Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppar in med en fråga för er som springer lopp ofta, finns det någon bra samlingssida med alla lopp man kan springa i Sverige och för mig då Stockholm? Har googlat men hittar bara sidor med lite olika lopp, ingen som samlar alla.. Skulle vilja hitta lopp som är max 10 km att ha som mål med träning :) Kanske något på 5 km i höst om det finns? Men som sagt främst en bra sida där man kan se alla lopp som går i sthlm både med tidtagning och utan, jippon och rena tävlingslöp.

Vinterloppet 8 km går på norra Djurgården samtidigt som Vintermarathon, dvs. 8 november. Veckan efter går Snöfemman/Tömilen runt Lill-Janskogen.

@Aliche det är ju svårt att veta ifall alla lopp finns med eller ej. Men löparkalendern på springlfa.se tycker jag är utförlig.

Enligt den finns i höst på 5 km exempelvis Hellasloppet och Lilla Tullingeloppet den 5 oktober, Tömilen 15 november och ett lopp i Vallentuna på nyårsafton.

För egen del så kan jag meddela att jag är utarbetad, har sömnbrist och är småförkyld, vilket inte är optimalt inför Berlin maraton nästa vecka. Jag känner mig alldeles svag och öm i musklerna. Både vader och lår är som bortdomnade. Till och med fötterna värkte igår när jag sprang en kort lunchrunda på 7 km.

Verkligen en supermunter känsla, men jag får skylla mig själv som försöker kombinera slutspurten av mitt avhandlingsarbete med ett maraton. Men avhandlingen har ju självklar prioritet, så jag försöker att se Berlin som ett litet kort avbrott där jag hämtar ny energi inför de sista två veckorna med korrekturarbete m.m. :)

Ikväll har jag tid för massage av mina vader. Det ser jag inte fram emot. Naprapaten som har fixat med mina vader under våren tipsade mig om en massör på deras klinik. Problemet är bara att varje gång jag har varit där så har det hörts plågade skrik och läten från hennes behandlingsrum och enligt rykten så kan hon få den mest luttrade elitlöparen att gråta.

Åh, trist att du inte mår bra! Hoppas att du är på bättringsvägen. Hur var vadmassagen?

Åh, trist att du inte mår bra! Hoppas att du är på bättringsvägen. Hur var vadmassagen?

Jag är varken sjuk eller frisk känns det som. Det kan vara hypokondri också, men det känns så förfärligt tungt att springa så jag vet inte riktigt. Nåja, det lär visa sig.

Vadmassagen gjorde ont (jag var helt svettig efteråt), men inte så mycket värre än naprapatens behandlingar och massage. Jag var supernervös före, för jag kunde inte föreställa mig hur en smärta som var värre än naprapatens behandlingar skulle kännas. Jag är fortfarande rätt öm i kring de punkter som hon gick extra hårt på, men det kommer nog kännas fint i vaderna när de har lugnat ner sig lite.

Smyger in här med en lite presentation. Jag springer inte utan orienterar, fast jag måste såklart springa mellan kontrollerna..:p Smygstartade med orientering förra året men stressade, sprang för fort och bommade därför massor. I år har jag tagit ofantliga (enligt mig) utvecklingskliv och har äntligen börjat fatta tjusningen i sporten, kartläsningen, hur kompassen funkar osv. Senaste månaden har det blivit 9 tävlingar på 4 veckor. Superkul sport! :D

Nu har kollegorna fått med mig på mitt första millopp, så nu måste jag bli löpare på riktigt! Har alltså sprungit regelbundet sen i våras men nästan bara orientering, 1-2 gånger i veckan och bara på mjuk mark. Loppet är på asfalt och redan om 3 veckor den 11 oktober. Några tips på pass jag borde lägga till innan dess? Funderar på att testa en mil i helgen så jag vet hur det känns. Har hittills sprungit runt 7km för någon månad sen, längre har jag nog knappt sprungit i hela mitt liv:o

Smyger in här med en lite presentation. Jag springer inte utan orienterar, fast jag måste såklart springa mellan kontrollerna..:p Smygstartade med orientering förra året men stressade, sprang för fort och bommade därför massor. I år har jag tagit ofantliga (enligt mig) utvecklingskliv och har äntligen börjat fatta tjusningen i sporten, kartläsningen, hur kompassen funkar osv. Senaste månaden har det blivit 9 tävlingar på 4 veckor. Superkul sport! :D

Nu har kollegorna fått med mig på mitt första millopp, så nu måste jag bli löpare på riktigt! Har alltså sprungit regelbundet sen i våras men nästan bara orientering, 1-2 gånger i veckan och bara på mjuk mark. Loppet är på asfalt och redan om 3 veckor den 11 oktober. Några tips på pass jag borde lägga till innan dess? Funderar på att testa en mil i helgen så jag vet hur det känns. Har hittills sprungit runt 7km för någon månad sen, längre har jag nog knappt sprungit i hela mitt liv:o

Jag ska springa ett millopp den 5 oktober och förmodligen ett den 12 oktober. Det längsta jag sprungit hittills är 8 km och 10 km, en gång vardera.

Jag vet inte om det är "rätt" men min plan framöver är att springa tre gånger i veckan; två gånger runt 5-6 km i lite tuffare tempo med mycket backar (körde ett sådant idag) och ett pass i lugnare tempo på en mil. Det känns som ett upplägg som passar mig.

Vad kul med orientering förresten, verkar vara en jätterolig sport!

Sprang en mil igår igen och det blev samma bana som loppet jag ska springa om några veckor. Det gick helt ok.

Till helgen ska vi ses några kompisar vid Hellasgården (friluftsgård utanför Stockholm, det var där jag sprang igår också) och turas om att springa och passa barn och sen ska vi grilla efteråt, där finns grillar tända. Är man tuff kan man basta och bada i sjön också. Det ska bli roligt och det verkar som om vädret ska bli fint också.

Nu har jag äntligen börjat känna mig piggar igen. Inte helt pigg, men rätt okej iallafall. Sambon kom dock hem från Tallin i söndags med världens förkylning. Jag hade lyckligtvis jobb på annan ort måndag till tisdag, men nu måste jag vara hemma igen. Sambon ligger hemma och snorar och hostar lungorna ur sig och, ja, vad sjutton ska jag göra? Jag får bara inte bli sjuk till helgen! Det vore verkligen supertrist om flygresa, hotell och anmälningsavgift till Berlin har betalats helt i onödan. :(:arghh:

@Philosophia åh nej! Du vilar väl allt du kan nu väl? Och håller mannen på armlängds avstånd?

Jag gör mitt bästa, men det är verkligen sådana här saker som prövar förhållanden. Sambon är mycket dålig på att vara sjuk. Han blir uttråkad och rastlös. Det leder till att han - till min stora fasa - springer omkring och städar i köket, i kylskåpet, m.m. Med andra ord så sprider han ut sina baciller precis överallt. Jag vädjar att han ska lägga sig i sängen och ligga still där tills han blir frisk samtidigt som jag springer efter med en flaska sprit och torkar av allt som han har tagit i, vilket (så klart) driver honom till vansinne. Men vad annat kan jag göra?

Okej. Nu har jag BESTÄMT mig för att sticka ut och springa imorgon bitti. Det har hänt en gång det senaste året, övriga gånger har min reaktion när klockan ringt varit HAHAHA INTE EN CHANS men imorgon SKA jag ut. Ser ni alla versaler? Vi säger så. Godnatt.

Okej. Nu har jag BESTÄMT mig för att sticka ut och springa imorgon bitti. Det har hänt en gång det senaste året, övriga gånger har min reaktion när klockan ringt varit HAHAHA INTE EN CHANS men imorgon SKA jag ut. Ser ni alla versaler? Vi säger så. Godnatt.
heja! hoppas du får en härlig morgonrunda!

Hur det gick? Nämen... Det regnade ju... Och lilla barnet var uppe och stökade en halvtimme vid femsnåret. Så när klockan ringde tänkte jag ungefär som jag brukar dvs "nej nej nej. Hur tänkte du nu?" Och försov mig till kvart i åtta istället.

Med vänlig hälsning,
Klen

Oh! Nu har jag bestämt mig för att springa Snöfemman den 15 november! 5 km är nog precis vad jag klarar av, jag har fixat att jogga ca 4 km tills nu så det borde väl gå? Känns superpirrigt och nervöst på samma gång men jag känner att jag behöver ett delmål och en utmaning för att tycka löpträningen är kul :) Men då är ju frågan till er som brukar springa när det är kallt, i november lär det ju vara ganska kyligt, vad springer ni i? har ni underställ under löpartightsen och tröjan? hur värmer ni upp innan loppet? Äter? Jag har aldrig sprungit ett lopp innan så jag behöver alla tips jag kan få :)

@Aliche Vad roligt! Det är ju ett tag kvar så du hinner träna en del till. Det kommer gå jättebra!

Jag har inte sprungit så mycket när det är kallt med min erfarenhet är att även om det är kallt ute så bli man snabbt (alltför) varm om man har för mycket kläder på sig. Jag tror att jag hade satsat på vanliga löparkläder och typ fleece, vindjacka och tunn mössa under uppvärmningen, sen hade jag tagit av mig jackan innan loppet.
Vad gäller maten hade jag nog ätit och druckit som vanligt 1,5-2 timmar före loppet. 5 km är ju inte så långt att man behöver någon extra vätska eller mat under loppet. Värma upp gör jag genom att växelvis gå och springa tills jag känner mig lite varm, ca 5 minuter.
Jag har heller aldrig sprungit något lopp så jag vet inte hur det funkar riktigt.

Nej det är det jag misstänker att man fryser ju alltid massor innan man börjar springa och sen tar det 2 min så svettas man (jag iaf) så det är nog bra som du säger med jacka under uppvärmning och sen kanske tunn mössa och tunna vantar under loppet så man inte får isöron och fingrar.. finns det några bra mössor och vantar just för löpning? Tänker mig nåt bra funktionsmaterial kanske? Kände igårmorse att vantar hade varit trevligt när jag sprang :) dom var blåaktiga när jag kom tillbaka efter den trevliga blåsten och regnet!

Nej det är det jag misstänker att man fryser ju alltid massor innan man börjar springa och sen tar det 2 min så svettas man (jag iaf) så det är nog bra som du säger med jacka under uppvärmning och sen kanske tunn mössa och tunna vantar under loppet så man inte får isöron och fingrar.. finns det några bra mössor och vantar just för löpning? Tänker mig nåt bra funktionsmaterial kanske? Kände igårmorse att vantar hade varit trevligt när jag sprang :) dom var blåaktiga när jag kom tillbaka efter den trevliga blåsten och regnet!
Det finns bra mössor på Naturkompaniet men där är rätt dyrt. Det finns säkert på Stadium, Intersport och XXL Sport också.

Jag tycker att längdskidhandskar är bra att springa i eftersom dom oftast är vindtäta. Köp ett par ofodrade där du har plats för en tunn merinoullsvante under. Runt halsen rekommenderar jag en buff i syntetmaterial eller merinoull. På huvudet räcker pannband långt, jag tycker personligen att man känner sig lite för instängd och överhettad i mössa. Vad du trivs med på kroppen får du nog prova dig fram på träningspassen innan, men ner till ett par minusgrader har jag underställströja, eventuellt t-shirt och tunn löparjacka över. Tunna långkallingar i funktionsmaterial under tightsen, alternativt fleecefodrade tights. Tunna sockor i merinoull på fötterna och vanliga skor. Merinoull är ett toppenmaterial eftersom ull värmer även om det blir fuktigt av svetten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka