Vid sjukdom, hur gör ni med era hästar ?

Sv: Vid sjukdom, hur gör ni med era hästar ?

Har precis haft en vecka som var mindre trevlig: Först blev jag riktigt dunderhes och fick ont i luftrören och feber. Ut i stallet skulle jag givetvis ändå, och fick då ett riktigt ilsket ryggskott när jag mockade. :(
Detta ryggskott satte mig ur spel så pass att jag inte har ridit på hela veckan, och idag släpade jag mig till en kiropraktor.
Som väl är går mina hästar ute ännu, men in ska de varje dag ändå och äta kraftfoder och pysslas om. :love:
Är jag riktigt krisdålig sköter maken om ruljansen, när det gäller ridningen får den ligga nere tills jag har kvicknat till igen.

Eftersom man har stall hemma på gården , får man masa sig ut i vilket tillstånd man än är och släppa ut, mocka osv. Men jag rider inte då.

Jag är sjuk för ofta för att man ska kunna bry sig. Har en kronisk blodsjukdom så immunförsvaret är kört i botten.

Men rekordet är nog halsfluss + ögoninflammation + feber. Red, studerade och jobbade som vanligt. Men det var hårt, så jag vet inte om jag gör det nästa gång. :eek:

Men det är inget att rekomendera.

Jag har det så lyxigt så om jag är sjuk så tar dom i stallet hand om mina hästar.
Vi har en som är anställd för att ta hand om hästarna och då är han snäll och tar mina med vid behov.

är jag sjuk så knaprar jag i mig en halv burk med panodil sen så mockas,fodras och longeras det....brukar inte rida men har hänt att man pallrat sig till en träning då o då med feber....:o

Har hästarna hemma och är jag sjuk så fixar min man stallet och hästarna. Han kan inte rida, men hästarna får mat, vatten och det blir mockat och han sköter in- och utsläpp.

/Lizzie

Hej!

Det beror faktiskt helt på vad det är för sjuka och hur mycket jag orkar.
Men är jag ordentligt sjuk mockar jag bara, eller ringer stalägaren som kan fixa. Rida gör jag bara i nödfall om jag är ordentligt sjuk, pållan överlever ett par dagars vila.

/ Lavinia, vars pålla vilar pga förkylning följt av sparl på hasen (igen)

Vid feber,magsjuka eller dyl. kollar jag först med de andra i stallet och om de inte kan masar jag mig dit. Mockar och fixar foder men låter hästen stå.
Nu med bruten arm och obrukbart ben är det en av tjejerna i vårt stall som tar med min häst bakom sin vagn dagligen,hon kommer även fixa mockning och sånt så fort hästarna tas in.Min plan är att så fort jag kan gå börja fara till stallet och göra det jag kan men dra ut skottkärra,rida,tömköra eller ens köra är inte realistiskt att tro att jag kan före jul enligt läkarna :(

Jag åker hur jag än mår till stallet, förutom om jag skulle vara riktigt sjuk.
Låg ex. i lunginflamation i 2 veckor som slutade på sjukhus vilket gjorde att stallet räknades bort.
Har den fördelen att jag bara kan ringa stallägarna så fixar dem allt, dem är bäst! :love:

Jag har eget stall utan någon inackoderad. Det finns bara jag som kan sköta hästarna så jag får pallra mig ut och sköta hästarna oavsett hur dålig jag än är. Däremot rider jag inte men foder, mockning och in-utsläpp måste fixas.

Jag vacklar ut och fodrar, vattnar, släpper in och ut. Och sedan däckar jag. Är jag riktigt sjuk mockar jag inte utan strör bara lite extra.

Har stalldörren ca 3 meter fr köksdörren så det brukar funka.

Jag kan ju gå ut och göra en liten grej i taget liksom.

/KT

Förutom de få dagar då jag låg på BB och födde mina barn, så har jag under alla år endast låtit bli att ta hand om djuren själv under 12 dagar...och då låg jag med krossat bäcken på sjukhus:angel:
Sedan hade jag hjälp några veckor i stallet efter det, men jag avr med ute "och sprang väl mest i vägen":rofl:
För mig är det en livsnödvändighet att få vara med mina djur, hur sjuk jag än är...

Dumdristig har jag kallats många gånger, men det bjuder jag på:angel::rofl:

hur sjuk jag än är, iaf så länge jag kan gå utan att svimma osv, så tar jag hand om mina hästar (annars har jag god backupp av både sambo och far). När jag är sjuk får mina hästar stå (utan att motioneras) en eller ett par dagar till det värsta gått över. Är jag väldigt orkeslös ger jag dem endast mat och släper ut/in och då får sambon mocka, vilket han ibland hjälper till med endå:love:

Jag har 3 hästar nu, i vintern blir det eventuellt totalt 7. Jag har skött allt själv sålänge jag kan minnas oavsett om det varit 40 graders feber, sönderslaget bäcken eller sprickor i foten

går till stallet om jag orkar, annars skickar jag morsan/syrran eller maken.

Ställde mig själv samma fråga förra gången jag blev sjuk, -ja hur gör jag med hästen egentligen? :p
Första dagen var en kompis bussig och åkte dit och tog in + fodrade + mockade + gjorde iordning foder till kommande dag + fyllde på vatten. Sen fick jag åka ut själv, hade inte varit så farligt om jag inte varit tvungen att cykla ca 7km totalt, det gick bussar men jag hade alla kvällsjourer själv och kunde därmed inte åka de tider bussarna gick. Min pappa var superbussig och skjutsade en kväll och min pojkvän kom hem över helgen och skjutsade, vilket var väldigt bra eftersom jag behövde åka ut två gånger på helgerna.
Nu FÅR jag inte bli sjuk för nu har jag ansvar för två hästar :crazy: känns rätt tufft tidsmässigt och orkesmässigt stundvis även när man är frisk.

Om du är sjuk vad gör du som har egen häst ? drar du dig ner till stallet och mockar + rider ? Vill veta hur nui gör :D

Mvh
Emma

Även om jag skulle vara jätte sjuk så måste ju hästarna tas om hand. Mockar gör vi alltid. Ofta brukar ju barnen hjlpa till om man är sängliggandes. Kraftfodringen brukar jag sköta.

Ligger hemma med DVD-samlingen och tvingar föräldrarna att åka till stallet.

I vårt stall hjälps vi åt när någon inte kan komma. Inget stort jobb att fixa i ordning till en häst till. Men det har hänt att jag stått med alla möjliga diverse sjukdoms tillstånd i tidigare stall, där inte hjälp fanns på samma sätt.

När jag blir sjuk, vilket inte händer så ofta så får min häst vila. Så det är bara basic grejjer som behöver ordnas. Visitation, mockning och i ordningstallt foder.

Beror på om jag är sjukskriven för skada eller hemma för förkylning/huvudvärk osv. Har varit sjukskriven efter diverse operationer och då har min supersnälla pappa ställt upp och mockat och gett mat. När jag känt mig ok och fått klartecken från läkare har jag själv åkt till stallet och mockat och så, men inte ridit. När jag opererade överkäken åkte jag inte till stallet överhuvudtaget på ett par veckor. Men då hade jag ordnat i förväg med vänner och tränare som red och mockade.

Är jag förkyld eller så brukar jag pallra mig iväg till stallet och mocka och klappa hästen lite. Jag brukar må lite bättre av att komma ut en liten stund i friska luften. Nu har jag det så bra att min lägenhet ligger ca 500 meter från stallet, så det är inte så långt att gå. Min andra häst går på lösdrift hos vänner, så de kollar till honom och ger kraftfoder.

Tycker som så, att hästarna måste tas om hand om, men är man för sjuk för att jobba, är man för sjuk att rida. Dessutom är det många gånger är det lätt att hämma läkningen av en skada om man rider trots att man är skadad (talar av egen erfarenhet :D)

Mvh Jordgubba

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama