Viker hals & huvud rakt upp, felriden?

Sv: Viker hals & huvud rakt upp, felriden?

Får du ändå inte stopp så ta bort bettet och rid med tyglarna i en remontgrimma bara.

Många turhästar vill förekomma att bli ryckta i munnen och kör därför upp huvudet.

Då kan du heller inte skada en ev mun/tandskada mer.

Formen och greppet om hästen hittar du när du lärt honom böja sig runt skänkeln och trampa in under sig. Du kan liksom hindra honom att slå upp huvudet genom att klämma in vaden under magen så han reflexmässigt drar upp den - det är svårt att göra samtidigt som man slår upp huvudet...

Mycket bättre att lära hästen respektera skänkeln och en böjande hjälp än att hamna i en dragkamp där hästen knäcker överlinjen.

Jag har skolat om x antal felridna turhästar. De blev alltid bäst och enklast att underhålla om man lärde dem att tölta utan träns. Då kan alla ryttare rida sen utan att riskera att få tillbaka det bettrelaterade problemet.

De flesta ryttare noterar inte heller om man kopplar över tyglarna i nosgrimman :D

Silverkedjan skrev:
Får du ändå inte stopp så ta bort bettet och rid med tyglarna i en remontgrimma bara.

Många turhästar vill förekomma att bli ryckta i munnen och kör därför upp huvudet.

Då kan du heller inte skada en ev mun/tandskada mer.

Formen och greppet om hästen hittar du när du lärt honom böja sig runt skänkeln och trampa in under sig. Du kan liksom hindra honom att slå upp huvudet genom att klämma in vaden under magen så han reflexmässigt drar upp den - det är svårt att göra samtidigt som man slår upp huvudet...

Mycket bättre att lära hästen respektera skänkeln och en böjande hjälp än att hamna i en dragkamp där hästen knäcker överlinjen.

Jag har skolat om x antal felridna turhästar. De blev alltid bäst och enklast att underhålla om man lärde dem att tölta utan träns. Då kan alla ryttare rida sen utan att riskera att få tillbaka det bettrelaterade problemet.

De flesta ryttare noterar inte heller om man kopplar över tyglarna i nosgrimman :D

Det var ett mycket konkret och utförligt tips som är värt och prova. :bow: Ska genast köpa en sådan remontgrimma och se om den fungerar. Finns det specialanpassade för islandshästar? I såfall vart kan jag hitta dem? Verkar vettigt för då kan man utesluta bett/munproblem lättare. Ska se om jag kan lära mig och klämma åt med vaderna också :angel: Ska prata med instruktören om jag inte får till snitsen så får hon visa.
Till er andra ,tandläkare är på ingång under sommaren då de som har stället har någon som de skulle ta ut nu när vi är flera intresserade på stället.
Tack för alla hjälpande händer:bow: :bow:

Jag menar en helt vanlig nosgrimma, en sån man har under bettet med små ringar i sidorna det går att sätta tyglar med karbinhakar i :)

Man kan antingen bara ha den, eller ha hela tränset med bett och dubbla tyglar. Men ofta slappnar de hästar som blivit dragna i munnen av bättre om bettet är helt borta.

Hej, min var också mycket spänd första tiden jag hade honom och tappade helst ryggen totalt. Välriden och fin i grund och botten, men hade låsningar i bl.a korsbensleden och nacken, plus en skada i munnen. När det åtgärdats av Equiterapeut och Veterinär/+ fd humantandläkare som nu samarbetar med veterinär blev han mer avslappnad. Det plus målmedvetet jobb med form och lösgjordhet har gjort att han nu ett halvår senare börjar jobba riktigt fint mellan varven.

Det här är vad jag gjort de med honom, han var i mycket fin kondis när jag köpte honom skall tilläggas:

*Bytt till bomfri sadel!

*Mycket skritt arbete där jag jobbat på att han skall slappna av och inte spänna sig vid halt och igångsättningar. Väldigt mjuk elle ringen tygelkontakt för att han skall känna sig "fri" i munnen.

*Mycket markarbete, dubbellongering UTAN inspänningar på volt och rakt fram, med mål att han skall slappna av i överlinjen och söka sig nedåt på eget initiativ.

*Trav där jag övat på att reglera hastigheten med sätet och jobbat på att han inte skall öka mer och mer utan slappna av.

*Mycket lösgörande och uppmjukande övningar. Stretching efter ridturer. tränat massor på att han skall bära sig själv med minimalt tygelstöd. Mycket halvhalter och mycket tempoväxlingar.

*Längre sammanhängande perioder helt utan töltträning, eftersom han var mest benägen att köra upp halsen i vädret i tölten.

Nu är han supermjuk, såpass att det är lite svårt att rida honom rakt fram, och att böja/ ställa lagom, han är väldigt hal och vig. :) han har musklat sig mer på ryggen, och vi kan både skritta, trava och galoppera i form på en bra dag. Töltformen har blivit jättemycket bättre den med.

Mitt tips är att verkligen undvika gångjärnsformen och att arbeta med att hästen skall jobba rätt. Bakifrån. Och därmed stärka sin överlinje. Har den dålig kondis bör du konditionsträna den också och inte bara satsa på muskelträning. Och sist men inte minst låta en Equiterapeut med goda referenser titta till hästen+ låta någon kolla munnen, som någon tidigare skrivit. Kanske blir det en period där du vbara kan markarbeta, eller bara skritta hästen, men då må det vara hänt, för det är verkligen värt mödan att bygga upp hästen grundligt.

Bifogar bilder på skillnaden.
Först på provridningen, jag gör något mystiskt, men man ser hur han spjärnar emot, och såhär såg han ut ofta när han var "ny".

http://i32.photobucket.com/albums/d25/faxi/underhals.jpg
Och ännu värre, men det har blivit mer sällan, och nu blir det allt oftare såhär: http://i32.photobucket.com/albums/d25/faxi/Tavling/Fleringe 28 Maj 2006/fleringeskritt.jpg

Jag red honom en månad med hackamore, plus att han fått tid att vila både mun och rygg från ridning mellan varven. Att rida bettlöst hjälpte mig mycket med att bli duktigare på att rida med vikthjälper och säte. Måste vara helskärpt med min sits och mina händer+hjälper, annars sägger det swopp så är huvudet i vädret och ryggen sänkt med bakbenen en km bakom sig. Det har tagit mig cirka 6månaders målmedveten träning. Och som sagt; att DRA ned huvudet på en sådan här häst gör mer skada än nytta.

Precis som silverkedjan så tipsar jag om att det är väldigt effektivt att böja och flytta för skänklar när hästen kör upp huvudet. Även att lugnt driva igång hästen från stillastående för bara ena skänkeln och bestämma vilket bakben som skall starta. Innan hästen är mjuk i munnen och lyhörd kanske det är bäst att hålla sig till skritt. det som inte fungerar i skritten kommer antagligen inte heller att fungera i tölt och trav..

Det går nog att ändra din häst också, men låt det ta tid.

Senast ändrad:

Har ni kollat om bettet ligger rätt i hans mun ?
Om det gör det & han fortsätter med att vika upp huvudet, har ni kollat tänderna ?

Våran förra islänning hade jätteproblem att gå i form och hon spändesig jättemycket så tölten blev mer grisepass. Vi tod hjälp av en hästnaprapat (equiterapeut) det visade sig att Katla va sned vid korset, bogen var uppdragen och nacken hade en förskjuten kota. hon knakade till henne så fick hon vila ett par dar. nån vecka senare fattade hon att det inte gjorde ont längre och gick i form och töltade taktfast=) så jag skulle ta ut en equiterapeut om jag var dig.

Du har ju redan fått jättebra tips, inte minst av Silverkedjan. :bow:

Något jag kan tillägga är tipset att skritta mycket ute i terrängen. Då är det naturligt för hästen att söka sig framåt, nedåt för att se var den sätter hovarna. Samtidigt måste den lyfta extra på "fötterna" och då jobbar den på ett bra sätt med ryggmusklerna. När hästen måste runda träd och stenar får du böjningen i sidan väldigt naturligt. Jättebra träning som inte alls upplevs som träning - d v s ett mycket bra komplement till det övriga arbetet!

Hej alla! Tror det går bra med honom han är extremt pigg och har långa fina steg i skritten.
Tyvärr så har han en riktig muskel på undersidan av halsen och är väldigt omusklad över bogen.
Han har dock ätit upp sig och ser inte lika undernärd ut längre. Synd att han är så exremt hård i mun annars vore han en fröjd o rida för det är en väldans fart på honom och han är inte rädd för något. Jag ska ta honom med på lektion på måndag så jag får lite hjälp av instruktören. Hoppas bara sadelprovaren hittar en passande sadel till honom på lördag först, för den han går med nu ligger inget vidare på hans svankiga rygg. Har inte ridit honom så mycket än. Tyckte han behövde äta upp sig och så vill jag gärna att sadeln passar så han inte får ont. Tack för alla bra råd.

Hade samma problem med min häst när jag köpte henne för fyra år sedan. Hon gick på ridskola med islandstång.:( Jag kunde se nosen mellan öronen när vi töltade. En enorm underhals och det var bara full fart som gällde. Jätte känslig för skänklar och hon missförstod ställande tygeltag. Då ska man svänga.:eek: Hon kunde egentligen ingenting mer än att springa fort och rakt fram. (varför köper man en sådan här häst över huvudtaget???) Jag bytte ut bettet mot ett hackamore. Red på det i ett år, och töltade sparsamt. Tömkörde massor, skrittade i skogen, cavaletti och volter i skritt och trav på lång tygel i lätt sits. Min rygg tog stryk kan jag säga. Red för olika tränare och de uppmuntrade mig att fortsätta på det sätt jag jobbade. Nu, fyra år senare, och en lång vila på 8 månader pga en senskada har hon blivit en annan häst. Hon går i form i skritt och trav och jag kan sitta ner igen, tölten är på gång. Galoppen ska vi börja jobba med om ett tag. Hon är bra musklad över ryggen och rumpan och underhalsen är borta. Varför jag köpte denna häst? :love: :love: :love:

Du har fått många bra tips, och jag vill bara tillägga en sak (eller kanske inte tillägga, mer påpeka):

Spänn INTE in honom vad du än gör! Problemet är antagligen både bettrelaterat och att han har musklat sig på fel ställen. Det värsta man kan göra är att tro att det ska bli bättre genom att spänna in, bara för att det ser fint och rätt ut. Vad som egentligen händer är att hästen börjar spänna fler muskler, och känner sig ännu mer trängd. En "form" framtvingad med tygelns/hjälptygelns hjälp är alltid en felaktig form.

Visst är det för mycket fokusering på var huvudet är, men i ett sådant här fall, så tycker jag att det är viktigt att arbeta med formen. att låta hästen söka framåt neråt (www.ridkonst.nu) och bygga upp en stark överlinje. För utan en stark överlinje så kan hästen inte heller jobba rätt med bakdelen.

Lycka till!

//julia

Freyja_bus skrev:
Du har fått många bra tips, och jag vill bara tillägga en sak (eller kanske inte tillägga, mer påpeka):

Spänn INTE in honom vad du än gör! Problemet är antagligen både bettrelaterat och att han har musklat sig på fel ställen. Det värsta man kan göra är att tro att det ska bli bättre genom att spänna in, bara för att det ser fint och rätt ut. Vad som egentligen händer är att hästen börjar spänna fler muskler, och känner sig ännu mer trängd. En "form" framtvingad med tygelns/hjälptygelns hjälp är alltid en felaktig form.

Visst är det för mycket fokusering på var huvudet är, men i ett sådant här fall, så tycker jag att det är viktigt att arbeta med formen. att låta hästen söka framåt neråt (www.ridkonst.nu) och bygga upp en stark överlinje. För utan en stark överlinje så kan hästen inte heller jobba rätt med bakdelen.

Lycka till!

//julia
Har försökt läsa sidan med ridkonst, men den fungerar inte för mig! All text lägger sig överlapp och även på bilder osv. Tråkigt Verkar finnas många bra tips där....

medusa1 skrev:
Har försökt läsa sidan med ridkonst, men den fungerar inte för mig! All text lägger sig överlapp och även på bilder osv. Tråkigt Verkar finnas många bra tips där....
Gå upp på verktygsfältet/ visa/teckenstorlek/mindre så blir det bättre. Jag höll också på så där!

Liknande trådar

Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 718
C
Ridning Och trött på att det finns 683 olika teorier för uppbyggnad av häst. Jag vill ha en klar linje, och ja jag vet, jag måste ju vara den...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 846
Senast: cristobal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar