Vid ridning utan hjälm

kolblakkur

Trådstartare
Har för mig att jag läst att om det sker något vid ridning på gård så är det markägaren som blir ersättningsskyldig vid eventuellt olyckfall gällande ryttaren om denne rider utan hjälm.

Stämmer detta?

Sv: Vid ridning utan hjälm

Jag hoppas inte det :o Då skulle jag varit utkastad ur stallet för länge sedan, när jag ramlade av hästen på väg till hagen utan hjälm och bröt näsbenet :angel:.

Mvh
Emma

Så om man rider utan hjälp på en landsväg så åker vägverket eller kommunen på det då?? Tror knappast det. Det är upp till var och en. Annars så kan ju markägaren åka på om lilla Lotta ramlar av och bryter benet på min mark med.

Det kan inte stämma. En markägare kan inte åläggas att hålla fullständig koll på alla som befinner sig på hans ägor:smirk:

Immer

Jag tror att denna tanke kan ha kommit ur det faktum att många ridskolor och ryttarföreningar tecknar olycksfallsförsäkringar som gör att ryttarna om de drabbas av skador kan få ersättning. Det ska ses som en service, annars hade varje ryttare själv varit tvungen att ha lämpligt försäkringsskydd. Vissa hästförsäkringar ger skydd och många har egna olycksförsäkringar.

Samtidigt har ridskolorna och ryttarföreningar ofta ordningsregler som säger att man ska ha hjälm.

Dessa saker har inget samband.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 424
Senast: mamman
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama