Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Tack 🤩

Ska bara få slalom att funka först 😂 Men nu har jag eget slalom+bågar, så förhoppningsvis kanske nästa säsong?

Vi kör allé+bågar, vilket funkar bra. Men han har ju samma tempo i allt han gör, så behöver minska bredden väldigt långsamt så han vänjer sig vid känslan. Han är lite fundersam varje gång jag minskar, då han ju ”slår i” pinnarna mer och mer 🙈
Vår lilla, 2,5 år, har väldigt svårt att lära sig slalom. De andra har inte varit nåt större problem, men hon blir så stressad, eller uppspelt eller nåt 🤷‍♀️
 
Här har vi också svårt med slalom. Bor i lägenhet så det är omöjligt att träna lite varje dag. Annars känns hon liksom redo för klass 1 och hon är 18 månader. Det har gått bra på de blåbärstävlingarna vi har varit på, om något gått tokigt är det pga min kassa handling.
 
Vår lilla, 2,5 år, har väldigt svårt att lära sig slalom. De andra har inte varit nåt större problem, men hon blir så stressad, eller uppspelt eller nåt 🤷‍♀️
Ja, jag hoppas jag kan lyckas få till slalom, för det hade varit kul att tävla lite i hoppklass1 i alla fall :)

Sen är han ju såpass reaktiv att jag kommer behöva vara selektiv med tävlingar, så det finns staket mot publiken osv, men det tänker jag att det ofta finns på klass 1 i alla fall?
 
Ja, jag hoppas jag kan lyckas få till slalom, för det hade varit kul att tävla lite i hoppklass1 i alla fall :)

Sen är han ju såpass reaktiv att jag kommer behöva vara selektiv med tävlingar, så det finns staket mot publiken osv, men det tänker jag att det ofta finns på klass 1 i alla fall?
Ja, det är vanligt. Väljer man inomhus är det ju oftast avstängt mot publik/andra tävlande också 😊
 
IMG_6978.jpeg

Om husse och hund får vara friska så blir det ett SM nästa år också, och då arrangerar vi på hemmaplan 🇸🇪 Igår tog de sista hoppinne som behövdes 🤩 Kul 🥳
 
Blåbär även idag 😃 På denna tävligen var det två försök på samma bana där det bästa räknades.

Kul bana och vi fick verkligen ”alla rätt” vårt första varv 🤩 Det räckte till vinst!
Han är så snabb med, så vi hade 5sekuders marginal till tvåan, och var 1,5sek snabbare än vinnaren i XL 😅

Film
 
Blåbär även idag 😃 På denna tävligen var det två försök på samma bana där det bästa räknades.

Kul bana och vi fick verkligen ”alla rätt” vårt första varv 🤩 Det räckte till vinst!
Han är så snabb med, så vi hade 5sekuders marginal till tvåan, och var 1,5sek snabbare än vinnaren i XL 😅

Film
Bra jobbat 💪🏻🇸🇪
 
Jag hoppar in i denna roliga tråd☺️

Har en västgötaspets som precis fyllt 3 som kanske ändå verkar bli en agilityhund😎 Tyckt hon haft alldeles för mkt driv och energi för agility tidigare, och därför mer tränat/tävlat rally och lydnad. Men nu verkar poletten trilla ner allt mer i agilityn, vilket är så kul då det ändå var agility var huvudtanken träningsmässigt när jag köpte henne (även om jag inte haft några tävlingsplaner direkt)

I helgen var vi på vår tredje hopptävling och andra agilitytävling i klass 1 och det blev två 🥇🥇 i agilityklassen och ett 🥈 i hopp, totalt tre pinnar. Det var 17-24 startande så riktigt förvånad över placeringarna. Men en fördel för oss var att det var ordentligt varmt vilket alltid är bra för då är hon lite mindre galen och mer fokuserad😅 Så himla glad över min lilla korv!

(Bilden är från vår första hopptävling)
 

Bifogade filer

  • IMG_9892.jpeg
    IMG_9892.jpeg
    465,3 KB · Visningar: 20
Jag hoppar in i denna roliga tråd☺️

Har en västgötaspets som precis fyllt 3 som kanske ändå verkar bli en agilityhund😎 Tyckt hon haft alldeles för mkt driv och energi för agility tidigare, och därför mer tränat/tävlat rally och lydnad. Men nu verkar poletten trilla ner allt mer i agilityn, vilket är så kul då det ändå var agility var huvudtanken träningsmässigt när jag köpte henne (även om jag inte haft några tävlingsplaner direkt)

I helgen var vi på vår tredje hopptävling och andra agilitytävling i klass 1 och det blev två 🥇🥇 i agilityklassen och ett 🥈 i hopp, totalt tre pinnar. Det var 17-24 startande så riktigt förvånad över placeringarna. Men en fördel för oss var att det var ordentligt varmt vilket alltid är bra för då är hon lite mindre galen och mer fokuserad😅 Så himla glad över min lilla korv!

(Bilden är från vår första hopptävling)
Grattis 💐🏆
 
Den lilla corgi-flickan fick två pinnar i helgen i agilityloppen så nu skulle hon tekniskt sett kunna flytta upp i tvåan i agilityklass:D. Jättefina lopp som jag är nöjd med men eftersom hon inte ens fyllt två ännu och inte varit ute på många tävlingar så ligger vi kvar, vi behöver en pinne till i hopp för uppflytt. Som det känns nu kommer vi ligga kvar så hon får diplom.
Spock har ju ingen pinne och Tay ligger i klass 3 så det skulle kännas omständigt att alla tre i olika klasser även om det antagligen blir så sen ändå..
Spock var jättefin och ovanligt lyhörd på tävlingarna i helgen vilket jag inte är van vid så det blev lite fel på grund av det istället. Marginalerna är verkligen inte alls på ens sida när man kör en snabb XL hund jämfört med när man kör lilla M som är i XS 🤪.

Avslutar min nybörjarkurs som jag håller i nästa vecka så då har jag förhoppningsvis lite tid att träna mina egna hundar än vad jag haft senaste veckorna. Vi har också bokat upp halltider nu en gång i veckan fram till jul då har vi ett pass i veckan bokat och klart. Sen kommer vi väl antagligen boka in nåt till när andan faller på men det skönt att ha en fast dag och tid klar.

Lilla M & Spock
20240915_140237.jpg
 
Vi har haft hemmatävling i helgen på gott och ont. Det är så sjukt jobbigt att ha hemmatävling men samtidigt roligt :).
Jag tävlade mest med Ultima som fick springa 4 st klass 2 lopp, vi vann 3 lopp med pinne och så diskade vi oss i ett lopp. Hon är ju nerflyttad från klass 3 till klass 2 så nu fick Ultima diplom i hopp 2, så mycket roligare att springa klass 2banor med henne. Hasta fick springa ett lopp vilket jag ändå tycker gick bra med tanke på hur hon har varit efter våran krock. Hon har varit under rehan i ungefär en månad nu och känns bättre och bättre :heart. Det blev en disk men det var farten och glädjen jag var ute efter :heart
Ultimas ena vinstlopp
Hastas enda lopp under helgen.
 
Hemmatävling här med! Shiera fick springa två agilitylopp och två hopplopp som resulterade i en andra- och en tredjeplats! Men tyvärr utanför pinne. 🙈🥰

whKaBw9.jpeg


Efter fyra lopp och tolv funkispass så var iaf matte trött! 😂😴

a9HlONN.jpeg


Nu ska vi satsa på nollklassen! Så kul grej! 🤩
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp