Vid vilken ålder är det lämpligast att kastrera sin hingst?

Rosen

Trådstartare
Är det någon som har någon uppfattning när det är lämpligast att kastrera sin hingst? Har läst att hästarna blir större om de kastreras tidigt. Hur tidigt i så fall? Är det någon som vet för och nackdelar?

Sv: Vid vilken ålder är det lämpligast att kastrera sin hingst?

Min frieser kastrerades när han var 10 år och det har inte varit till nån nackdel direkt. Han var kastrerad sen 3 månader tillbaka då han kom till mig och vi hade ett sto och visst var han intresserad men inte mer än så. Nu har vi fått ett sto ytterligare och han visade samma intresse som tidigare. Rent exteriört så är han rätt kraftig med kraftig hals. Titta på mina frieserbildstrådar så ser du honom :)

kastrerade min pojke när han var drygt ett år, han började bli klite småhingstig och eftersom jag hade ett sto och jag ville inte dela hagar....
Han är en connemara och lätt i typen, han hade troligtvis inte blivit maffigare av att vara hingst längre, han har inte riktigt de anlagen :smirk:

Hej!

Jag kastrerade min ponny hingst när han var 1,5, den åldern tycker jag är lagom när man inte ska ha kvar den som hingst. Gör man det tidigare så finns en liten risk att testiklarna ej vandrat ner och gör man det sent ca 10 år finns det risk att blodkärlen är så stora att det förelägger stor risk för kraftiga blödningar, men det varierar kraftigt beroende på raser (varmblod är känsliga och bör kastreras på klinik)

Mvh Malin

Jag väntar till min kille är 2,5 år.Höst
Det tror jag är en bra ålder.
Han har då hunnit vara på 2 st hingst bete. Busa med alla grabbar. Växa o frodas.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
332
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 754
Hästvård Vi har en hingst som är 6 år gammal som är extremt elak mot vår valack. Av den anledningen kan dom inte gå tillsammans. Vår tanke är...
Svar
4
· Visningar
1 047
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
889
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama