the_connemara
Trådstartare
Vilken använder ni och varför?
Är det några skillnader?
Vilka är mest pålitliga?
Är det några skillnader?
Vilka är mest pålitliga?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du är en klippa Madick :-P
Får googla SVA, har de oxå en liten låda?
Kände faktiskt bara till kollamasken innan men insåg att jag hade gillat Equippolab på fb för jag trodde det var samma :-P
Men HALLO Madick!!!!
Tillbaka från rid semester, fick svar "detta är ett diskussions forum" vad det nu innabar?
Så innan jag bli censered!
Hur kan 3 olika labb komma med olika siffer på samma prov?
Det gäller bara att kunna räkna ägg....eller? 1-2-3-4-5-6-7-8-9................
Fick du filmen?
Hos oss har stallägaren avtal med SVA så prover lämnas dit vår och höst. De ingår i någon form av studie med stallet så vi får lite rabatterat pris, tror det är 135:- som läggs på hyran den aktuella månaden. Eftersom de sparar alla resultat kan vi lätt gå tillbaka och titta om det uppstår några frågetecken.
Hos oss har stallägaren avtal med SVA så prover lämnas dit vår och höst. De ingår i någon form av studie med stallet så vi får lite rabatterat pris, tror det är 135:- som läggs på hyran den aktuella månaden. Eftersom de sparar alla resultat kan vi lätt gå tillbaka och titta om det uppstår några frågetecken.
Jag tror man får skicka in själv med eget material till SVA, men det var länge sen jag använde dem själv nu så det kan ju ha ändrats.
. SVA sparar ju alla resultat,så även om stallägaren skulle råka slarva bort det så finns det alltså kvar i deras register. Där får hon även tips om vad för medel som ska användas,och som sagt så ligger allt sånt kvar sen,så hon kan t.o.m gå tillbaka för att se vad man använt för medel tidigare gånger.
kl
SVA och Vidilab (Kolla masken) är ackrediterade laboratorier, vilket Equippolab inte är.
Vad jag förstår får inte vet skriva ut maskmedel längr om man intehar ett resultat från ett maskprov som påvisr att hästen skall avmaskas??
Men i vårt stall så kan man skriva upp sig på en ista om man vill avmaska utan koll eller om man vill göra en koll och visa stallägaren de sedan om man inte behöver avmaska.
Så alltså skriver vet ut maskmedel på löpande band utan att folk gör maskkoll.
Vad är de för jäkla veterinärer om man får fråga?? som bidrar till att vi avmaskar våra hästar i onödan och får hästar som sedan blir resistenta mot maskmedel!!
Så här verkar det vara i flertalet olika stallar får jag veta efter en närmare koll.
Jag har avmaskat mtt sto EN gång på 8 år.. alltså har hon sluppit 4 avmaskningar per år helt i onödan under 8 år.
Så en uppmaning till er all ahästägare dr ute.. slarva inte med tt kolla msken koll innan ni avmaskar!!