Vid ihopsläpp

Yrja

Trådstartare
Hur vill ni ha det när det släpps in nya hästar till er häst? Vill ni vara där? Får de ha grimma? Ska det vara benskydd och hela baletten? Motivera!

Och hur får ni reda på att en ny häst ska släppas in i hagen? Ringer stallägaren varända människa? Eller skrivs det på tavlan? Hur långt innan ihopsläppet vill ni få reda på det?

Sv: Vid ihopsläpp

Vi bara öppnar hagen och släpper in den nya hästen i flocken utan grimma.

de ihopsläpp jag vart med om den senaste tiden har den nya hästen fått gått i egen del av hagen i nån timme.. Mest för att den ska få varva ner efter transportfärden innan dom sen ska släppas ihop.

Sen öppnar vi upp så hagarna slås ihop.. Utan grimma och sen får hästarna sköta resten själva.

Jag har blivit tillsagd några dagar innan varje gång det kommer ny häst.

tintilar skrev:
Hur vill ni ha det när det släpps in nya hästar till er häst? Vill ni vara där? Får de ha grimma? Ska det vara benskydd och hela baletten? Motivera!

Och hur får ni reda på att en ny häst ska släppas in i hagen? Ringer stallägaren varända människa? Eller skrivs det på tavlan? Hur långt innan ihopsläppet vill ni få reda på det?

Hejsan!

Har precis släppt ihop en ny häst med mina två grabbar. Det bestämmdes samma dag som det utfördes. Vi gjorde som så att den nya hästens ägare hade en representant där (hon kunde själv inte komma). Jag tog in mina hästar och den nya fick se hagen tom. Först blev han ledd runt hagen för att se vart staketet går, innan han fick springa fritt. När han sedan kollat runt lite, nosat på bajs och kikat på annat spännande, så släpptes den ena hästen in i hagen. Efter att de hade hälsat och frustat som grisar ett tag och allt såg lugnt ut, så fick häst nummer två komma ut och träffa nykomlingen. När allt sedan hade lugnat sig och kommit till ro i hagen lämnades hästarna åt sig själva. Allt har sedan fungerat bra.

Nykomligen bär grimma men de andra två bär halsring. I övrigt är dom "nakna".

Nu går inte mina jästar i flock utan två och två eller en och en. Menm om jag ska släppa ihop två hästar så ska jag vara där, dom har grimmor på sig och även skydd (antingen höga strykkappor, el låga transportskydd och boots)

För oss beror det på vilken tid på dygnet den nya hästen kommer till det nya hemmet, kommer hästen närmre kvällen brukar vi låta dom stå och bekanta sig i stallet i sina boxar över natten, och sedan släppa ihop dom dagen där på, biland har vi gjort så att hästarna får gå i hagar ett par dagar och titta på varandra, och biland har vi gjort så att vi tagit den snällaste och lugnaste hästen och släppt ihop honom fröst med nykomlingen som dom kan bli vänner och bekanta sig först, inann dom "bråkiga" hästarna kommer in i flocken.

Grimorna brukar vi ta av när hästarna släpps ihop, om dom skulle fasta eller likande, dok täcken brukar dom ha p åsig, det skyddar och likande, skydd på bena beror på, vi här hemma annvänder det inte så offta i hagarna.

Jag har precis släppt min häst på bete med två nya kompisar.
När jag tog dit henne stod de båda i stallet, sen släppte vi ut den ena så de fick hälsa och sen tog vi in honom och sen släppte vi ut den andra. Sen fick de två gå ihop över natten och nästa dag släppte vi så alla tre fick vara.
Lite sura miner från gammeltantens sida var det ju, men sen har allt gått bra. Av med grimmor och inte massa grejer på, hästarna var helt nakna och sköter saker och ting bättre utan att vi lägger oss i hela tiden.

Jag vill helst att de får träffas i en så stor hage som möjligt, och utan grimma och ev. täcken (skydd har de ändå aldrig i hagen). Vi brukar veta några veckor innan det skall komma en ny häst, och när den kommer brukar den få stå i stallet en natt innan den får gå ut med de andra. Har aldrig varit några problem.

Vill man ha ett lugnt o bra släpp så är det bästa om man låter den nya hästen gå i hagen bredvid så att de får bekanta sej både med syn o lukt ett par dar innan man släpper in den nya i flocken. Ingen grimma skall vara på men det skall finnas bra men svängrum, rejält stor hage så går det bra

jag ska vara där!
min pålle gick det hur bra som helst med, först ensam för att kunna kolla läget i hagen lite, sen med en annan häst...
nu går han med 4 andra.

jag hade nog lite tur för det har aldrig varit tal om några sura miner från/mellan någon av hästarna i vårt stall, kanske vi insläpp/matdags eller så men det är ju inte direkt "bråk" enligt mig

jag har inte skydd eller så på min häst ute..det enda han har på sig e grimma o ev täcke om det skulle vara väder för det

hej!

Jag vill vara med när nya hästar släpps in till min, jag vill vara där OM hon skulle få ett ben avsparkat eller liknande och inte få veta det på väg hem från tex skolan 2 timmar bort. Vill också kunna påverkar vad som sker med eventuell skada och inte bara att stallägaren tar saken i egna händer..

Tyvärr funkar det inte så hos oss, utan plötsligt står man där med en häst till eller bytta hästar i hagen och inte ett ord om det har man hört:-(!!!

Men så naturligt som möjligt skulle jag vilja ha det om jag fått bestämma..

/ Lavinia, trött på att inte kunna påverka alls

Nu har jag ju eget stall, men även här kommer det in nya hästar ibland, så jag svarar: Inga skydd och grimmor öppna grinden och in med den nya hästen. Resten sköter hästarna alldeles ypperligt själva.

Samma princip gällde på stuteriet som jag växte upp på, med undantaget att grimmorna satt på.

Har aldrig hittills haft några skador.

Gnist skrev:
Nu har jag ju eget stall, men även här kommer det in nya hästar ibland, så jag svarar: Inga skydd och grimmor öppna grinden och in med den nya hästen. Resten sköter hästarna alldeles ypperligt själva.

Samma princip gällde på stuteriet som jag växte upp på, med undantaget att grimmorna satt på.

Har aldrig hittills haft några skador.

:bow: :bow: :bow:

"Hur klarade hästarna sig innan vi la oss i?" - citat av min 'stallägare'

Men helt klart vill jag vara med vid släppet för att se så min häst är oskadd...

Senast ändrad av en moderator:

in med hästen i ny hage där de andra inte varit på ett tag.
den går själv nån dag så det är "dennes" hage.
sen in med de andra en åt gången.
Tanterna brukar få vara två hos den, sen ledaren och mobbaren får inte komma in innan de andra tre varit där ett tag.

ledarhästen brukar vara bra på att hålla undan mobbaren om han går för hårt fram

brukar vara grimma på (MKT TIGHT) om man ksulle behöva ta ut en snabbt

Jag förväntar mig att bli meddelad, muntrligt elelr via lapp på anslagstavlan.
Jag vill då att hästarna ska ha grimma på sig. Om man behöver sära på dem och få ut någon ur hagen är det lättare med grimma. Kanske ett par boots eftersom min häst gärna kliver av sig skorna om han blir hetsig.
Hur långt innan spelar mindre roll men jag måste ha tid att åka till stallet i alla fall.

Tack för alla svar. Jag frågar då det är jag som sköter annonsering och kontakt med nya hästars ägare. Det har ibland blivit lite snabbt inpå och hästen kan komma bara några dagar efter visning av lösdriften. I regel får hästen då egen hage första dagen och sen släpper vi in den dagen därpå för att alla ska hinna få en chans att komma och vara med.

Men... Nu är det så att en del av hästägarna här inte är i stallet varje dag och än färre tittar på tavlan varje dag. Så för att vara säker på att alla får reda på ihopsläppet måste man nästan ringa alla 7 hästägarna vilket kostar mycket pengar för mig som är fattig student. Nu är de flesta hos oss inte så petiga med detta men efter som att det är viktigt för mig så vill jag ädå att alla ska få veta.

Vi ska ha ett möte snart, så det är inte så att det är ett stort problem, men det är bra att ha andras åsikter också. :)

Själv anser jag som en del andra här att hästarna klarar av det allra bäst på egen hand. Grimmor får de inte ha, pga av risk för att de fastnar i varandra. Benskydd kan jag tycka är ok om någon väldigt gärna vill ha det på sin häst men inga stora transportskydd, :crazy: det var nog en av de dummaste idéerna på länge. Risk för att de fastnar, snubblar och blir rädda om de glider ner eller liknande. Vanliga ben-/senskydd/strykkappor etc kan vara ok dock.

Jag vill vara där av den anledning att jag vill se exakt vad som sker - hur en skada uppkommer om det skulle ske. Jag vill också ta hand om min egen hästs skada och framförallt vill jag se till så att ingen annan hästägare får för sig att gå in och bryta för att han eller hon anser att det är för våldsamt. Det är både farligt och dumt. Endast i en del undantagsfall är separation ett alternativ. Dessutom är det ju väldigt lärorikt och jag missar gärna inte ett sånt tillfälle! :bow:

Ni får gärna komma med fler åsikter kring detta. Hur tycker ni att man ska gå tillväga i mitt fall? Ska jag behöva ringa runt till alla eller räcker det med att skriva på tavlan? Hur långt innan ihopsläpp ska man då skriva?

Varför inte införa en mailinglista? Så kan du ju maila de berörda, när du liks är ute och surfar ;)

Ni som skriver att grimmorna är på om man skulle behöva sära på dem, ta ut en snabbt osv - går ni verkligen in till bråkande hästar och försöker få tag i en?!?!?!?!? Det är ju livsfarligt!

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama