Hur skulle ni göra för att fasa över till självständig vipp?
Tinja har aldrig haft problem med vippen, men nu när jag släppt den så hoppar hon gärna av så fort den landar. Hon hoppar ju av framåt, men hon både missar kontaktfältet och får vippen i rumpan med den tekniken. Hon blir inte rädd som tur är, men det är ju inte speciellt bra.
Hur tycker ni jag ska göra? Jag har börjat med leksak istället för godis samtidigt som jag slutat stå precis bredvid vippen, har jag kanske gått för snabbt fram? Hmm... Det har jag säkert. Borde jag gå tillbaka till godis och inte stå precis bredvid, eller leksak men stå precis bredvid? Eller någon annan teknik?
Vi har en höj- och sänkbar vipp på klubben, det är guld värt för att lära dem rätt beteende
Jag hade lärt in ett stoppat kontaktfält, med tasstarget långt ut på kontaktfältet och ett "du ska stanna här tills du får ett frikommando". Så som hunden gör nu är alldeles för riskabelt, så du behöver hitta ett säkrare sätt. Jag hade gjort så här:
- Lär in tasstarget.
- Hitta eller bygg en liten gunga, jag har ibland tagit av uppfarten på balansen och lagt en stock under så att jag får en miniminigunga. Om det inte går - kör på den vanliga gungan.
- Lägg targeten vid slutet av gungan, döp beteendet till något. "Ner" eller "tryck" eller "trampa" är vanligt förekommande.
- Dubbelbelöna i början, med godis när hunden stannar där den ska och vippen har åkt ner och sedan med kastad leksak rakt fram i kombination med ett frikommando för att inte tappa farten.
- När hunden konsekvent gör rätt - variera din position, lägg till hinder före och efter, ta bort första godisbelöningen och jobba vidare med frikommando och full fart framåt.