Hej allihop!
Jag skrev en rastråd för några månader sedan som fick fin respons. Poängen är: h*llskotta vad svårt det är att bestämma sig! Nu är jag lite tjatig som gör en till tråd men behöver verkligen era hundkunniga insights för att få nya perspektiv.
Detta är alltså nuvarande önskemål:
- Trygg, stabil, orädd
- Mycket liten benägenhet att vakta hemmet, tystlåten i övrigt
- En ängel på fyra tassar: ursnäll, glad, tillgiven kelgris
- Språksäker mot andra hundar: backar hellre än tänder till
- Spänstig och alert fysik för cykling, skulle gärna prova på drag
- Följsam, mångsidig och gärna lite will-to-please
- Inte över 50 cm, inte under 30
Fick flera förslag om whippet och labben. Labben är lite för stor, och lite för brötig även om den på pappret är en utmärkt kandidat. Whippetens jaktinstinkt bekymrar mig (ärligt talat) - samt framför allt att det är väldig liten tillgång på hundar som behövs omplaceras då vi inte söker valp. Även pudel går bort samt att sambon har svårt för spaniels även om jag skulle kunna tänka mig kolla vidare där...
Ja, så vad för ras kan jag ha förbisett? Konstruktiva förslag önskas!
Jag skrev en rastråd för några månader sedan som fick fin respons. Poängen är: h*llskotta vad svårt det är att bestämma sig! Nu är jag lite tjatig som gör en till tråd men behöver verkligen era hundkunniga insights för att få nya perspektiv.
Detta är alltså nuvarande önskemål:
- Trygg, stabil, orädd
- Mycket liten benägenhet att vakta hemmet, tystlåten i övrigt
- En ängel på fyra tassar: ursnäll, glad, tillgiven kelgris
- Språksäker mot andra hundar: backar hellre än tänder till
- Spänstig och alert fysik för cykling, skulle gärna prova på drag
- Följsam, mångsidig och gärna lite will-to-please
- Inte över 50 cm, inte under 30
Fick flera förslag om whippet och labben. Labben är lite för stor, och lite för brötig även om den på pappret är en utmärkt kandidat. Whippetens jaktinstinkt bekymrar mig (ärligt talat) - samt framför allt att det är väldig liten tillgång på hundar som behövs omplaceras då vi inte söker valp. Även pudel går bort samt att sambon har svårt för spaniels även om jag skulle kunna tänka mig kolla vidare där...
Ja, så vad för ras kan jag ha förbisett? Konstruktiva förslag önskas!