Video från Ankys svenska reiningdebut

Sv: Video från Ankys svenska reiningdebut

Funderade jag också på... Jag kan INGET om western, men det låter väldigt konstigt i mina outbildade öron? :confused:

Haha väldigt buke....

Jag kan inget om reining men antingen så har svenskar HEMSK standard då, eller så bör folk här kanske inte sitta och klaga på hennes resultat.

I övrigt är det väl lite roligt att hon ändå vågar ge sig på nåt nytt, även om det inte är perfekt.

...precis min poang...

:angel:

man ska passa sig for att gnalla nar man inte sjalv rider 74 poangs rundor

:rofl::rofl::rofl:

gotta love buke ibland...

Fast det många undrade var inte kritik utan snarare ärlig undran om det är ok när galoppen bitvis är så dålig.

Hur som helst, pratade med reiningryttarna i mitt stall och fick svaret att man strävar efter att galoppen givetvis ska vara tretaktig men att det även finns vissa domare som inte alls bryr sig om sånt. Som i alla bedömningssporter ungefär.

Jag tycker att det är suveränt det hon gör, för hela ridsporten.

Borde inte en så rutinerad ryttare känna att hästen är grymt oren? :confused:

Och NEJ, det där var inte en bra ritt (för att vårda språket, I might add),
så den som tycker att all reining ser ut sådär, måste få chans att bredda sitt spektra...

Det jag har sett häromkring (inte mycket för jag är inte intresserad) ser för :devil: ut och det har påståtts vara ryttare på hög nivå som håller träningar och tävlar så....Och det värsta är att dom hästarna ser också orena ut:crazy: Alltid:confused:

För att det skapar rubriker. Om hon lyckas ta sig till VM lär det bli en och annan artikel. Ridsporten syns så dåligt och om detta är vad som krävs då tycker jag att det är bra.

Jag tycker allt som bidrar till att grenarna inom ridsporten kommer närmare varandra är positivt. Kanske kan vi då börja lära oss mer om varandra och av varandra. Kritik mot en annan gren inom sporten kan förvandlas till förstående om vi vågar öppna dörrarna istället för att ständigt hävda att det "vi" gör är det enda rätta.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Jag förtydligar vissa bitar här i vad jag har sagt, då personer som jag i normala fall delar åsikt och tänk med inte tycker lika dant. Antingen har jag då fel eller så missförstås jag.

Det jag ser som är "orent" är inte den s k quartergaloppen, utan att hästen inte tar för sig alls med vänster bak. Jag kommer heller aldrig tycka att det är ok att för samlad galopp som hästen inte är musklad inte för döms ned.

Jag tycker inte att det var en WOHOO-ritt, och det måste jag få tycka även om jag inte rider 74p själv. Anky väljer att rida på en nivå, som jag då anser att man ska vara färdig för. JAG har inga negativa åsikter om anky i reining, jag tycker att det är kanon att en hög dressyrryttare kan få inblick i den värld som så många andra dressyrryttare inte hyser respekt för. Men då ska hon som ambassadör även göra ett bra jobb. Det hon bevisar här är ju att även om man är en grymt duktig dressyrryttare så kan man inte komma in och glassa i reining. Problemet är ju att massorna inte förstår det.

Då blir det istället "reining, vad konstigt det ser ut".

Staketrider gör väl alla? Även på tv? "Det var en korrekt ritt, men hon missade lite i övergångarna" alt "hade han tagit en annan väg kanske han inte hade rivit". Bedömningssport döms ju av alla, inte bara av domare?

Att domarna är "fega" och namnkåta vet väl dom flesta? Vad gäller prislistan kan jag inget säga då jag inte sett dom andra ritterna.

Jag tittade på den här ritten, och bedömde den här ritten, och ni som värnar om våran sport borde då väl förklara att "det här var en bra ritt ur hennes förutsättningar, men kanske inte en ritt av bra klass" i stället för att gapa om bukemaffia.

Frågor ur okunskap är aldrig kritik.

Vi har några riktigt duktiga reiningryttare i sverige. Och det här är inte "usel standard" poäng, utan en godkänd ritt dvs alla saker utfördes korrekt men utan plus. Det var ett korrekt byte, men det var inte ett superbyte. Jag är jättedålig på att förklara det här, kanske någon annan kan bättre.

