Vidga mitt rasperspektiv!

elis

Trådstartare
Hej allihop!
Jag skrev en rastråd för några månader sedan som fick fin respons. Poängen är: h*llskotta vad svårt det är att bestämma sig! Nu är jag lite tjatig som gör en till tråd men behöver verkligen era hundkunniga insights för att få nya perspektiv.

Detta är alltså nuvarande önskemål:

- Trygg, stabil, orädd
- Mycket liten benägenhet att vakta hemmet, tystlåten i övrigt
- En ängel på fyra tassar: ursnäll, glad, tillgiven kelgris
- Språksäker mot andra hundar: backar hellre än tänder till
- Spänstig och alert fysik för cykling, skulle gärna prova på drag
- Följsam, mångsidig och gärna lite will-to-please
- Inte över 50 cm, inte under 30

Fick flera förslag om whippet och labben. Labben är lite för stor, och lite för brötig även om den på pappret är en utmärkt kandidat. Whippetens jaktinstinkt bekymrar mig (ärligt talat) - samt framför allt att det är väldig liten tillgång på hundar som behövs omplaceras då vi inte söker valp. Även pudel går bort samt att sambon har svårt för spaniels även om jag skulle kunna tänka mig kolla vidare där...:cautious:

Ja, så vad för ras kan jag ha förbisett? Konstruktiva förslag önskas!

Sv: Vidga mitt rasperspektiv!

Cockerspaniel eller Welsh springer spaniel kanske.
Äh missade sista meningen, men lagotto? Finns ju inte så mycket kvar i den storleken om retrivrar, spaniels, vinthundar, pudlar, jaktidioter och ovanliga raser mm rensas bort.

Senast ändrad:

Staffe?
Jag känner flera sportiga staffar som är toppen med barn och hundar och dessutom är tysta och riktiga kelgrisar.

samt framför allt att det är väldig liten tillgång på hundar som behövs omplaceras då vi inte söker valp.

Det beror inte på att det inte finns whippar som behöver nya hem, utan på att de som behöver nya hem säljs till någon som känner någon som vet någon lämplig osv. Det är ytterst sällan vinthundar hamnar på annons, men absolut inte ovanligt att de omplaceras. Ska man ha en vinthundsomplacering är det alltså skaffa kontaktnät inom rasen som gäller.

Men annars, om det nu är så att ni ska ha en omplacering, varför öht bry sig om rasen? Det kan mycket väl finnas någon icke-rastypisk hund som skulle passa er perfekt, tex en jakthund som inte duger till jakt, en sällskapshund som är för aktiv för att nöja sig med ett liv på soffan hos pensionären som köpte den osv. Kolla runt på annonser, lägg ut annons själv på lämpliga sidor och kolla runt lite överallt.

KL

Om labben är tänkbar, men lite för stor kanske tollare kan vara ett alternativ? (Nova scotia duck tolling retriever) Storleken verkar i alla fall vara rätt, mankhöjd för hanar är 48–51 cm och tikar 45–48 cm. Jag har fått uppfattningen att rasen är lite ojämn i temperamentet, men med en omplacering har man ju alla möjligheter att se hur den aktuella hunden fungerar.

Staffe?
Jag känner flera sportiga staffar som är toppen med barn och hundar och dessutom är tysta och riktiga kelgrisar.

Jag håller med! Framförallt om man tittar på tikarna, så uppfattar jag dem som enklare än hanarna och med bättre acceptansen för andra hundar :)

När du skriver drag, menar du dra dig på cyckel/skidor, eller menar du weight-pulling?

Alternativ b, så säger jag också nån bullras, typ staffe.

Jag tycker definitivt att du ska kolla på staffen (staffordshire bullterrier)! Du kommer inte att bli besviken!
Dom är otroligt coola, stabila, orädda med massa fart i. Jag har två stycken hemma, helt fantastiska tjejer. Den yngre är på tillväxt fortfarande, men den äldre tävlar agility, hänger med på cykelturer, inlines, joggingturer. Hon har en otroligt följsamhet, kan gå lös överallt, stor will to please.
Staffar är otroligt människokära och i regel riktigt usla vakthundar. Min äldre tik är väl undantaget som bekräftar regeln för hon kan varna med ett moff om någon är på vår dörr. Däremot välkomnas alla gäster med pussar och viftande svansar eftersom att alla som kliver in genom en dörr är en staffes nya bästa vän.
Staffarna är otroligt tillgivna och vill vara nära sin familj. Dom ligger allra helst i famnen i TV-soffan, sover med familjen i sängen och av någon anledning vittnar många staffeägare om att hunden fått en egen plats vid köksbordet. ;)

Det jag älskar med mina hundar är hur otroligt enkla dom är att ha med på tävlingsplatser och offentliga miljöer. Jag kan verkligen lita på dom till 100 % att sköta sig exemplariskt. Dom är glada, tysta, stabila. Dom ligger i sina burar och sover och säger aldrig ett knyst. Men sen går dom i nästa sekund in på banan och ger 100 % och vinner med flera sekunder.

Hos en staffe har får du verkligen en aktiv kelgris som älskar både dig, familjen och alla dina vänner. Det finns staffar som tävlar elitklass i bruks, SM i agility och visar framfötterna på lydnadsbanorna. Så det är en kompetent liten ras som i regel ligger mellan 35-40 cm.

Och ge dom en chans. Jag var själv nära att avfärda rasen baserat på fördomar, men jag är glad att jag faktiskt kontaktade en uppfödare för att kolla närmare på rasen för det tog inte många sekunder innan jag var såld. ;)

Söndag den 8 september anordnar svenska staffordshire bullterrierklubben en aktivitetsdag på orter i hela landet både för staffeägare och folk intresserade av rasen. Ta chansen och gå dit och kolla närmare. :)

Jag känner ju att om TS tycker att labben är brötig så är ju inte staffen nättare precis. Min staffe är en superglad pansarvagn;)
Försiktighet är inte en egenskap man kan tillskriva honom.
Sen vill jag lägga in en reservation för relationen till andra hundar. Min är fungerar fint med hundar som han blivit ordentligt introducerade för men vad gäller nya hundar tar han hellre till tänderna än backar vid minsta konflikt.

Men på övriga punkter passar ju staffen finfint! Och som nån nämnt kan det hända att tikarna är lite "mildare".

Ah, här i norrbotten har jag aldrig hört någon använda ordet brötig så jag förstod inte var hon menade med det.
Men staffen är ju inte någon homogen ras och stora variationer förekommer. Man kan hitta allt från riktiga pansarvagnar med korta ben och rejäl kropp till högbenta slanka. :)

När det gäller relationen till andra hundar kan man som sagt få passa sig. Det varierar väldigt mellan olika linjer. Min äldre är en sån som inte är överförtjust i andra hundar och som alltid backar undan. På senaste tävlingen blev hon påflugen av en annan hund med nöjde sig med ett voff och backa undan. Den yngre älskar allt och alla och tror att alla är hennes bästa kompisar. Men då är båda hennes föräldrar väldigt trygga och hundkära individer om fungerar med "allt och alla". :)

Senast ändrad:

Jo det har du rätt i men jag tänkte inte på kroppsbyggnaden. (Kan hända att jag också missförstod TS)
Min är ganska nätt i kroppen men han "går fram som en pansarvagn".
Tex är han ju rastypiskt superglad i barn men kan bli lite mycket för ovana barn eftersom han gärna pussas och stryker sig mot dem utan att riktigt ha koll på kroppen i all glädje.

Ja man kan säkert öka sina chanser genom att vara mycket noggrann med föräldrarnas mentalitet.
Charlie fungerade fint med allt och alla tills han fyllde 3 år. Det är därefter som jag inte känner att jag inte kan lite på honom med främmande hundar. Han söker aldrig konflikt med andra hundar men om någon skulle provocerar honom tänder han på en millisekund.
Men det bör nämnas att han är okastrerad och lever med en annan okastrerad hane och där har det aldrig varit några problem. Likaså uppvisar han ett sunt och språksäkert beteende med hundar han blivit ordentligt introducerad för.

Irländsk terrier?
Staffordshire bullterrier?
Nova scotia ducktollingretriver?
Korthårig Collie?
Dansk/Svensk gårdshund?

Det jag kommer på nu! Sen gäller det att välja valp därefter...

TS

I övrigt håller jag helt med Aningsfull!

Min hane tävlar jag Lydnad med och han är fantastisk att jobba med. MYCKET motor, helt i klass med brukshundarna i vår träningsgrupp. Härligt mycket will-to-please och är väldigt trygg i nya situationer. Inte störningskänslig.

Hemma är han en vänlig gosgris som älskar att ligga på rygg på mig i soffan och sova. Mänsklig närhet är det bästa som finns!

Vad jag har förstått det är Lagotton varken en ängel eller språksäker mot andra hundar. De verkar överlag vara ojämna mentalt och dras med rädslor. Träffat en drös och inga trevliga hundar alls enligt mitt tycke. Finns säkert bra exemplar också.

Dvärgschnauzer tycker jag stämmer in bra, men det medföljer ju viss skötsel av päls. Även schnauzer passar in bra. Båda raserna är jämna mentalt.Dock är båda raser vaktande gårdshundar i grunden så lite skäll när någon ringer på dörren förekommer. Inga skäliga hundar överlag dock (som tex spetsar är).

Vad jag har förstått det är Lagotton varken en ängel eller språksäker mot andra hundar. De verkar överlag vara ojämna mentalt och dras med rädslor. Träffat en drös och inga trevliga hundar alls enligt mitt tycke. Finns säkert bra exemplar också

Då har jag lyckats träffa bara de bra exemplaren. Men har inte träffat så många, de 4 som bekantingar äger är iaf jätte trevliga både mot hundar och människor :)
Borde gå att hitta någon trevlig omplacering, blir ju inte changsning på samma sätt som med valp.

Jag tycker du beskriverven welsh springer spaniel. Staffe hade funkat om du får tag i en vek och lugn tik, för har de det minsta terrier i sig så kavlar de hellre upp ärmarna än backar vid konfrontation med andra hundar. Det finns (tyvärr) också en del vuxna tollare som passar din beskrivning. Rasen ska egentligen vara en arbetsmaskin men det är vanligt att de är betydligt lugnare.

Staffen har jag och sambon faktiskt sneglat på lite på sistone... Men tyvärr inte utan fördomar :o Ni som är mer insatta i rasen, hur vanligt är det att staffar som funkar fint med andra hundar omplaceras? Den biten avskräcker nämligen. Hur utbrett är aggression mot andra hundar? Jag tror vi absolut vi skulle kunna tänka oss träffa ett gäng bra staffar för att få en känsla för rasen.

KL
Tollare har jag alltid hört rykten om vara "retrievernas motsvarighet till BC" (eller nåt liknande) och att de ska ha varit för söta för sitt eget bästa.

Schnauzerns påstådda vaktinstinkter gör tyvärr att jag drar öronen åt mig.

Welshen tycker jag är ganska intressant, men sambon ser typ plågad ut så fort jag börjar prata om spaniels. Tilltalas alltså inte av de... främst rent utseendemässigt (...dvs. töntig anledning) skulle jag tro.

Det var någon som skrev att vi inte behöver bry oss så mycket om rasen när vi ändå söker omplacering, utan snarare om hunden i sig passar. Det är ju förstås också sant! Helt ärligt, har jag knappt tänkt på det så.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 237
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Då jag blev tvungen att köra hem foderhästen i helgen och därför behöver sätta fokus på något annat får ni stå ut med ännu en rastråd:D...
Svar
11
· Visningar
1 506
Senast: Grana
·
Övr. Hund Det finns ju ganska många "välja ras" trådar uppe titt som tätt, även jaskapade en i vintras om huruvida cocker spanieln var en ras för...
Svar
2
· Visningar
1 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka