Vikt Boots

cress

Trådstartare
Hur många av er använder vikt boots på tävling? Och hur många gör inte det ?
Och Varför använder ni det eller varför inte?..

Sv: Vikt Boots

HÄR kan du läsa lite mera om hur boots funkar.
Statistik på hur många som använder det och hur mycket vikt de använder tror jag inte finns. det jag, som domare, upplever denna säsong är att det är många som använder betydliget lättare boots nu än tidigare.
Viktgränsen på boots sänktes ju i år till 250 gr från 300 gr. Men väldigt mnga har nu boots som väger 180-200 gr. Tidigare säsonger har de flesta haft 230-280 gr.

/Malin

Jag använder boots oftast när jag tävlar.

Har nu bara 135gram på den jag tävlar nu. Har det för att han ska lyfta mer, och för att takten i tölten ska bli bättre. Dock kan jag inte ha för tunga då han har problem med rollning och travtakt och orkar då inte ha för tunga, då taktproblemen istället blir värre.

Förra hästen som jag tävlade på hade jag 200gram då hon lätt blev passtaktig, så takten blev bättre boots och steget större i alla gångarter.

Boots använder jag för att få ut "det lilla extra" utav hästen. Träna gör jag alltid utan boots då jag vill uppnå ren takt "naturligt" , boots använder jag på tävling för att det ska bli lättare att få bättre takt och för att hästen ska få ett större steg.

Boots använder jag också när jag ska lägga pass -alltid, då jag vill skydda hästen så att den inte slår på sig. Var min tränare (som även tävlar mycket pass och utbildar andra hästar) som sa att man alltid ska ha boots när man lägger pass, och jag har aldrig ifrågasatt..

Jag använder boots jättesällan, men ofta på tävling. Främst för att jag har en väldigt passaktig häst som lättare tar traven med boots men också för att galoppen blir renare.
Jag använder g-boots på 240g.

Boots använder jag för att få ut "det lilla extra" utav hästen. Träna gör jag alltid utan boots då jag vill uppnå ren takt "naturligt" , boots använder jag på tävling för att det ska bli lättare att få bättre takt och för att hästen ska få ett större steg.

Men om hästen ska orka gå ett helt tävlingsprogram med boots måste den också tränas med boots.
Som t.ex en T3/T1 final är grymt krävande för en häst och om den då helt plötsligt får 200gr extra på varje framben kan du ju själv tänka hur jobbigt det blir...

en häst som jag tävlar med använder jag boots på, men då tränar jag några gånger med bootsen på, för att hästen ska få känna lite på dom och inte bara plötsligt få massa tyngd.

men min andra häst använder jag aldrig boots på, för att han är 5, och takten är bra utan dom, men jag andvänder alltid skyddsboots på honom, för han trampar under sig och inte hinner flytta undan frambenen(trav). och om man har viktboots gör det att det blir ännu värre, men skyddsboots skyddar ju.

så det beror ju på vad man har för typ av häst och så:D

Jag använder boots + tio millimeter skor eftersom min häst har lätt för att slå sig ner i pass och då är bootsen ett mycket bra stöd, men det är mycket viktigt att hästen är tillräckligt stark för att ha det. Om jag är osäker så brukar jag testa, jag tycker att man ska testa, jämföra och se efter ett tag om det blir någon skillnad

Men om hästen ska orka gå ett helt tävlingsprogram med boots måste den också tränas med boots.
Som t.ex en T3/T1 final är grymt krävande för en häst och om den då helt plötsligt får 200gr extra på varje framben kan du ju själv tänka hur jobbigt det blir...

Jag testar såklart på ovalbana innan tävlingen för att se om hästen orkar eller inte och för att få rätt vikt. Jag slänger inte bara på ett par random boots med tung vikt och hoppas på att det ska se bra ut. Jag testar som sagt alltid programmet med boots först och provar även olika vikter för att se vad som passar bäst, eller om hästen ska ha boots överhuvudtaget.

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
29
· Visningar
774
Senast: MiniLi
·
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
673
Senast: Marvin
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
444
Senast: Blyger
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar