodprov är bra, ingen mask, EKG ok osv. Vet (ATG klinik) har inte hittat några som helst svar till varför hon är mager och underviktig - förmodar att det beror på hennes nuvarande livssituation då hon även är apatisk och har tappat livsglädje.

Vi har gett henne en andra chans kan man säga, ett räddnings och ett renoveringsobjekt som vi hoppas slutar bra.

Min 485kgs ponny blev sjuk när hennes bästa kompis flyttade.

Den psykiska hälsan ska man verkligen inte underskatta!

Hoppas det går bra!

Vår NF valack, grov modell (åt cobhållet) och något överviktig, men musklad och i bra kondition i övrigt väger 519 kg (vägd på klinik i fredags). Han ska kanske ha en idealvikt på ca 475-500 kg eller så. Kanske en riktilinje?

Jag tänkte också sagt nånstans kring 470-500kg. Dels med tanke på vad andra hästar väger, har en del erfarenhet av det, och dels med tanke på vad denna ponny väger NU när den är avmagrad och muskelfattig.

Tack, jag hoppas verkligen att detta ska gå bra.

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
598
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 157
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 582
Senast: Bison
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
848
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka