Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Tråkigt med Nike 😢 Bävar för den dagen…
Alltså det där med slalom 🙄 Vår lilla blir fruktansvärt frustrerad och tar var tredje port, typ 🤷‍♀️
Hon älskar slalom men har typ fortfarande bågar i ändarna då det lätt att springa in fel eller hoppa sista porten 😅.
Tar det helt självständigt så försöker man visa eller hjälpa till blir det bara pannkaka 🙃.. Sen att hon ska hitta slalom på nya ställen är en annan sak, med de andra hundarna har det varit en helt ny inlärningsprocess att sen faktiskt "se" slalom på bortaplan 😆..
 
Jag fick köra blåbär med lilla M igår på klubben och på nåt sätt nollade vi bägge loppen 😅. Hon har himla bra hindersug och avhöll sig från att hälsa på domaren (husse).
Så himla skönt att vi har så bra funkisar att jag kunde fokusera på att tävla och träna på att ha Spock framme (som har smeknamnet "Skrik och Panik"). Spock sprang också bra men sprang förbi nåt hinder, jag la in broms-lommando på honom för att han inte skulle springa helt vettlöst men då missade jag lite styrning.

Messenger_creation_91e2a1ba-7b04-4e1a-b2e2-e9a9e62db987.webp


Nästa helg blir det premiär på officiell tävling för lilla M. Lustigt hur snabbt hon tagit till sig kontaktfälts hinder men fortfarande har svårt med slalom 😅. Tror det har lite att göra med att man inte bara kan springa på i slalom utan bromsa ner lite för att ta alla portar och fröken gillar precis som Spock köra fullt ös medvetslös 😅.
 
Vi har det jobbigt sen vi krockade jag och Hasta :(. Vi har varit på tre tävlingar sen det hände och jag vet inte om jag gör rätt men lite framåt har vi nog kommit tror jag 🥰 men vi fortsätter tävla även om vi blir diskade i princip varje lopp då hon tycker att tävlingsmiljön är jobbig efter att vi krockade. Det är oftast först efter att jag tagit fram belöningen som hon vill springa och då gasar hon på även om det oftast blir så att hon tar nåt hinder eller tunnel fel, finns det balanshinder kan hon ta dom flera gånger.

Hon har börjat få problem med ljudkänslighet också, speciellt cykelplingklockor, hisspling mm så vi åkte och kollade upp henne men veterinären hittade inga fel på henne.

Gör jag rätt eller fel tro? Ska jag ge henne en paus eller ska jag traggla på?
 

Bifogade filer

  • 450075129_10160430023754200_3262183666778961624_n.webp
    450075129_10160430023754200_3262183666778961624_n.webp
    292,3 KB · Visningar: 17
Vi har det jobbigt sen vi krockade jag och Hasta :(. Vi har varit på tre tävlingar sen det hände och jag vet inte om jag gör rätt men lite framåt har vi nog kommit tror jag 🥰 men vi fortsätter tävla även om vi blir diskade i princip varje lopp då hon tycker att tävlingsmiljön är jobbig efter att vi krockade. Det är oftast först efter att jag tagit fram belöningen som hon vill springa och då gasar hon på även om det oftast blir så att hon tar nåt hinder eller tunnel fel, finns det balanshinder kan hon ta dom flera gånger.

Hon har börjat få problem med ljudkänslighet också, speciellt cykelplingklockor, hisspling mm så vi åkte och kollade upp henne men veterinären hittade inga fel på henne.

Gör jag rätt eller fel tro? Ska jag ge henne en paus eller ska jag traggla på?
Vet inte hur ni krockade men är hon kollad efteråt?
Smärta kan ju få hundar att bete sig knepigt.

Spock sprang in i ett staket i våras och var okej, ingen hälta och sprang som vanligt men betedde sig lite suspekt hemma. Stångade på soffkuddarna mm. Veterinär såg ingenting vid snabb koll men min kiro hittade låsningar i nacken och när han fått behandling var han som vanligt igen.

Med det sagt så är det skit med en rädd hund, Nike blev ju ljudrädd sista året och det blev mer och mer outhärdligt. Syrran har en hund med sociala rädslor som gör att hon aldrig vet hur det kommer påverka vid tävling.
 
Hon är kollad av veterinär som inte hittade något men jag funderar på om det kan vara muskulärt eller nåt annat. Jag vet inte exakt hur vi krockade men jag tror att hon sprang in mellan mina ben och att jag sparkade iväg henne när jag föll, det var ett blindbyte efter en tunnel.
Vet inte hur ni krockade men är hon kollad efteråt?
Smärta kan ju få hundar att bete sig knepigt.

Spock sprang in i ett staket i våras och var okej, ingen hälta och sprang som vanligt men betedde sig lite suspekt hemma. Stångade på soffkuddarna mm. Veterinär såg ingenting vid snabb koll men min kiro hittade låsningar i nacken och när han fått behandling var han som vanligt igen.

Med det sagt så är det skit med en rädd hund, Nike blev ju ljudrädd sista året och det blev mer och mer outhärdligt. Syrran har en hund med sociala rädslor som gör att hon aldrig vet hur det kommer påverka vid tävling.
 
Hon är kollad av veterinär som inte hittade något men jag funderar på om det kan vara muskulärt eller nåt annat. Jag vet inte exakt hur vi krockade men jag tror att hon sprang in mellan mina ben och att jag sparkade iväg henne när jag föll, det var ett blindbyte efter en tunnel.
Det lät inte så roligt.. Ta henne till fysio för en koll om du vet nån bra?
 
Vi har det jobbigt sen vi krockade jag och Hasta :(. Vi har varit på tre tävlingar sen det hände och jag vet inte om jag gör rätt men lite framåt har vi nog kommit tror jag 🥰 men vi fortsätter tävla även om vi blir diskade i princip varje lopp då hon tycker att tävlingsmiljön är jobbig efter att vi krockade. Det är oftast först efter att jag tagit fram belöningen som hon vill springa och då gasar hon på även om det oftast blir så att hon tar nåt hinder eller tunnel fel, finns det balanshinder kan hon ta dom flera gånger.

Hon har börjat få problem med ljudkänslighet också, speciellt cykelplingklockor, hisspling mm så vi åkte och kollade upp henne men veterinären hittade inga fel på henne.

Gör jag rätt eller fel tro? Ska jag ge henne en paus eller ska jag traggla på?
Jag hade ärligt talat pausat henne helt några veckor. Dels för att inte riskera att göra hela agilitysituationen/tävlingssituationen till en negativ grej men också för att vila henne ifall det ändå är något som gör ont.
Hade sedan ökat motion försiktigt och även tagit det lugnt med träningen. Struntat helt i tävling tills hon känns pigg och glad och som sig själv när du kör en bana.
Många hundar mår även bra av att pausas i träningen ibland.
 
Jag hade ärligt talat pausat henne helt några veckor. Dels för att inte riskera att göra hela agilitysituationen/tävlingssituationen till en negativ grej men också för att vila henne ifall det ändå är något som gör ont.
Hade sedan ökat motion försiktigt och även tagit det lugnt med träningen. Struntat helt i tävling tills hon känns pigg och glad och som sig själv när du kör en bana.
Många hundar mår även bra av att pausas i träningen ibland.
Ja, jag har funderat i dom banorna också, grejen är att hon på träning är en helt annan hund så jag antar att jag också blir annorlunda på tävling. När vi åkt på klubben så har hon gasat på och sprungit med glädje. Nu har vi inte hunnit med så mycket träning under veckorna så det har i princip bara blivit tävling de senaste veckorna. Vi har en tävling inbokad i helgen och jag velar väldigt mycket fram och tillbaka på om jag ska åka eller inte..
 
Husse och Tay har tävlat i Fagersta och igår fick de en pinne i hoppklass och kan alltså flytta upp där om de vill. Nu får man hoppas att det börjar komma pinnar i agilityklass, de har haft lite oflyt där men kontaktfälts hindren brukar han ta bra.

Nu i helgen blir det klass 1 med Spock och lilla M, jag kommer få sköta frökens officiella debut och husse ska försöka sig på att tävla "Skrik och Panik" (Spock) 😅.
 
Husse och Tay har tävlat i Fagersta och igår fick de en pinne i hoppklass och kan alltså flytta upp där om de vill. Nu får man hoppas att det börjar komma pinnar i agilityklass, de har haft lite oflyt där men kontaktfälts hindren brukar han ta bra.

Nu i helgen blir det klass 1 med Spock och lilla M, jag kommer få sköta frökens officiella debut och husse ska försöka sig på att tävla "Skrik och Panik" (Spock) 😅.
Grattis! Här i Kalmar tog husse och atlantkryssaren en SM-pinne i hoppklass, 14:e plats av ca 120 starter 😳 Småttingarna har haft det jobbigt, stora banor, mycket intryck, men lilla vita kom iaf igenom med fem fel i klass ett, missade en relativt svår slalomingång. Men det är fantastiskt att se all denna fina agility på hög nivå. Hittills har det varit fint väder, men imorgon ska det spöregna och blåsa 20 sek m. Undrar hur mycket strykningar det blir då…
 
Vi hittade en fysio som inte hade fullt eller semester. Hon är dock inte helt färdig fysio utan har nånting kvar hon ska plugga i höst om jag förstod det rätt. Hon hittade en väldigt öm triceps på höger ben. Rent så öm att Hasta högg i luften 😥. Hasta fick massage och laser och vi ska dit nästa vecka också. Hon som jag var hos tyckte att jag skulle försöka få en tid hos en av dom två som är fysio men det får vänta till efter att dom haft semester..
Typiskt att jag inte kollade det här tidigare men det är lätt att vara efterklok 😥.
 

Bifogade filer

  • IMG_20240711_174815_045.webp
    IMG_20240711_174815_045.webp
    194,9 KB · Visningar: 13
Vi hittade en fysio som inte hade fullt eller semester. Hon är dock inte helt färdig fysio utan har nånting kvar hon ska plugga i höst om jag förstod det rätt. Hon hittade en väldigt öm triceps på höger ben. Rent så öm att Hasta högg i luften 😥. Hasta fick massage och laser och vi ska dit nästa vecka också. Hon som jag var hos tyckte att jag skulle försöka få en tid hos en av dom två som är fysio men det får vänta till efter att dom haft semester..
Typiskt att jag inte kollade det här tidigare men det är lätt att vara efterklok 😥.

Ändå skönt att du kollade upp henne, så man inte kör på om hon har ont ❤️‍🩹. Många hundar är ju oerhört duktiga på att maskera och överkompensera för smärta så det är ju väldigt svårt att se ibland.
 
Vi har varit i Fagersta i helgen och husse har fått köra ångloket :D, bitvis fina partier men ack så svårstyrd..

Lilla M startade första loppet med mig igår och var lite seg men duktig, slalomet var näst sista hindret och hon gick inte in i den och jag valde att inte försöka heller utan vi sprang in i mål och belönade. Andra loppet var slalomet andra hindret och hon gick visserligen förbi det först men sen fick jag in henne och hon tog det klockrent men sen började hon spana på domaren och flöt ut lite här och var men men! Det var agilitylopp igår och alla kontaktfältshinder gick bra också så jag var supernöjd även om fröken var aningen loj (det var varmt också).
Idag var det svalt och duggade och fröken var betydligt piggare, hon tog slalomet klckrent i första loppet och jag valde att belöna där och diska oss efter. Sen sprang vi vidare och det satt en läskig funkis i blickfånget på ett ställe i regnställ som hon var tvungen att skälla ut men jag fick loss henne sen iallafall. Andra loppet fick husse ta då mina knän inte pallade mer, tyvärr missade de ett hinder där hon flöt ut och husse inte hann fånga upp henne men hon tog slalomet :banana:.

Allt som allt väldigt mycket över förväntan med lilla M som jag var inställd på inte var så färdig i slalom att hon klarar det i tävlingsmiljö så väldigt positivt. Vi är väldigt nöjda med frökens officiella debut :love:.
 
Finalbanan! Fyra hundar, varsin slinga, stafettstart. Tiden räknas från hund 1 till hund 4. Makens lag hade fem fel på fyra hundar, och tiden räckte till vinst 🥳
 

Bifogade filer

  • IMG_6324.webp
    IMG_6324.webp
    50 KB · Visningar: 17
Vi har kört en hel bana (med bara hinder och tunnlar) för första gången och det gick rätt bra med hänsyn till att det var första gången med mer än 3 hinder i rad 👍 Förstår då verkligen vikten av att kunna skicka och styra på avstånd för hann inte riktigt med 😅 vilket då gjorde att vi missade hinder och/eller jag höll på snubbla över henne när vi försökte komma rätt igen. Blir lite rädd att råka göra illa henne när det blir tokigt…

Men kul iaf och är stolt över min lilla rakethund ❤️
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Fejkljus
  • Sundsvall?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Det bästa med ”din” ras
  • Uppdateringstråd 30
  • Första hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp