Viker hals & huvud rakt upp, felriden?

M

medusa1

Hej alla kunniga! Köpt en 22årig muskel fattig
isländsk valack som vi nu göder och provat skritta lite i paddock. Problemet är att han viker halsen som ett gång gjärn rakt upp :eek: och vill ogärna söka sig neråt mot bett (tygel). Man måste hålla tyglarna riktigt ledande ner vid bogen för att han ska gå normalt (jobbigt). Mycket svårt och göra halt när han går med huvudet rakt upp. Tror personligen att han är så dåligt musklad så han inte orkar ge efter i hals o rygg och det är enklast och gå som en hängmatta. Är jag inne på rätt väg eller är han felriden? Är det nu muskler det hänger på, hur bäst bygga upp honom försiktigt? Han är stel i halsen sidledes också. Ge mig tips! Kommer han slappna av i takt med musklerna kommer tillbaka? Kan han gå i denna gång gjärnsform eller ska man kräva att han ger efter? Tror knappt han är riden på många år.
Verkar rädd för spöet med så det fick jag kasta i från mig och då blev han mycket lugnare och pinna på fint så viljan finns där i allafall.

Sv: Viker hals & huvud rakt upp, felriden?

Den första åtgärden jag skulle göra är att kolla om hästen har ont någonstans, verkar ju onekligen lite så...

Troligtvis har han blivit riden så innan- lättaste sättet att tölta, upp med huvudet, bara.

Jobba på mark med att få honom söka framåt-neråt enligt mararbete som finns på www.ridkonst.nu

Att gå runt i volt, hålla handens tyngd i tygeln vid bettet o driva med ena handen vid bog el skänkel är bra, det tar dock tid o kan vara mycket jobbigt om han alltid gåptt så där.

Tömkör och gå med honom, klättra osv så han hinner få lite muskler innan ni rider. Bra foder tar jag givet han får med protein så det blir muskler. Nu finns ju gräs iofs.

Bra är något ET el kiropraktor går igenom honom först o där kan du få tips på övningar ni kan göra som hjälper honom. Skritta över höga cavalettis så huvudet kommer ne ro ryggen upp är bra. Ev löshoppa om han tycker det är kul.

När ni rider, stå gärna upp så ryggen blir fri ett tag, tölta inte, låt honom bli stark först. Tölten kan vänta någon månad. Finns den så kommer den senare när han mår bättre o är starkare.

Nu kommer jag verkligen bli strypt här men saken är den att jag verkligen har sett en förvandling på en häst. Rätt eller fel - hästen mår super idag!

Hästen har vad du beskriver det som, hjorthals, och den behöver lära sig att söka sig neråt. Och som tidigare talare tycker jag absolut du ska gå in på ridkonst länken och arbeta på det viset. Markarbete som longering, tömkörning och annat är bra. Att klättra, gå i svår terräng, rida cavaletti är utmärkta tips!

Nu kommer då mitt, inspänningstyglar, gärna snodd. (duckar för flygande saker). Jag menar inte att du ska ha på dem jämt men när du är i paddocken kan du ju starta ridpasset med dem på så att han redan på en gång tänker neråt, neråt istället för uppåt, uppåt. Det är viktigt att inte bara rida med dessa men de kan hjälpa en sådan gammal man att tänka om för han har förmodligen blivit riden fel hela livet.

Men mycket ryggträning så musklerna kommer bra där.

Lycka till!

Sköönt! Då är jag nog inne på rätt spår!
Mer muskler och ge honom tid. Få honom o söka sig neråt. Oj nu måste jag sluta. Nu kommer gästerna till dotterns kalas! Tack

Rid mycket på långa tyglar, asså, sitt inte med händerna vid bogen för då tror jag det blir ännu mer spänt i rygg fast han får ner huvet, utan tänk på att rida på långa tyglar.. å det tar ju även lite längre tid att bygga upp en äldre häst, framstegen kommer i mindre steg, men försök att va ute och cykla eller spring med honom, så får han frihet att joppa med ryggen, rid barbacka kanske? så inte sadeln är med och trycker och framförallt, låt han få söka sig ner på långa tyglar så han kan gå med nosen i backen ett tag tills ryggen har byggt på sig... Aja de va lite tips ialla fall som kanske kan funka, har ialla fall funkat för mig! :) lycka till... :)

Hej Tack för alla tips! Har tyvärr ingen cykel men gå med honom kan jag i alla fall. Vad tror ni om longeringeller är det för jobbigt för han? Lång tygel
kör vi men så fort vi ska göra halt viker han upp huvudet snabbt som attan. Måste verkligen vara med. Hovslagaren kommer på tisdag och ordnar fossingarna sen ska vi börja med lite mer regelbunden träning. Sele har jag så ska försöka tömköra honom. Inspännings snodd har jag hört både gott o ont om. Gärna mer för och emot åsikter tages tacksamt emot.:bow:

Har någon kollat honom i munnen? Om inte, ta ut en kunnig veterinär!!! Är han OK i munnen, arbeta mycket och omväxlande från marken, med och utan olika "stroppar och inspänningar", bara ni vet varför och till vilken nytta. Prova dessutom olika bettalternativ tycker jag.

Hälsningar Jenny

Skit i vart huvudet är. Om han "går i form" för att du har händerna nere på bogen så är det med största sannolikhet ingen bra form. Islänningar rids bakifrån och fram, dvs aktiver arumpan på honom och låt han ha huvudet vart han vill. att bygga om en 22 åring är ett åratalsprojekt....

Jag skulle vilja säga emot djurjouren och säga att det INTE är ett åratalprojekt. Visst, det tar TID. Men satsar du seriöst på rätt träning och med förutsättningen att hästen är frisk och samarbetsvillig tar det inte sån lång tid.

Jag började rida ett 20-år gammalt sto förra året. hon gick då, som du säger, med huvudet rakt upp i luften, hård i munnen, allt gick i 180 km/h och att gå i form visste hon inte vad det var. Hängmatterygg hade hon också, en förjävlig sådan. Omusklad och tjock/bukig.
Red mycket volter, små små volter, väldigt mjuk i handen, noga med eftergift. Mjukare blev hon ja, men formen hade inte kommit ännu. Kanske stundvis. för at få henne i "form" var jag tvungen att ha händerna långt nere på bogen. inte så snyggt kanske ;):rofl:

Gick en två-dagars kurs med henne och efter det släppte allt. At få igång ruan var det viktigaste, hade hon den igång kom formen mer och mer. Det blandat med mycket voltarbete och galopp-tölt-övningar fanns till slut en mjuk (till början överdriven) form i skritt, trav och galopp. tölten hade hon ingen form i ännu, men huvudet var inte rakt upp i vädret längre. Jag var såååååå stolt den dagen när jag kunde starta henne i trav, sittandes på kort tygel i form Jag grät nästan!
Cirkus ett halvårs medveten träning förändrade hästen helt! Men detta hade inte funkat om hon inte hade varit så samarbetsvillig och lättlärd. Hade hon satt tvärsidan till hade det nog gått åt keiko ;)

Igår red jag hästen igen. Nästan 1,5 år sen all träning med henne började och då hade jag inte ridit henne på minst 6 månader. Allt satt kvar, formen i skritt trav och galopp.... och!!! TÖLTEN OCKSÅ!
:D:D:D

tänk att man kan bli så löjligt glad över något sånt. Jag är så innerligt stolt över mig själv och hästen. Och så kom hon ihåg mig. :)

Men det jag tänkte säga var (ursprungligen): det TAR TID! Ta det lugnt, en dag i sänder. Målmedveten träning och ta gärna hjälp av en tränare, detta är mycket svårare än man tror. Och det viktigaste är att bakkärran är aktiverad.

Det blir nog skitbra det här! tycker det låter som ett "kul projekt" =)

JennyD skrev:
Har någon kollat honom i munnen? Om inte, ta ut en kunnig veterinär!!! Är han OK i munnen, arbeta mycket och omväxlande från marken, med och utan olika "stroppar och inspänningar", bara ni vet varför och till vilken nytta. Prova dessutom olika bettalternativ tycker jag.

Hälsningar Jenny

ta INTE ut en veteriänr för att kolla tänderna jag lovar dig de kan inte ett skit, de tar en stor fil och raspar rakt övert alla tänder varje cm är 1år av hästens liv destå viktigare med en äldre häst som efter 20 år slutar tänderna att växa på.

åk till torbjörn lundström utanför söderköping han är den enda som kan kalla sig äkta häst tandläkare. finns ingen annan.

Carla skrev:
Jag skulle vilja säga emot djurjouren och säga att det INTE är ett åratalprojekt. Visst, det tar TID. Men satsar du seriöst på rätt träning och med förutsättningen att hästen är frisk och samarbetsvillig tar det inte sån lång tid.

Jag började rida ett 20-år gammalt sto förra året. hon gick då, som du säger, med huvudet rakt upp i luften, hård i munnen, allt gick i 180 km/h och att gå i form visste hon inte vad det var. Hängmatterygg hade hon också, en förjävlig sådan. Omusklad och tjock/bukig.
Red mycket volter, små små volter, väldigt mjuk i handen, noga med eftergift. Mjukare blev hon ja, men formen hade inte kommit ännu. Kanske stundvis. för at få henne i "form" var jag tvungen att ha händerna långt nere på bogen. inte så snyggt kanske ;):rofl:

Gick en två-dagars kurs med henne och efter det släppte allt. At få igång ruan var det viktigaste, hade hon den igång kom formen mer och mer. Det blandat med mycket voltarbete och galopp-tölt-övningar fanns till slut en mjuk (till början överdriven) form i skritt, trav och galopp. tölten hade hon ingen form i ännu, men huvudet var inte rakt upp i vädret längre. Jag var såååååå stolt den dagen när jag kunde starta henne i trav, sittandes på kort tygel i form Jag grät nästan!
Cirkus ett halvårs medveten träning förändrade hästen helt! Men detta hade inte funkat om hon inte hade varit så samarbetsvillig och lättlärd. Hade hon satt tvärsidan till hade det nog gått åt keiko ;)

Igår red jag hästen igen. Nästan 1,5 år sen all träning med henne började och då hade jag inte ridit henne på minst 6 månader. Allt satt kvar, formen i skritt trav och galopp.... och!!! TÖLTEN OCKSÅ!
:D:D:D

tänk att man kan bli så löjligt glad över något sånt. Jag är så innerligt stolt över mig själv och hästen. Och så kom hon ihåg mig. :)

Men det jag tänkte säga var (ursprungligen): det TAR TID! Ta det lugnt, en dag i sänder. Målmedveten träning och ta gärna hjälp av en tränare, detta är mycket svårare än man tror. Och det viktigaste är att bakkärran är aktiverad.

Det blir nog skitbra det här! tycker det låter som ett "kul projekt" =)

Tack för en positiv inställning:bow: Låter precis som
Skyfaxi stenhård i munnen och hängmattsrygg jätte hängbuk två växlar snabb skritt eller fullt ös.:rofl:
Tror inte heller det är omöjligt och få honom gå i någorlunda form med lite arbete och tålamod.
Blev riktigt peppad av ditt inlägg nu.:bump:

Djurjouren skrev:
Skit i vart huvudet är. Om han "går i form" för att du har händerna nere på bogen så är det med största sannolikhet ingen bra form. Islänningar rids bakifrån och fram, dvs aktiver arumpan på honom och låt han ha huvudet vart han vill. att bygga om en 22 åring är ett åratalsprojekt....
Tyvärr kan jag inte strunta i vart huvudet är.:crazy:
När han går med det rakt upp så är han rent av omöjlig och stanna! Sen kanske det tar tid o få honom och gå i bättre form men jag har inte bråttom.

Balderum Norr skrev:
Troligtvis har han blivit riden så innan- lättaste sättet att tölta, upp med huvudet, bara.

Jobba på mark med att få honom söka framåt-neråt enligt mararbete som finns på www.ridkonst.nu

Att gå runt i volt, hålla handens tyngd i tygeln vid bettet o driva med ena handen vid bog el skänkel är bra, det tar dock tid o kan vara mycket jobbigt om han alltid gåptt så där.

Tömkör och gå med honom, klättra osv så han hinner få lite muskler innan ni rider. Bra foder tar jag givet han får med protein så det blir muskler. Nu finns ju gräs iofs.

Bra är något ET el kiropraktor går igenom honom först o där kan du få tips på övningar ni kan göra som hjälper honom. Skritta över höga cavalettis så huvudet kommer ne ro ryggen upp är bra. Ev löshoppa om han tycker det är kul.

När ni rider, stå gärna upp så ryggen blir fri ett tag, tölta inte, låt honom bli stark först. Tölten kan vänta någon månad. Finns den så kommer den senare när han mår bättre o är starkare.

Tror han gått i tur ridning,Hon jag köpte honom från hade i allafall tur ridnings firma:idea: så nu gick det upp ett ljus för mig för han töltar villigt men i fel form.
Får inte fram sidorna på ridkonst allt ligger överlappat men ska kolla igen om de får ordning på sidan. Verkar som jag får börja långt ner på deras trappa:D

Men jag måste tyvärr hålla med Djurjouren, för det är en enorm fixering på huvudet och sen glömmer man det absolut viktigaste nämligen motorn/bakkärran.

Det räcker att gå ut på en tävlingsbana säg i lätt klass, där tuffar man runt med många hästar i en kraftigt ihopdragen form. Formen kommer sig inte av att man drar ihop hästen, formen kommer utifrån aktivitet bakifrån först då kan hästen prestera en eftergift.

Det man kan göra som är steg nummer ett, är att sträcka och länga överlinjen. Det gör man genom att börja från ruta nr 1 nämligen unghästformen, förutsättningen är förståss att man kollat så att inga fysiskablockeringar finns. Dvs mun, sadel, och annat såsom muskler rygg etc. När hästen kan förstå vad den formen innebär, kan man börja jobba med stärkande utifrån den formen. Det som sker idag är att hästen jobbar med totalt felaktiga muskler, skulle man ställa av denna häst och låta honom muskla av sig så tar det minst 1 år, skall man muskla om tar det lite längre tid i anspråk pga det tar tid för hästen att ställa om sig från felaktig til rätt och sen skall rätt muskler stärkas.

Boj skrev:
Men jag måste tyvärr hålla med Djurjouren, för det är en enorm fixering på huvudet och sen glömmer man det absolut viktigaste nämligen motorn/bakkärran.

Det räcker att gå ut på en tävlingsbana säg i lätt klass, där tuffar man runt med många hästar i en kraftigt ihopdragen form. Formen kommer sig inte av att man drar ihop hästen, formen kommer utifrån aktivitet bakifrån först då kan hästen prestera en eftergift.

Det man kan göra som är steg nummer ett, är att sträcka och länga överlinjen. Det gör man genom att börja från ruta nr 1 nämligen unghästformen, förutsättningen är förståss att man kollat så att inga fysiskablockeringar finns. Dvs mun, sadel, och annat såsom muskler rygg etc. När hästen kan förstå vad den formen innebär, kan man börja jobba med stärkande utifrån den formen. Det som sker idag är att hästen jobbar med totalt felaktiga muskler, skulle man ställa av denna häst och låta honom muskla av sig så tar det minst 1 år, skall man muskla om tar det lite längre tid i anspråk pga det tar tid för hästen att ställa om sig från felaktig til rätt och sen skall rätt muskler stärkas.

Till Djurjouren o Boj. Jag får låta instruktören titta på honom nästa gång jag rider lektion på 6-åringen.
För jag kan inte svara på om han sätter under sig och har påskjut från rumpan jag är inte så kunnig.
Märker bara att det är stort problem då han kommer undan när han sätter upp hals o huvud.
Ska jag göra halt i det läget så känns det som jag skulle bryta nacken på honom. Länga överlinjen menas då tex skritt på lång tygel där han går med huvudet i backen? :confused:
Jag är inne på de andras linje här med och stärka muskler och räta upp ryggen känns som han då automatiskt skulle orka ge efter mer i nacke och bli mjukare o rida. Bitvis ger han själv efter men det verkar som när det blir för jobbigt så knycker det till och huvudet åker upp. jag har ingen ambition att få hästen i topp trim utan han ska kunna de enkla komandona framförallt STOPP så han blir hyfsat trevlig o rida. Gillar inte och behöva hård dra i tyglarna. Men kanske det inte går och få en gammal turhäst mjukare? Skoj är det i alla fall:rofl:

Knappt troligt att han sätter under sig med din tidigare beskrivning, utan sänker ryggen istället. Att komma åt problemet är i korta tempon gärna att börja från marknivå för att sen jobba på samma sätt uppsuttet, sträcka överlinjen på hästen så att han vänjer vid tanken att hans överlinje skall vara den längre och inte underlinjen. Fortsätta att stärka hästen från denna form i skritt, och trav samt börja med tölten när styrkan kan kännas att den börjar komma.

Gullan86 skrev:
ta INTE ut en veteriänr för att kolla tänderna jag lovar dig de kan inte ett skit, de tar en stor fil och raspar rakt övert alla tänder varje cm är 1år av hästens liv destå viktigare med en äldre häst som efter 20 år slutar tänderna att växa på.

åk till torbjörn lundström utanför söderköping han är den enda som kan kalla sig äkta häst tandläkare. finns ingen annan.

Nej, där har du fel. Det finns massor med veterinärer som bl.a har utbildat sig efter Torbjörns principer och vissa av honom själv. Dessutom finns det veterinärer som auskulterar utomlands och som får erfarenheter och kunskaper som Torbjörn inte har. Bara för att det finns en fantastiskt duktig person i ett land betyder det inte att resten av befolkningen är klantskallar. Men det finns tyvärr vissa veterinärer kvar som jobbar som du beskriver och det är därför jag betonade ordet kunnig veterinär.

För en rutinkoll hur en häst mår i munnen behövs det ingen hästtandläkare, men givetvis en veterinär som använder rätt hjälpmedel för att kunna göra en ordentlig munkoll och som har vett nog att remittera vidare om det är ett mer komplicerat problem.

Är det någon som är intresserad av att få namngivna några duktiga veterinärer i västra sydsverige som kan hästtänder så är ni välkomna att PM:a mig!

Hälsningar Jenny

Senast ändrad av en moderator:

okej jag talar bara av egen erfarenhet tyvärr när min häst besiktades av en "kunnig" veteriänr så blev han godkänd med stora + inget i hans mun inte direkt när ja kom hem och red han kände ja att de va nåt när ja sen åkte till torbjörn hade han såklart en vargtand...och det borde väl endå t.o.m en okunnig veterinär se så vanligt som det är.....så...ja.

men det var EN vetrinär, en endaste. Vi i stallet använder en duktig och trevlig vetrinär som har inriktat sig på hästtänder. Så han kan inte kalla sig en hästtandläkare nej, för det är han inte till fullo, men nära nog.

Man ska inte dra alla över en kam bara för att man har haft en dålig erfarenhet.

Liknande trådar

Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 718
C
Ridning Och trött på att det finns 683 olika teorier för uppbyggnad av häst. Jag vill ha en klar linje, och ja jag vet, jag måste ju vara den...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 846
Senast: cristobal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar