Video från Ankys svenska reiningdebut

Sv: Video från Ankys svenska reiningdebut

Borde inte en så rutinerad ryttare känna att hästen är grymt oren? :confused:

Och NEJ, det där var inte en bra ritt (för att vårda språket, I might add),
så den som tycker att all reining ser ut sådär, måste få chans att bredda sitt spektra...

kl

Kan inget om reining mer än några rörelser men den samlade galoppen såg ju helknasig ut. Det verkar ok med domarna dock när hon fick såpass bra poäng?

Nja, 70 p är godkänt, dvs hon fick inga plus eller minus. Rätt och slätt
"en godkänd ritt". Alla börjar på 70 p, och sen räknas det av/läggs till
under ritten. Godkänd halt= 0 p, Dålig halt= - 1p Bra halt + 1 p

Inte riktigt så, men enkelt förklarat.

Hon fick G ist för MVG alt IG

Borde inte en så rutinerad ryttare känna att hästen är grymt oren? :confused:

Och NEJ, det där var inte en bra ritt (för att vårda språket, I might add),
så den som tycker att all reining ser ut sådär, måste få chans att bredda sitt spektra...

Jag kan inte mer om reining än så :D För mig ser allt ungefär likadant ut, ja just för att jag inte kan så mkt om vad domaren tittar på.

...considering att varmblod och quarters ror sig valdigt olika sa... nja. Finns svenska veterinarer som envetet havdar att kvartingarna ar halta.. sa mja.

F.o. ska vi nog vara liiiiite forsiktiga med hur "vi svenskar" uttrycker oss om henne, hon har trotts allt lamnat sin "safety zone" och ar nu -faktiskt- en "newb"... Skulle vilja se en svensk reiningryttare rida dressyr o gora det lika bra med motsvarande poang o placering inom dressyren........:angel:

kl

Oj vad ni klagar! :p

Om ni kolla YT så har hon utvecklats mycket. Tycker det ser mycket bättre ut än de tidigare tävlingarna hon har varit på!

Kan inte så mycket om reining men

1. Andra spinnen såg inte bra ut. Innerbakbenet ska stå stilla på samma punkt.
2. Den handen som inte håller i tyglarna ska hållas knuten ca i höjd med naveln. INTE flaxandes ute i luften.

Ni som säger att hästen går orent: hästen är vad jag tror kallas tygelhalt och egentligen är det bättre att driva på hästen liiite till och få en ren gång

Reagerade också på vänsterhanden - så fult! :p

Tror också hästen är för svag för att orka igenom samlad galopp, därför den går i fyrtakt. Kan inget om western, men visst strävar väl även de efter tretakt i all form av galopparbete? Borde göra iaf...

Förklara! Det står ju att man får tävla i VM om man ridit på 70 p vid ett antal tillfällen (tydligen hårdare regler i Holland). Om då denna ritt är så pissig som många här antyder - får då alla som "bara" är godkända tävla i VM? Det låter ju hemskt konstigt? Eller är det i en speciell klass?

Jag kan inte nåt om reining öht, jag är bara nyfiken - därav frågan!

Jag kan inte heller något om reining (eller western överhuvudtaget), men tycke det var himla kul att se en elitryttare inom sin diciplin våga ge sig in i en helt ny, som någon annan sa, att våga kliva ur sin bekvämlighetszon:)

Men något jag funderar på är, har Anky planer på att helt seriöst börja tävla i reining, eller var detta något för skojsskull bara?:confused:

Vad jag förstår så är hennes mål att kvala till VM.

Angående hästen så tror jag att jag läste någonstans att det var en elithäst som hon har lånat av "någon".

Vad brukar svenska eliten rida på för poäng då? Hon kom väl tvåa eller nått på denna tävlingen.

Såg ut som domaren kontrollerade bettet. Eller något sådant?

Nja, 70 p är godkänt, dvs hon fick inga plus eller minus. Rätt och slätt
"en godkänd ritt". Alla börjar på 70 p, och sen räknas det av/läggs till
under ritten. Godkänd halt= 0 p, Dålig halt= - 1p Bra halt + 1 p

Inte riktigt så, men enkelt förklarat.

Hon fick G ist för MVG alt IG

Men det var ju knappt nån enda ryttare i hela resultatlistan som fick mer än 70 poäng, vad är det för usel standard på svensk reining i så fall?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen drar årets första världscup i gång i schweiziska Basel. En av de svenska ryttarna på plats är Erica Swartz Ryan som har med sig...
Svar
0
· Visningar
276
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
444
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
805
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dutch Masters avbröts med svenskar på plats i ’s-Hertogenbosch förra året. Nu laddar den holländska stortävlingen om för tävlingar i...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama