Vikt boots = Vem kan använda dem?

Z

Zannaah

Krävs det jätte mycket erfarenhet för att använda vikt boots (225g). jag fundera på att börja använda vikt boots när jag tölt träna. Så jag har några frågor:

Krävs det någon speciell efarenhet?
Är det skadligt?

Och gärna lite mer information om för och nackdelar med dessa :)!

Sv: Vikt boots = Vem kan använda dem?

Först ska du fråga dig själv: Varför vill jag använda viktboots?
Kan du inte svara bra på den frågan finns det ingen anledning att använda dem. Har du inte använt det för tycker jag det ska göras i samråd med tränare i början. Inte för att det direkt skadar hästen, men för att du ska uppnå önskad effekt av träningen med viktboots.
Vilken vikt som passar varierar från häst till häst, man får prova sig fram. Bra att kunna låna av någon annan i början så man kan prova olika vikter innan man börjar köpa egna.

Jag har inte precis bestämmt mig för att använda dem nu direkt, just för att hon inte är redo för dem än, eller vad man skall säga. men jag vill ha ett par för att stärka tölten, för att få fram mer volym i stegen rättare sakt och för att förbättra takten också. Men ja, det blir ju som sakt till våren, då vi ska träna lite hådare och då har vi ju gått på träning , så både hon och jag lär ju vara mer vettiga i huvudet, och framförallt: jag har hittat hennes knappar.

men vill bara veta för och nackdelar med dem, och skaderisk och som sakt hur mkt man ska kunna. Måste man vara elit ryttare eller räker det med att man har suttit på en häst (överdriver, jag vet !)

Du behöver absolut inte vara elitryttare för att använda boots, men om du inte känner att du har så bra koll så är det som sagt bra att börja tillsammans med tränare. Att fråga här på buke är såklart en bra början, vi är ju alla här för att bolla med idéer och hjälpa varandra (hoppas inte mitt första inlägg verka negativt, det var inte menat så).

Jag tror inte det finns någon skaderisk med boots om man använder dem med måtta. På vår ena häst får man bra effekt av bootsen om man använder dem under korta, intensiva träningspass. Det är inget man ska ha varje dag.

Sedan kan man inte räkna med att man får mer steg i tölten bara för att man använder boots; på vissa hästar bli det ingen större skillnad, på andra enorm skillnad! Är hästen inte redo för det så blir den gärna framtung och/eller seg när den inte orkar med den extra vikten. Då gäller det att man är uppmärksam för signalerna och inte använder bootsen igen förrän man kommit längre i träningen.

Det finns någon bra sida på nätet med info om viktboots, tyvärr har jag inte länken. kanske någon annan som kan bidra med det?

Okejokej :) .. nej, jag har ju själv fattat att det är olika från häst till häst, så är det ju med allt. Ville bara vara liiiite informerad, eftersom jag inte ridit med det innan, så jag inte begår något misstag precis :)

Men jag tackar iallafall för din hjälp, alltid en bra bit på vägen ^^

Första tipset är väl att inte kasta på henne 225 gr.
Börja med lättare boots och ta det sakta men säkert.

Med vikten kommer ju också det att hon kanske inte orkar lika mycket, hon kan få mjölksyra i benen och få träningsvärk.

Jag rider inte med boots vardagligen av den anledningen, och jag varierar efter träning och efter hur hästen känns för dagen. Det vanligaste för mig är ett par lätta (190 gr). Och inför tävlingar eller när jag vill träna lite extra slänger jag på mina 225 gr.

Som med all utrustning så skall de användas med sunt förnuft och absolut inte innan hästen är redo för det.

Måste bara tillägga att användandet av viktboots kan medföra belstningsskador och problem som kan göra hästen oanvändbar. Ta det försiktigt med användandet av bootsen bara, dom är inte till för frekvent användning.

Lycka till med träningen :)

*knapplån*

Klart man kan rida med boots även om man inte är elitryttare,
åtminstone gör jag det ibland och jag är inte speciellt duktig.
Jag tycker att det - iaf på den jag rider mest - förbättrar takten en aning så han får hjälp med att få till tölten renare.

Jag har G-boots 260 g (tror jag det är...osäker på vikten på dom)
och ett par vanliga 'klockor' på 230g,
samt vanliga oviktade boots.

Man anpassar vikt, träningspass och längd på pass efter individ och behov. Man får liksom vid all träning se upp med överbelastning.

Jag tror det är freyr här på forumet som skrivit en eminent boot-guide
http://mokkur.com/boots.htm

Vanligast är nog att folk använder oviktade klockor eller 190 eller 230 g som verkar vara ganska vanliga vikter av diverse webshopar att dömma.

Jag älskar mina G-boots! De sitter superbra även i full fart i skogen och jag har till å med råkat gå genom en bit i sjön längs strandkanten och de satt kvar efter det. :bow:

Men de är nog onödigt dyra att bara prova med i början,
de kostar runt tusenlappen på de flesta ställen.

Senast ändrad:

Inte behöver man vara elit ryttare iaf. men det är juh en bra början att veta varför man ska ha dom. Sedan att du bara använder dom ibland, använder du dom jämt kan du nästan lika gärna sko med tjockare skor och då är det juh allt det där med förslitningar på lederna mm så använd(och vikta) lagomt alltså..
och som någon skrev kanske du inte ska börja med dom tyngsta botsen. kanske du borde ta vanliga skyddsboot till att börja med tills hästen har lärt sig att gå idom. Glömmer aldrig förstgången jag satte boots på snorri(själv använder jag boots ytterst sällan och när jag gör det är det mäst för att jag vill se om det blir någon skillnad i steget) han vägrade röra sig han trode nog att jag spände fast han ibacken och när jag tillslut fick han att gå framåt slog han knäna i sin egen haka, han tyckte det var SÅ äckligt :rofl: stackars häst vad jag utsätter han för:p

Tack för alla bra svaren, känner mig ganska informerad nu. Och nej, jag kommer inte att använda dem varje gång jag rider precis, utan ungefär 2 - 4 gånger i MÅNADEN :D ..

Jag brukar ha viktboots 280 gram på min pålle då och då, typ vid speciella träningstillfällen och tävling. Dock fick han gå med vanliga boots i början och sen lånade jag ett par tyngre och till sist köpte jag hem mina 280 grams boots. Dom är underbara. Hästen gillar dom han med, när bootsen åker på då är det allvar som gäller :D

*knapplån*

Klart man kan rida med boots även om man inte är elitryttare,
åtminstone gör jag det ibland och jag är inte speciellt duktig.
Jag tycker att det - iaf på den jag rider mest - förbättrar takten en aning så han får hjälp med att få till tölten renare.

Jag har G-boots 260 g (tror jag det är...osäker på vikten på dom)
och ett par vanliga 'klockor' på 230g,
samt vanliga oviktade boots.

Man anpassar vikt, träningspass och längd på pass efter individ och behov. Man får liksom vid all träning se upp med överbelastning.

Jag tror det är freyr här på forumet som skrivit en eminent boot-guide
http://mokkur.com/boots.htm

Vanligast är nog att folk använder oviktade klockor eller 190 eller 230 g som verkar vara ganska vanliga vikter av diverse webshopar att dömma.

Jag älskar mina G-boots! De sitter superbra även i full fart i skogen och jag har till å med råkat gå genom en bit i sjön längs strandkanten och de satt kvar efter det. :bow:

Men de är nog onödigt dyra att bara prova med i början,
de kostar runt tusenlappen på de flesta ställen.

Jag älskar också mina g-boots :) nåt av det bästa jag köpt.

kl

hur får ni bootsen, de utan kardborre, att sitta fast?

jag har gett upp för tillfället, på ena hoven bara åker de av hela tiden. eller så åker de runt....

har provat att spänna så hår tjag bara kan men de åker av ändå, har provat att spänna lagom men de åker av ändå....

suck....

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som använder floating boots? Jag funderar på att köpa dem till min häst och skulle gärna höra era erfarenheter av dem. ☺️
Svar
1
· Visningar
780
Senast: super
·
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
990
Senast: ufot
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
989
Senast: Kakis
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
740
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka