Vidd på Prestige Hippos och Jaguar XKC

P

Prusseluskan

Är det nån som har tabell för vilka viddmått som överensstämmer med olika grader på sadlarna Prestige Hippos och Jaguar XKC? Man blir galen på de olika benämningarna. :confused: Fram för standardisering av sadelmått!

Sv: Vidd på Prestige Hippos och Jaguar XKC

Vad skiljer då mellan Prestige olika storlekar i grader, om 37 är ca 100 grader, hur många grader är då strl 36? Ökar/minskar storlekarna med...säg 10 grader mellan varje storlek eller???

nej.. 34 är väl drygt 90. men det går inte att tänka så att om hästen är x antal grader så ska den ha y antal grader sadel! det är så mkt annat som spelar in! på två hästar som har samma mankvinkel kan en sadel med samma grad vara för vid på den ena hästen och för smal på den andra. två sadlar med samma bomvinkel kan upplevas helt olika beroende på hur bossan är utformad. dessutom skiljer det i vidd mellan samma märke och modell också!

så istället för att hänga upp dig på grader ska du avgöra om din häst är normal eller bred och sen prova sadlar som kan antas att passa. helst bör du ta hjälp av en Duktig sadelutprovare! :)

Jorå, jag förstår att det är mkt som spelar in :-D

Vad menar du med "mankvinkel" förresten, viddmåttet är ju hur bred sadeln är mellan ortspetsarna och antal grader man mäter på hästen är ju bredden över bogspetsarna (kan man ungefär säga)? Det betyder ju att om man har en sadel som passar hästen för övrigt vad gäller lång/kort rygg, böjning på ryggen, d.v.s. rak/svängd, plats för manke, ex cutback, plats för rygg, d.v.s. kanal också måste titta på den vidd sadeln har vid hästens bogblad (ungefär), om hästen där är 90 grader så kan du ju inte köpa en sadel med mindre el större vidd. Det är ju därför man mäter antal grader på hästen vid sadelbeställning och det är därför varje sadelmärke har ett antal olika viddmått. Man har ju inte endast viddmåtten "normal" och "bred"!

Så jag "hänger inte upp mig på grader", MEN det är ett viktigt mått tillsammans med andra parametrar för att sadeln ska passa. Och dessa sadlar har i teorin ett antal parametrar som gör att de kan tänkas passa på min häst och jag provar inte exempelvis en 34 till min häst om den t.ex har en vidd som sammanfaller med 37, av den anledningen behöver jag veta hur många grader de olika sadelstorlekarna är. För tyvärr finns ju inte någon standardiserng av måtten.

Liknande trådar

Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
3 234
Utrustning Hej, Har en M&N i bomvidd 30. Är sugen att köpa en Trainers med samma bomvidd, alltså 30. Är det någon som vet vilka grader dessa sadlar...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: gladys
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 594
Senast: Equilina
·
Utrustning Hej! Börjar äntligen se ljuset i slutet av sadeldjungeln, men blir lite tveksam när jag läser om prestiges bomvidder. Har en korsning...
Svar
12
· Visningar
11 218
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka