Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Philosophia Bra idé! Jag bor utanför Lidköping och de verkar ordna träningar flera gånger i veckan. Dessutom får man prova några gånger utan att vara medlem. Det kan nog vara hur bra som helst, och de verkar väldigt seriösa med olika grupper för olika tempon vad gällande löpare.

Igår blev det ett backpass igen. 10 minuters lugn jogg från där jag bor finns det en lång seg backe perfekt för intervallträning. Jag sprang den 3 (eller 4?) gånger igår och tryckte på ordentligt uppför. Kändes jättebra! Rundan blev 33 minuter totalt.
Tyvärr freakede Run Keeper ur och visade 9 km och en elitmässig snittid.

Jag har inte sprungit sedan den 7 januari. Hela familjen har varit kräksjuk i omgångar, halt väglag, sen snö och slask och jadajada.

Men igår träffade jag min PT i en timme för första gången. Vi gick främst igenom teknik- och styrkeövningar. Han förklarade hur många steg man ska springa i minuten enligt någon uträkningsmodell som jag inte alls la på minnet, är helt ointresserad av sådana och andra uträkningar typ maxpulser. Det som fastnade var att jag ska springa 3 steg i sekunden så det ska jag försöka med.

Vi övade på att springa framåtlutad, svårt att få in rätt känsla men jag ska öva.

Vi övade på armställning (armarna nära kroppen, pendla fram och tillbaka , inte åt sidorna).

Sen tog han en bild på mig framifrån när jag sprang och man såg då att det blev flera vinklar i min kropp (viker mig i bålen, knäet inåt, smalbenet/foten utåt) vilket betyder att jag behöver styrketräna om jag inte ska skada mig. Om jag inte gör det så kommer jag att skada mig. Så han visade mig flera övningar som jag ska börja med. Jättebra, för jag har haft svårt att komma på vilka övningar jag ska göra. Har ingen möjlighet att träna på gym eller dylikt så det får bli träning hemma på yogamattan eller utomhus. Jag behöver träna bålen, kring knäna, anklar/vader och höftböjaren.

Måste köpa ett gummiband för att göra roddövningar för att stärka armarna/axlarna.

Tyvärr måste jag säga att jag inte alls känner mig peppad eller motiverad, nästan lite nedstämd istället, vilket nog beror mer på mig än på honom. Jag känner mig bara så dålig nu när jag inte sprungit på så länge och för att jag är så otränad styrkemässigt. Känns svårt att komma igång och att min träning ska ge resultat. Det blir ett så stort projekt, jag måste försöka att istället ta en liten bit i taget.

Ikväll ska jag ut och dricka vin så vet ej om jag orkar imorgon. Men på söndag ska jag ge mig ut!

Hur går det för er andra? Har ni vintervila?

@Philosophia Bra idé! Jag bor utanför Lidköping och de verkar ordna träningar flera gånger i veckan. Dessutom får man prova några gånger utan att vara medlem. Det kan nog vara hur bra som helst, och de verkar väldigt seriösa med olika grupper för olika tempon vad gällande löpare.

Har du kontaktat någon grupp?

Jag har inte sprungit sedan den 7 januari. Hela familjen har varit kräksjuk i omgångar, halt väglag, sen snö och slask och jadajada.

Men igår träffade jag min PT i en timme för första gången. Vi gick främst igenom teknik- och styrkeövningar. Han förklarade hur många steg man ska springa i minuten enligt någon uträkningsmodell som jag inte alls la på minnet, är helt ointresserad av sådana och andra uträkningar typ maxpulser. Det som fastnade var att jag ska springa 3 steg i sekunden så det ska jag försöka med.

Vi övade på att springa framåtlutad, svårt att få in rätt känsla men jag ska öva.

Vi övade på armställning (armarna nära kroppen, pendla fram och tillbaka , inte åt sidorna).

Sen tog han en bild på mig framifrån när jag sprang och man såg då att det blev flera vinklar i min kropp (viker mig i bålen, knäet inåt, smalbenet/foten utåt) vilket betyder att jag behöver styrketräna om jag inte ska skada mig. Om jag inte gör det så kommer jag att skada mig. Så han visade mig flera övningar som jag ska börja med. Jättebra, för jag har haft svårt att komma på vilka övningar jag ska göra. Har ingen möjlighet att träna på gym eller dylikt så det får bli träning hemma på yogamattan eller utomhus. Jag behöver träna bålen, kring knäna, anklar/vader och höftböjaren.

Måste köpa ett gummiband för att göra roddövningar för att stärka armarna/axlarna.

Tyvärr måste jag säga att jag inte alls känner mig peppad eller motiverad, nästan lite nedstämd istället, vilket nog beror mer på mig än på honom. Jag känner mig bara så dålig nu när jag inte sprungit på så länge och för att jag är så otränad styrkemässigt. Känns svårt att komma igång och att min träning ska ge resultat. Det blir ett så stort projekt, jag måste försöka att istället ta en liten bit i taget.

Ikväll ska jag ut och dricka vin så vet ej om jag orkar imorgon. Men på söndag ska jag ge mig ut!

Jag har en sån där bipper, vet inte vad de heter på svenska, som blippar i mitt öra enligt en kadens på 90 steg i minuten. Jag använder den när jag simmar också, för att få bättre rytm och kadens i armtagen (inte bara såsa, som jag gärna gör annars - långt men långsamt...). Nån som kan påminna min trötta hjärna om vad den heter? En liten gul grej där man kan ställa in kadens och allt möjligt. (Man får inte använda den på tävling...)

Jag har en sån där bipper, vet inte vad de heter på svenska, som blippar i mitt öra enligt en kadens på 90 steg i minuten. Jag använder den när jag simmar också, för att få bättre rytm och kadens i armtagen (inte bara såsa, som jag gärna gör annars - långt men långsamt...). Nån som kan påminna min trötta hjärna om vad den heter? En liten gul grej där man kan ställa in kadens och allt möjligt. (Man får inte använda den på tävling...)
Tack för tips Lena, men jag är verkligen totalt ointresserad av alla såna teknikprylar, uträkningar etc.

Jag använder min Run Keeper, det är allt.

kl
Jag var verkligen kanonbakis i lördags och kände av det även i söndags men tog ändå en lugn runda på 5 km. Sen kände jag bara nä nu jäklar kör vi, så igår blev det ett intervallpass på totalt 6 km. Ska försöka köra två intervallpass och ett långpass varje vecka.

Har även börjat styrketräna med övningar hemma på matta enligt instruktioner från PT men har sedan dess börjat känna av i mina knän.

Jag har haft lite ont i en fot pga en överansträngd peroneus longus eller brevis så jag har vilat från löpningen i en vecka och i fredags fick jag lite massage av underben, vrister och fötter. Jag testade foten igår och sprang hem från jobbet. Efteråt kändes det lite stramt i några senor under foten så jag var lite orolig att det inte hade gett med sig, men när jag sprang till jobbet i morse så kände jag ingenting. :)

Hoppas att dina knän slutar att ge sig till känna. Det du beskrev i ditt tidigare inlägg om att du viker dig i höften och att knäna faller inåt är oerhört vanligt (särskilt på kvinnor p.g.a. att vi ofta har bredare höfter) och beror i princip alltid på svag bål och svaga höfter (fr.a. gluteus medius).

Jag har haft lite ont i en fot pga en överansträngd peroneus longus eller brevis så jag har vilat från löpningen i en vecka och i fredags fick jag lite massage av underben, vrister och fötter. Jag testade foten igår och sprang hem från jobbet. Efteråt kändes det lite stramt i några senor under foten så jag var lite orolig att det inte hade gett med sig, men när jag sprang till jobbet i morse så kände jag ingenting. :)

Hoppas att dina knän slutar att ge sig till känna. Det du beskrev i ditt tidigare inlägg om att du viker dig i höften och att knäna faller inåt är oerhört vanligt (särskilt på kvinnor p.g.a. att vi ofta har bredare höfter) och beror i princip alltid på svag bål och svaga höfter (fr.a. gluteus medius).

Vad skönt att du inte kände något i senorna i morse. Det känns ju som att är det någon period man ska ta det lite lugnare och vila från löpningen så är det under vintern. Jag försöker i alla fall att tänka så och inte få panik om jag inte sprungit på ett tag.

Knäna började kännas efter att jag börjat styrketräna. T ex under och efter plankan och utfallssteg (jag vet att man ska sträva utåt med knäna under utfallssteg för att undvika skador). Annars har jag aldrig varit skadad eller haft ont någonstans med undantag från benhinneinflammation några veckor i somras.

Jag har alltid haft svårt med hemmastyrekövningar, det känns aldrig som att jag belastar på rätt ställe.

Är det någon här som satsat på några timmar med en PT på gymmet och känt att det gjort skillnad för löpningen? Jag behöver något för att komma över min satans tröskel av att det inte händer något! Jag tycker jag springer (joggar) regelbundet men varken konditionen eller orken blir nåt bättre... känns så otroligt motivationsdödande så jag vet inte vad.... Premiärmilen känns just nu helt jäkla omöjlig på max 60 min och igår när jag skulle försöka springa på morgonen orkade jag springa 1 km (!) innan jag var tvungen att gå och ja, jag vet att min astma är sämre vissa dagar och påverkar orken men det känns förj*vligt! Ber om ursäkt för det här gnälliga inlägget men just nu känns allt bara crap och segt och tråkig. Jag vill att det ska vara roligt att springa igen!

@Aliche

Jag har hört flera som säger att det är sjukt jobbigt att springa med astma, att det påverkar otroligt mycket. Förstår att det känns jobbigt!

Jag tror att det är en jättebra idé att kontakta en PT. Om du vill kan jag pm:a kontaktuppgifter till han som jag träffade. För jag antar att du bor i Stockholm om du ska springa premiärmilen?

@Diskurs det vore toppen, för du va väldigt nöjd va? Ja, det värsta är väl att ena dagen jag kan jag springa nästan 5 km innan jag behöver gå en lite stund och sen springa 5 till och nästa dag, som igår, orkar jag knappt 1.. Det är så ojämnt och man vet aldrig riktigt vilken dag ma får heller :) Som en surprise varje dag haha.. Nej men det känns bittert när man ändå lägger ner ganska mycket tid på att träna och det känns som att det mest rinner ut i sanden.

@Diskurs det vore toppen, för du va väldigt nöjd va? Ja, det värsta är väl att ena dagen jag kan jag springa nästan 5 km innan jag behöver gå en lite stund och sen springa 5 till och nästa dag, som igår, orkar jag knappt 1.. Det är så ojämnt och man vet aldrig riktigt vilken dag ma får heller :) Som en surprise varje dag haha.. Nej men det känns bittert när man ändå lägger ner ganska mycket tid på att träna och det känns som att det mest rinner ut i sanden.

Du har PM!

T ex under och efter plankan och utfallssteg (jag vet att man ska sträva utåt med knäna under utfallssteg för att undvika skador).

Jag vet inte om jag kanske missförstod dig nu men du ska alltid röra knäna i vinkel över foten för att undvika skador, har du en tendens att falla in med knäna blir det ju rätt att tänka så.

Tack för tips Lena, men jag är verkligen totalt ointresserad av alla såna teknikprylar, uträkningar etc.

Jag använder min Run Keeper, det är allt.

kl
Jag var verkligen kanonbakis i lördags och kände av det även i söndags men tog ändå en lugn runda på 5 km. Sen kände jag bara nä nu jäklar kör vi, så igår blev det ett intervallpass på totalt 6 km. Ska försöka köra två intervallpass och ett långpass varje vecka.

Har även börjat styrketräna med övningar hemma på matta enligt instruktioner från PT men har sedan dess börjat känna av i mina knän.
Haha, jag med - mest beroende på att jag inte begriper mig på supertekniska mojänger..... Tempo trainern, däremot, gillar jag, framförallt när jag simmar.

Jag diagnosticerade mig själv med pes anserius-överansträngning i mitten av december, då första isen la sig över göteborg. Det var läbbigt underlag, jag belastade förmodligen knas även om jag inte trillade, och när jag avverkat en mil började jag känna av insidan av vänster knä. Det var sjukt kallt utomhus och bara 4 km hem så jag sprang på :(. Nästa dag gjorde det ont när jag klev upp ur sängen.

Men det verkar ge sig nu, succesivt! Sprang först en runda på 2 km som gick helt utan problem, och sedan en där jag stoppade efter 4 då knät började kännas igen. Nu har mitt stackars svalg dock drabbats av ytterligare en fjantig åkomma, halsfluss, så jag får lov att ligga lågt ett tag till.

Usch det är så extremt störigt med skador!! Jag hade tänkt att springa sthlm marathon men inser att jag nog kommer klara en mara tidigast till hösten, och förmodligen måste jag träna det tråkigaste jag vet också: styrka, för att inte bli skadad igen. @Philosophia, du är en stor inspiration! Känns himla skönt att man faktiskt kan prestera på en hög nivå även efter viss skadeproblematik :).

Jag har haft typ alla löparskador som finns (utom möjligen plantar faciit) och jag planerar att springa mitt andra fjällmarathon i sommar :). Mitt koncept är att träna varierat och inte springa för mycket eller för hårt (dvs öka lååångsamt). Jag snittade 35 km/vecka förra året och på den träningsmängden sprang jag milen på 43 min, halvmarathon på 1:38, ett fjällmarathon samt flera stycken terränghalvmaror. Cyklade, åkte skidor och styrketränade dock en hel del också under året!

Jag har sprungit jättelite de senaste veckorna, mindre än 2 mil/vecka... Mest för att jag prioriterat längdskidåkning då jag ska åka Engelbrektsloppet (60 km) den 8/2 men delvis pga motivations- och tidsbrist. Idag SKA jag dock ge mig ut i den snöblandade regnmodden :P. Jippie! Vissa perioder är det ju helt klart mindre roligt att springa, men jag vill kunna öka upp mängden igen ganska snart när våren kommer och då kan man inte strunta i löpningen under vintern.

Här har löpningen fungerat bättre än någonsin! Har dragit ner veckomängden från cirka 4-5 mil till drygt 3 mil och har samtidigt ökat farten. Springer ett tempo-, intervall- eller backpass i början av veckan, ett medelintensivt distanspass i mitten av veckan och ett långpass under helgen. Ibland tillåter inte underlaget eller vädret någon längre löpning och då springer jag så långt som jag står ut ;). Inga smärtor i höften och jag kan utan större problem löpa i 4:50-tempo under en halvmil, vilket är en förbättring för min del! Tror bestämt jag ska boka in några kortare lopp till våren, för just nu känner jag mig riktigt inspirerad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka