Vidilab/kollamasken vs Equippolab/maskkontroll

Sv: Vidilab/kollamasken vs Equippolab/maskkontroll

Hos oss har stallägaren avtal med SVA så prover lämnas dit vår och höst. De ingår i någon form av studie med stallet så vi får lite rabatterat pris, tror det är 135:- som läggs på hyran den aktuella månaden. Eftersom de sparar alla resultat kan vi lätt gå tillbaka och titta om det uppstår några frågetecken.
Har testat både Vidilab och Equippo tidigare också men min häst har alltid varit ren så jag kan inte säga så mycket om resultatet :D

Du är en klippa Madick :-P

Får googla SVA, har de oxå en liten låda?

Kände faktiskt bara till kollamasken innan men insåg att jag hade gillat Equippolab på fb för jag trodde det var samma :-P

Här i stan kan man även åka in med provet till hästsjukhuset.

Har själv bara provat kollamasken, det är väldigt snabba med resultat! Maskkontroll tror jag en i stallet använde i höstas och då slarvade de bort hennes resultat (paketet kom fram, men hon fick aldrig resultatet som hon skulle).

Du är en klippa Madick :-P

Får googla SVA, har de oxå en liten låda?

Kände faktiskt bara till kollamasken innan men insåg att jag hade gillat Equippolab på fb för jag trodde det var samma :-P

Jag tror man får skicka in själv med eget material till SVA, men det var länge sen jag använde dem själv nu så det kan ju ha ändrats.

Men HALLO Madick!!!!
Tillbaka från rid semester, fick svar "detta är ett diskussions forum" vad det nu innabar?
Så innan jag bli censered!
Hur kan 3 olika labb komma med olika siffer på samma prov?
Det gäller bara att kunna räkna ägg....eller? 1-2-3-4-5-6-7-8-9................

Fick du filmen?

3 labb hade inte olika. 2 hade lika, de som är kvalitetskontrollerade. Varför det tredje labbet hade annorlunda förklarar de med att de har modifierat sin metod.

Jag skickade till Equippo den här gången, får se vad jag testar nästa gång. Russet hade 1325epg blodmask...

Hos oss har stallägaren avtal med SVA så prover lämnas dit vår och höst. De ingår i någon form av studie med stallet så vi får lite rabatterat pris, tror det är 135:- som läggs på hyran den aktuella månaden. Eftersom de sparar alla resultat kan vi lätt gå tillbaka och titta om det uppstår några frågetecken.

Samma här. ...

Samma här. ...Vi fick beröm förra året för att vi skött våra rutiner så bra. Tackarrrrrrrrr.

Jag tror man får skicka in själv med eget material till SVA, men det var länge sen jag använde dem själv nu så det kan ju ha ändrats.

Ingen ändring man skickar in i egen plastpåse till SVA .

Mia

Har använt kolla masken tidigare,då det varit så smidigt,och man får svar supersnabbt,men i nuvarande stall så ingår en koll 2 ggr om året,och då skickas det till SVA på alla 20-25 hästarna av stallägaren,sen mejlar hon ut resultatet på ens egna häst till var och en. SVA sparar ju alla resultat,så även om stallägaren skulle råka slarva bort det så finns det alltså kvar i deras register. Där får hon även tips om vad för medel som ska användas,och som sagt så ligger allt sånt kvar sen,så hon kan t.o.m gå tillbaka för att se vad man använt för medel tidigare gånger.

Hon sköter (och betalar) även inköp av avmaskningsmedel och avmaskar alla som behöver så alla blir maskade samma dag! Toppen är det! ;)

Även vi får mycket beröm,dels för att det sköts så himla bra,och dels för att dom flesta hästarna är i princip maskfria. Brukar vara 3-5 hästar som behöver avmaskas,då är alla dom i princip unghästar/åringar. Min är en riktig "högmaskare",men nu hoppas jag på bra resultat nu i år!

Och ja,egna plastpåsar gäller!

Senast ändrad:

. SVA sparar ju alla resultat,så även om stallägaren skulle råka slarva bort det så finns det alltså kvar i deras register. Där får hon även tips om vad för medel som ska användas,och som sagt så ligger allt sånt kvar sen,så hon kan t.o.m gå tillbaka för att se vad man använt för medel tidigare gånger.

Det här har Vidilab också kan vara bra att veta. En del av kvalitetssäkringen, att allt finns journalfört.

Använder mig av Kolla masken för att det är smidigt.

Det är en del labbjobb innan man kan börja räkna o där finns lite olika varianter.
PL

Kan tipsa om att själv gå in på vidilabs hemsida, skriva ut blanketter därifån och skicka in bajset i egen låda. Det blir betydligt billigare än att köpa kollamasken på apoteket.

Det ska jag lägga på minnet. Blir dyrt när man har flera hästar med Kolla masken :)

Vad jag förstår får inte vet skriva ut maskmedel längr om man intehar ett resultat från ett maskprov som påvisr att hästen skall avmaskas??

Men i vårt stall så kan man skriva upp sig på en ista om man vill avmaska utan koll eller om man vill göra en koll och visa stallägaren de sedan om man inte behöver avmaska.

Så alltså skriver vet ut maskmedel på löpande band utan att folk gör maskkoll.

Vad är de för jäkla veterinärer om man får fråga?? som bidrar till att vi avmaskar våra hästar i onödan och får hästar som sedan blir resistenta mot maskmedel!!:mad:

Så här verkar det vara i flertalet olika stallar får jag veta efter en närmare koll.

Jag har avmaskat mtt sto EN gång på 8 år.. alltså har hon sluppit 4 avmaskningar per år helt i onödan under 8 år.

Så en uppmaning till er all ahästägare dr ute.. slarva inte med tt kolla msken koll innan ni avmaskar!!

kl

SVA och Vidilab (Kolla masken) är ackrediterade laboratorier, vilket Equippolab inte är.

kl

SVA och Vidilab (Kolla masken) är ackrediterade laboratorier, vilket Equippolab inte är.

Av den anledningen blev det Kollamasken eftersom det var smidigare än SVA (yes, jag är lat :-P). Ännu smidigare när Hööks mfl började sälja Kollamasken!

Vad jag förstår får inte vet skriva ut maskmedel längr om man intehar ett resultat från ett maskprov som påvisr att hästen skall avmaskas??

Men i vårt stall så kan man skriva upp sig på en ista om man vill avmaska utan koll eller om man vill göra en koll och visa stallägaren de sedan om man inte behöver avmaska.

Så alltså skriver vet ut maskmedel på löpande band utan att folk gör maskkoll.

Vad är de för jäkla veterinärer om man får fråga?? som bidrar till att vi avmaskar våra hästar i onödan och får hästar som sedan blir resistenta mot maskmedel!!:mad:

Så här verkar det vara i flertalet olika stallar får jag veta efter en närmare koll.

Jag har avmaskat mtt sto EN gång på 8 år.. alltså har hon sluppit 4 avmaskningar per år helt i onödan under 8 år.

Så en uppmaning till er all ahästägare dr ute.. slarva inte med tt kolla msken koll innan ni avmaskar!!

Tycker du att stall med fler är 20 hästar ska gå och plocka bajs och skicka in? Mitt ex är där det är en ansvarig för alla hästar, dvs inte en ägare per häst. Är sugen på att höra motivering :)

Liknande trådar

Samhälle En het potatis, öm punkt och något där min omgivnings åsikter ligger så galet, galet långt ifrån min magkänsla. Jag har så vänligt fått...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 710
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 300
Senast: ginnies
·
Hästvård I somras tog vi träckprov på alla tre hästarna i sommarhagen. Resulterade att häst 1 hade 250 EPG i Blodmask, häst 2 hade 150 EGP i...
2
Svar
33
· Visningar
5 548
Senast: Madick
·
Dressyr Behöver lite hjälp här. Får se om jag lyckas skriva så att ni förstår mina funderingar:o. Jag har lärt mig att unghästar, och hästar...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 107
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka