vid byte från hö till hösilage

Jois

Trådstartare
efter mkt om och men tänkte jag byta från hö till hösilage...:crazy:
vad jag vet har han bara ätit hö och nu sen i slutet på juni har han gått på bete, hur gör jag vid övergången när han stallas in? ska man blanda hö/hösilage i början trots att han bara ätit gröngräs under sommaren? ska man ge nåt extra för att hålla magen i from under tiden?

Sv: vid byte från hö till hösilage

Nej varför ska du blanda ? Hästen har ju inte ätit höet på ca 2 månader. Finns ju ingen övergång att gå från. Ja, gräs till ensilage då...men det faller sig ju naturligt när du börjar stödfodra. Introducera ensilaget i småportioner istället.

Sv: vid byte från hö till hösilage

som vilket foderbyte som helst, invänjning..

hö kan väl vara bra för å "torka upp" lite i magen om hösilaget är blött (men isf hela året)... annars kanske lite halm...

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 111
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 025
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka