Sv: Vid ihopsläpp
Tack för alla svar. Jag frågar då det är jag som sköter annonsering och kontakt med nya hästars ägare. Det har ibland blivit lite snabbt inpå och hästen kan komma bara några dagar efter visning av lösdriften. I regel får hästen då egen hage första dagen och sen släpper vi in den dagen därpå för att alla ska hinna få en chans att komma och vara med.
Men... Nu är det så att en del av hästägarna här inte är i stallet varje dag och än färre tittar på tavlan varje dag. Så för att vara säker på att alla får reda på ihopsläppet måste man nästan ringa alla 7 hästägarna vilket kostar mycket pengar för mig som är fattig student. Nu är de flesta hos oss inte så petiga med detta men efter som att det är viktigt för mig så vill jag ädå att alla ska få veta.
Vi ska ha ett möte snart, så det är inte så att det är ett stort problem, men det är bra att ha andras åsikter också.
Själv anser jag som en del andra här att hästarna klarar av det allra bäst på egen hand. Grimmor får de inte ha, pga av risk för att de fastnar i varandra. Benskydd kan jag tycka är ok om någon väldigt gärna vill ha det på sin häst men inga stora transportskydd,
det var nog en av de dummaste idéerna på länge. Risk för att de fastnar, snubblar och blir rädda om de glider ner eller liknande. Vanliga ben-/senskydd/strykkappor etc kan vara ok dock.
Jag vill vara där av den anledning att jag vill se exakt vad som sker - hur en skada uppkommer om det skulle ske. Jag vill också ta hand om min egen hästs skada och framförallt vill jag se till så att ingen annan hästägare får för sig att gå in och bryta för att han eller hon anser att det är för våldsamt. Det är både farligt och dumt. Endast i en del undantagsfall är separation ett alternativ. Dessutom är det ju väldigt lärorikt och jag missar gärna inte ett sånt tillfälle!
Ni får gärna komma med fler åsikter kring detta. Hur tycker ni att man ska gå tillväga i mitt fall? Ska jag behöva ringa runt till alla eller räcker det med att skriva på tavlan? Hur långt innan ihopsläpp ska man då skriva?