Att "nolla" scoren är att man ridit en korrekt ritt utan plus eller minus. Och på den höga nivån rider man på varandras misstag, dvs man kan vinna med en halv poäng.

Jag kan inte heller veta om dom dömde upp Anky, eftersom jag inte sett dom andra ritterna, men även då skulle det vara MIN privata åsikt.

Skillnaden mellan en "sämre" ritt och en "superb" ritt KAN handla om 10 p. Där den sämre ritten får 65 p och den vinnande ritten kan ha 75 p....

Som exempel så är väl det europeiska rekordet 78p va? Och en ritt på 78 p kontra en ritt på 70 p kan och SKA vara milsvid...

Och när man rider för flera domare sätts poängen ihop, därför kan ni se poäng som är jättehöga. Har man tex 210 p så har man scorat 70 p för tre st domare,
dvs 3 domare dömde ritten.

Det är alltså inte så att en ryttare har fått 210 p på samma sätt som Anky fått 70, att han red 3 gånger bättre.

För att det skapar rubriker. Om hon lyckas ta sig till VM lär det bli en och annan artikel. Ridsporten syns så dåligt och om detta är vad som krävs då tycker jag att det är bra.

Så om en ryttare som det kastas väldigt mkt skit på av andra grenar (särskilt grenarna utanför OS-grenarna) pga sin rollkur är med och öppnar dörrarna för en annan ridsportsgren så är det helt plötsligt helt okey och bra för att det är sin egen gren :confused:... Nu talar vi om en person som av vissa eller många inom de andra grenarna anses vara stor djurplågare och inte hör hemma på en hästrygg.

Nu menar jag inte att just DU tycker det... jag tyckte bara resonemanget var lustigt. Dressyren får ju mycket publicitet pga Anky och gänget så egentligen vad är det folk klagar på :eek:

Fast HF och Ankys del i det, får mkt publicitet i ex Ridsport och andra nischade tidningar och knappt ingen alls i sportdelen på någon större dagstidning. Anky som reiningryttare är kanske lite mer intressant, lite som när Ludmilla bytte till bob? Det var iaf det som jag syftade på när jag skrev mitt inlägg.

Svensk ridsport syns tyvärr inte.

Aha okey , ja du menar så ! Det håller jag med om.

nu kande jag mig lite traffad, men inte pa ett daligt vis iofs :)

Ja, det ar ingen "WOW" ritt direkt, men inte heller en skrapritt.

Under forutsattningarna, som jag nog papekade tidigare, sa gor hon ett jattebra jobb. Rider ganska snyggt, ser "stiligt" ut, och vad galler den dar handen sa har vi mkt mkt varre exempel inom reiningen bland folk som gjrot det "hela sitt liv", dar man aven ser hander nagonstans vid hastens oron vid de "Stora snabba cirklarna".

Jag hade garna sett att hasten var Starkare, jag tror det ar darifran en viss kraftloshet kommer samt den inte helt perfekta lilla langsamma cirklen. -Men- det kan ocksa ha med att gora att Anky kanske sitter lite fel, det kan paverka mer an man tror att sitta pa fel sittben pa en valutbildad reininghast.
(jag har sjalv det problemet till och fran)

Sen att hon har blivit nagon form av "dressyrens fula ansikte" persionifierad pa "sistone" ar en annan femma, rollkur existerar inom dressyren - uppenbarligen - hon ar inte den enda.. daremot tycker jag det ar ganska modigt av en brutta som fatt sa mkt skit kastat pa sig (fortjant eller ej) att vaga sticka ut hakan och prova nagot nytt.

Oavsett vad man tycker om hennes ridstil ar det ganska haftigt att hon testat pa reiningen och kor pa det ett tag nu, det ar roligt. Och hon ger reiningen lite mer spelrum - helt plotsligt ar det artiklar som namner och forklarar reining i tidningar och pa hemsidor dar det Aldrig kommit in nagon westerngren tidigare. Och det staller jag mig valdigt positiv till.

:)

o du, mustang, jag tror inte "fragor ur okunskap" tas som kritik.. daremot kommer du ofta fram som en "mkt allvetande och ganska palast filur", sattet du formulerade dig pa var valdigt kritiskt och ett tag dar upplevde jag det absolut som om du forsokte "prata ner" en ritt pa 71 poang. Jag upplevde det lite som om du tyckte att vara "svenska proffs" (ingen namnd, ingen glomd och verkligen inte menat personligt for de fa stackare som kanske laser har) ar Gud. Det ar de inte, tyvarr. Men jag tror det ar lite av ett generationsbyte i var lilla svenska reiningplaskdamm, jag foljer det med spanning har bortifran :)

Senast ändrad:

nu kande jag mig lite traffad, men inte pa ett daligt vis iofs :)

o du, mustang, jag tror inte "fragor ur okunskap" tas som kritik.. daremot kommer du ofta fram som en "mkt allvetande och ganska palast filur", sattet du formulerade dig pa var valdigt kritiskt och ett tag dar upplevde jag det absolut som om du forsokte "prata ner" en ritt pa 71 poang. Jag upplevde det lite som om du tyckte att vara "svenska proffs" (ingen namnd, ingen glomd och verkligen inte menat personligt for de fa stackare som kanske laser har) ar Gud. Det ar de inte, tyvarr. Men jag tror det ar lite av ett generationsbyte i var lilla svenska reiningplaskdamm, jag foljer det med spanning har bortifran :)

Funderade ett tag på att ta det över pm, men väljer istället att revidera min utsago. Det kursiverade vet jag inte hur jag ska tolka. Var du dryg Bew?

Och vad en duktig reiningryttare är är väl högst privat? Visst, det finns ryttare som vinner och plockar poäng, men VAD jag tycker är BRA är ju upp till mig, likväl som din bedömning är upp till dig? Sen finns det en klick människor som grundar sin åsikt på scoringkort. Jag kan hinta lite: Av dom få som för mig är duktiga ryttare är 2 "proffs".
Sen skiter jag i vad det står på boarden...

Mitt privata problem är att jag har Asperger, så jag skulle säga samma sak öga mot öga. (att jag kommer fram hårt i skrift. Jag kan inte nyansera, min värld är svart eller vit) Men det ska inte färga ditt svar, det var ingen sobbing-grej, bara en förklaring.

Senast ändrad:

Nej det var inte ironiskt eller elakt menat - utan jag menade det precis som det star. Du framstar ofta som om du vet mkt val vad du talar om - och det menade jag som en komplimang och inget annat.

Jag kanske inte har aspbergers, men jag brukar mena sakerna som jag skriver exakt som jag skriver dom.. ar det ironiskt menat sa framgar det oftast med stor tydlighet + tillagg mellan stjarnor.

Den basta ryttare jag sett, domt utefter forutsattningarna var en 6 arig tjej. :) Mktmkt duktig tjej med otrolig kansla for det hela, jag hoppas att hon fatt bibehalla den otroliga ryttarkansla hon uppvisade redan da.

Nej, alla proffs ar langt ifran bra. Men ska man tala ur ren tavlingssynpunkt sa skall man bedomma ritterna utefter regelverket, inte efter "personliga asikter" som fargas av vad man tycker om personen i fraga, om hasten har "fel" farg, "fel" kors eller vad som. Hur en manniska upplevs som ryttare (bra, dalig, balanserad, hard osv) ar ju en hogst personlig tanke som baseras pa det man sjalv kan - men en tavlingsritt skall inte bedommas utefter ens personliga bild utav den personen utan utefter regelverket...

Ar det reining man bedommer skall man bedomma tavlingsritten utefter regelverket, ar alltsa vad jag forsoker fa fram...

och nej, jag later inte din aspberger farga mitt svar heller. :) Alla har vi nagot som paverkar oss, vissa har ett namn pa det andra har det inte. Sjalv ar jag bara apdalig med ord :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen drar årets första världscup i gång i schweiziska Basel. En av de svenska ryttarna på plats är Erica Swartz Ryan som har med sig...
Svar
0
· Visningar
276
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
444
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
805
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dutch Masters avbröts med svenskar på plats i ’s-Hertogenbosch förra året. Nu laddar den holländska stortävlingen om för tävlingar i...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama