Videon om horsemanship

Q

qwajjo

... av Lisbeth Johnsson.. Funderar på att köpa den och eventuellt även boken. Ni som har sett videon/ läst boken, är de bra?

Sv: Videon om horsemanship

Boken tycker jag är bra, men videon är så himla seg. Den är för lång enligt mej. Men den är ju inte dålig.

Boken är jättebra! Jag skulle börja med den om jag var som du. Videon är också bra, men som någon skrev tidigare, lite lång.

Piggy

Ok. Jag beställde både boken och videon på en gång idag. Så nu väntar jag med spänning!

jag tycker inte att boken är bra, har ej sett filmen.
för mycket mekaniska övningar, för mycket repvifteri, för lite kunskap om kroppsspråk, för lite känsla. Kort sagt: det känns inte äkta och naturligt.

enligt mig

hej...jag tycker att du gjorde ett bra val att du köpte både biken och filmen...(iallafall boken..har inte själv sett filmen...) (är med i boken och tränat för henne många gånger så jag tycker den är bra...) kan hålla med lina att vist det är kanske lite mycket viftande men det är ju bara en början, jag har gått kurser hos lisbeth och tycker att hon är jätte duktig inom NH... men det är min åsikt...hoppas du blir nöjd iallafall...

Jag har filmen. Det var en grej jag tyckte var dumt:
I början när hon visar att man ska vänja hästen vid att man tar på den i ansiktet, så visar hon först hur man får den att acceptera att man tar den i näsborrarna- alltså hon körde in fingrarna i näsan och EFTER det kör hon in dem i munnen på hästen. Lite snuskit tycker jag, ioförsig brukar ju hästar vara ganska torra i näsan men ändå.... :eek:

Jag har boken och för en helt "nybakad" hästmänniska kanske den är bra. Men för min del så tycker jag att den är alldeles för ytlig. Jag tyckte att det var svårt att arbeta med hästen genom att bara läsa den boken. Något som jag föreslår är filmerna "hästar med problem" med ellen olfstad. Där får man se hästar som har problem och hur ellen jobbar med dom för att hjälpa dom att komma över det. Jag tycker dom är bättre för att man får se hästar som inte är "perfekta" i sitt beteende mot människa och hur man skapar kontakt med dom. Köp videorna, dom e bra å läs boken !Mannen som tar hänsyn till hästar" av Mark Rashid, sååå intressant!

Jag har både boken och filmen tycker filmen kompleterar boken, det är lättare att förstå rörelserna på film. Filmen är lång men jag tittar på en del i taget och går till baks och tittar om jag får problem. Kan verkligen rekomendera att gå en kurs för Lisbeth. Jag var själv på tre dagars kurs på hennes gård i sommras och det var värt var enda krona.

nja, tycker hon är för fäst vid sitt rep,
anser väl att hon lär hästen att lyssna på repet och inte på människans kroppsspråk.
Skulle vara kul att se hur hon hanterar hästarna lösa, utan grimma och rep

Har sett henne arbeta hästar lösa och hon är väldigt duktig, arbetar med ett välmedvetet kroppsspråk. Men det är kanske svårt om man är ny att lära sig dom små nyanserna, innan man lärt sig kontrollera sina kroppsrörelser. Som kanske är enklast när man jobbar hästen i rep och lär sig flytta olika kroppsdelar på hästen och vilen position men själv ska ha.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
84
Senast: Badger
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 926
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar