Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Blåbärstävling idag med Sparven. Tror inte jag skrev om sist vi var på väg för ett par veckor sen. Då diskade vi oss två gånger och struntade sen i tredje loppet 🙈

Idag var jag på bättre humör och kunde fokusera bra på bangången 😊

Första loppet var vårt första felfria någonsin, och ledde till en vinst 🥇😍
Andra loppet var jag för säker på första två hindren och Sparven tyckte då det var onödigt att ta dem, och valde en fin tunnel istället 😂 Vi satte dock ett klurigt bakombyte med snäv sväng, som jag inte ens hunnit börja träna på, så är galet nöjd med även det loppet!
Tredje loppet (på filmen) hade en svårighet i att få honom att inte ta andra tunneln direkt efter första (vilket han skulle göra i första loppet) och jag är SÅ nöjd att han lyssnade där 🤩 Sen satte jag inte mitt byte, så det blev ett varv runt innan vi prickade hindret. Men är så nöjd ändå!

Kul att det trillar ner några fler poletter och bara diska oss 1 av 3 lopp 😁
 
I helgen har vi varit i Malå och tävlat agility jag Ultima och Hasta. I Hastas sista lopp för dagen på lördagen så händer det som är min värsta mardröm. Vi krockar och hon stödjer inte på höger fram och bara skriker 😭. Som tur var verkar hon ha klarat sig bra, tror mest att det bara är självförtroendet som fick sig en törn så hon ville inte riktigt springa med mig idag fullt ut. Nu får vi backa lite i träningen och bygga upp självförtroendet för både mig och Hasta.
Film
 
Hemma efter att ha arrangerat klubbens stora tävling Gyllene Hoppet 🤩 Klass tre igår och två och ett idag. En massa härliga människor, tävlande och funktionärer, finfin agility, stekhett sommarväder ☀️ började halvåtta på morgonen och höll på till sex-sjutiden på kvällen.
Allt har gått bra, men skönt med en dusch och ett glas vin nu 🍷😅
 
Maximerat agilityläger i helgen. Närmare 20h agility! Så himla roligt, och även om man inte springer så mycket totalt sett så kunde jag t.o.m. se framstegen redan till söndagen 🤩

En av instruktörerna träffar jag bara varje år på det lägre, så kul att få höra från henne med att det går framåt :) Särskilt när det ibland känns som vi bara står och stampar.
Bra med övningar med mental träning också!
 
Maximerat agilityläger i helgen. Närmare 20h agility! Så himla roligt, och även om man inte springer så mycket totalt sett så kunde jag t.o.m. se framstegen redan till söndagen 🤩

En av instruktörerna träffar jag bara varje år på det lägre, så kul att få höra från henne med att det går framåt :) Särskilt när det ibland känns som vi bara står och stampar.
Bra med övningar med mental träning också!
De brukar vara väldigt inspirerande 🤩 Kul!
 
Blåbärstävling igen idag 🤩

Första loppet var felfritt och blev vinst :banana:
Andra loppet var lite klurigare, men vi löste det kluriga bytet jag banvandrat ordentligt 😃 Fick en vägran och något mer fel som jag inte märkte av.
Tredje loppet var ännu svårare, men även där satte jag den svårare passagen! Väldigt nöjd med det.

Och väldigt nöjd med att han två gånger var på väg mot en tunnel, men valde hopphindret som jag handlade mot, utan att jag behövde få panik utan bara genom att follow through :)

Första tävlingen utan disk också! Så framsteg blir det. Och fick jättefin kritik av min kompis som var dommare efteråt 😊
 
Vi har börjat agilitykurs men skulle nog ha kanske ha börjat med någon fortsättningskurs snarare än grundkurs då vi har koll på hindrena som ska gås igenom och har hyfsat grundlydnad 😅 Är det vanligt att man inte går igenom alla hinder på grundkurs?

Tata tycker det är betydligt roligare att hoppa hinder och springa genom tunnlar än lydnadsträning iaf 👍
 
Vi har börjat agilitykurs men skulle nog ha kanske ha börjat med någon fortsättningskurs snarare än grundkurs då vi har koll på hindrena som ska gås igenom och har hyfsat grundlydnad 😅 Är det vanligt att man inte går igenom alla hinder på grundkurs?

Tata tycker det är betydligt roligare att hoppa hinder och springa genom tunnlar än lydnadsträning iaf 👍
Ja på grundkurs brukar fokus ligga på hopphinder och tunnlar samt sätta grunder. Börja nosa lite på hur man lär in slalom och grundträning inför gungan samt kontaktfält.
Många hundar på en grundkurs är ju dessutom ofta ganska unga.
 
Vi har börjat agilitykurs men skulle nog ha kanske ha börjat med någon fortsättningskurs snarare än grundkurs då vi har koll på hindrena som ska gås igenom och har hyfsat grundlydnad 😅 Är det vanligt att man inte går igenom alla hinder på grundkurs?

Tata tycker det är betydligt roligare att hoppa hinder och springa genom tunnlar än lydnadsträning iaf 👍

Det varierar stort vad grundkursen innehåller beroende på kursledare och ställe. Hos oss har vi fokus på tunnlar och hopphinder men har genomgång av alla hinder även om det mest skrap på ytan och mer att folk ska förstå hur man påbörjar inlärningen av dem. Sen är ju frågan hur mycket folk faktiskt kommer ihåg av det men vi vill ändå att folk ska få en fingervisning om hur man tränar in dem på ett säkert och bra sätt och att låta det ta tid.
 
Ja på grundkurs brukar fokus ligga på hopphinder och tunnlar samt sätta grunder. Börja nosa lite på hur man lär in slalom och grundträning inför gungan samt kontaktfält.
Många hundar på en grundkurs är ju dessutom ofta ganska unga.

Ja jag tror de flesta andra hundarna var väldigt unga (och många inte vana att träna runt andra hundar utan behöver ha koppel så gör det lite svårt kanske…). Är ju tur att man kan individanpassa lite, körde tex att hon skulle runt hindret och hoppa medan resten lärde in ’hopp’. Jag får åka och träna på resten själv helt enkelt.
 
Och nästa vecka åker vi till Guldagilityn i Kalmar, årets största tävlingar 🤩 Alla tre kryllirna som är aktiva är anmälda, och jag är funkis 🥳 ska bli så kul 😊
 
Vi har kollat lite på SM - liven men det har känts lite tungt då vi tog bort Nike förra veckan och förra året sprang hon SM med husse 💔.

20230708_170845.webp


Husse kom iväg och tävlade Tay i söndags med blandade känslor, de fick vinst och pinne i ett av loppen. Förhoppningsvis kan de tävla på i sommar utan skador och komma upp i klass 3.

Vi var på väg att anmäla till guldagilityn men livet kom emellan och vi missade det. Vi har snart semester och ska åka iväg på lite andra tävlingar och tävla ihop.

På fredag kör vi blåbär med lilla M och Spock, veckan efter blir det premiär på officiell tävling för lilla M. Slalomet inte riktigt klart men nästan, alla kontaktfälts hinder sitter och det svåra är att få henne att inte ta dem 😅.
 
Vi har kollat lite på SM - liven men det har känts lite tungt då vi tog bort Nike förra veckan och förra året sprang hon SM med husse 💔.

Visa bifogad fil 148458

Husse kom iväg och tävlade Tay i söndags med blandade känslor, de fick vinst och pinne i ett av loppen. Förhoppningsvis kan de tävla på i sommar utan skador och komma upp i klass 3.

Vi var på väg att anmäla till guldagilityn men livet kom emellan och vi missade det. Vi har snart semester och ska åka iväg på lite andra tävlingar och tävla ihop.

På fredag kör vi blåbär med lilla M och Spock, veckan efter blir det premiär på officiell tävling för lilla M. Slalomet inte riktigt klart men nästan, alla kontaktfälts hinder sitter och det svåra är att få henne att inte ta dem 😅.
Tråkigt med Nike 😢 Bävar för den dagen…
Alltså det där med slalom 🙄 Vår lilla blir fruktansvärt frustrerad och tar var tredje port, typ 🤷‍♀️
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Sundsvall?
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Första hund
  • Det bästa med ”din” ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp