Sv: Vidd på Prestige Hippos och Jaguar XKC
Jorå, jag förstår att det är mkt som spelar in :-D
Vad menar du med "mankvinkel" förresten, viddmåttet är ju hur bred sadeln är mellan ortspetsarna och antal grader man mäter på hästen är ju bredden över bogspetsarna (kan man ungefär säga)? Det betyder ju att om man har en sadel som passar hästen för övrigt vad gäller lång/kort rygg, böjning på ryggen, d.v.s. rak/svängd, plats för manke, ex cutback, plats för rygg, d.v.s. kanal också måste titta på den vidd sadeln har vid hästens bogblad (ungefär), om hästen där är 90 grader så kan du ju inte köpa en sadel med mindre el större vidd. Det är ju därför man mäter antal grader på hästen vid sadelbeställning och det är därför varje sadelmärke har ett antal olika viddmått. Man har ju inte endast viddmåtten "normal" och "bred"!
Så jag "hänger inte upp mig på grader", MEN det är ett viktigt mått tillsammans med andra parametrar för att sadeln ska passa. Och dessa sadlar har i teorin ett antal parametrar som gör att de kan tänkas passa på min häst och jag provar inte exempelvis en 34 till min häst om den t.ex har en vidd som sammanfaller med 37, av den anledningen behöver jag veta hur många grader de olika sadelstorlekarna är. För tyvärr finns ju inte någon standardiserng av måtten.