Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Hur gör ni? Köper ni alla nya skor för vintern eller har ni era vanliga? Byta strumpor till ullsockor?

Springer i samma skor, i med knähöga yllestrumpor. Hade funderingar på att köpa nya nu och dubba de gamla, men nu har jag blivit lite mer vän med löpbandet så om isen lägger sig blir det nog mer alternativträning och löpband istället.

Har varit dålig med träningen på sistone och behöver verkligen komma ut men jag är så satans rädd för att ramla...

Ja, vi har också halt nu.

Slant på en sten för en 5 dagar sedan och ramlade framstupa i en djup och stor vattenpöl:rofl:, nåväl allt gick bra.

Men undrar , vilken gräns har ni andra för att jogga vid förkylning?

Eller rättaresagt, har ni någon gräns för om ni känner att något är på gång med ni kanske inte är förkylda än?

Ja, vi har också halt nu.

Slant på en sten för en 5 dagar sedan och ramlade framstupa i en djup och stor vattenpöl:rofl:, nåväl allt gick bra.

Men undrar , vilken gräns har ni andra för att jogga vid förkylning?

Eller rättaresagt, har ni någon gräns för om ni känner att något är på gång med ni kanske inte är förkylda än?

Det beror på hur jag känner mig... känns kroppen någorlunda ok försöker jag men kanske tar en rejäl promenad i rask takt istället. Kylan är annars ett elände, jag har astma och den vill inte ha kallare än -10 till -15 om jag ska anstränga mig rejält.

Ok, en fråga till.

Om ni känner er siså, och ändå drar en sväng upplever ni att infektionen kan blomma ut då?

ex lättare icke ansträngande kanske7-8 km.

Hosta?, hur gör ni andra?
Snuvig men kanske inte fullt förkyld?

Jag springer inte om jag har ont i halsen. Lite hosta och snuva bryr jag mig inte om.

För er som är rädda för att ramla; dubbade dojjor är så himla väl värda pengarna. Sprang första passet i mina nya Icebug Pytho 2 BU Grip och vilket jäkla grepp man får! Vare sig det var blank asfalt, is som gömmer sig under lös eller packad snö, frusna knölar och stenar eller ren is så var greppet riktigt, riktigt bra. Tog några kilometer innan jag vågade lita på skorna, sedan blev det en sport att springa där det såg halkigast ut. :D

Och jag köpte mig idag ett par Icebug Anima Bugrip för 750 kr (! :laugh:), butiken auktionerade ut valfrig Icebug-sko på sin Facebooksida igår och jag vann. Mindre än halva priset så ett riktigt fynd.

Iofs har jag inte provsprungit dom ännu så får se hur dom funkar i verkligheten. Dom är ju både tyngre och med mer drop än mina Merell men det ska nog inte vara några problem att behålla löpstilen.

Stod och valde mellan Anima och Pytho men det blev Anima till slut, hoppas att jag inte kommer ångra mig :)

Ett riktigt fynd, må jag säga! Känns som att skillnaden mellan Pytho och Anima är rätt små så det handlar nog mest om vad som sitter bra på foten.

Jag gillar Pytho just för att den har lite lägre drop och vikten är ändå helt okej. På Icebugs hemsida står det att Pytho ska väga 322 gram men jag vägde just mina och de vägde bara 290 gram så kanske är även Anima lite lättare än vad som anges.

Just provsprungit dom 5-6 km. Riiiktigt nöjd :laugh: Den där åtsmitande känslan runt hålfoten som jag var lite orolig för var egentligen bara en fördel. Kändes som värsta rääserdojjorna ;)
Nu när jag kommit upp i lite distans (kunde knappt springa 1 km i början av året) ska jag försöka öka farten också. Just nu brukar jag springa 8-9 minuter/km, ska försöka komma ner på 7 tänkte jag.

Dom var som roliga att springa i om man kan säga så :bump:

Hade jag haft min bra köksvåg här hade jag kunnat väga och jämföra med Merellen bara för nörderiets skull. Men just nu har jag bara en analog dålig sak som möjligtvis visar ungefär vilket hekto det ligger på, inte gram.

Ok, en fråga till.

Om ni känner er siså, och ändå drar en sväng upplever ni att infektionen kan blomma ut då?

Jag är superkänslig, vid känning tar jag powerwalk eller bara promenad utan att ta ut mig, istället. Tar jag i som i joggingen så är det helkört, blir sjuk utan pardon.

Har jag hosta så springer jag inte ute om det är kallt eller rått. Min astma gillar inte det. Halsont är ett solklart tecken på att man ska vila. Förkyld i övrigt bekymrar jag mig inte om så länge jag inte har förhöjd puls eller feber. Vid lätt förhöjd puls så kanske jag kan jogga lätt. Det senare gäller dock endast när jag är i bra form och en lätt jogg inte är mer ansträngande än en rask promenad.

Jag kör med broddar på mina vanliga skor, funkar rätt bra! Ska springa mitt andra pass med dem idag. Jag springer även om jag är lite snuvig och hostig, är jag orkeslös (inte bara trött utan sjuk-orkeslös liksom) eller har ont i halsen springer jag inte.

Senast ändrad:

KL
Idag var det på gränsen till för kallt. Tog en femkilometersrunda som gick bra på platt mark men jag kände att jag drog i mig för mycket kalluft så fort det började luta uppför, så jag gick uppför backen och joggade hem. Skönt att vara ute ändå. Imorgon blir det en runda med minimalt med backar om kylan fortsätter.

Ok, en fråga till.

Jag springer aldrig med ont i halsen eller feber. Däremot hosta eller förkylning upplever jag inte som några problem, men brukar undvika att ta ut mig alltför mycket.

Knapplån
Var ute och sprang i måndags och underskattade kylan (var ju inte sååå farligt med vinterjacka :angel:, termometern visade visst på -14). Kände att jag om jag höll ett tempo som var lagom för att hålla kroppen varm var tvungen att dra in mer kalluft än vad som kändes ok. Slutade med att jag kom hem ordentligt nedkyld.

Om man bortser från den självklara lösningen att klä sig efter väder, vad tycker ni är det minst onda av de två alternativen? Låta kroppen eller lungorna ta smällen?

Jag fryser nog hellre än drar i mig en massa kalluft om jag nu måste välja. Men jag tycker det där med kläderna brukar ge sig efter några gånger när man hunnit känna efter vad som blir lagom.

*knapplån*

Jag orkar inte kolla igenom hela tråden men här har ni en löparfrände till!
Jag växlar mellan stavgång, löpning, cykling och skidåkning (sedan en vecka tillbaka jippie). Nästa år ska vi göra en halvklassiker, jag har gjort en tjejklassiker tidigare. För tre år sen kunde jag inte springa en kilometer i sträck och nu är min rekordsträcka 1mil som jag sprang i Tjejlidingöloppet 2011. Jag springer ett par gånger i veckan och växlar tempo och sträcka litegrann men kör mest på känn men sen jag skaffade Runkeeper härom veckan har det blivit tusen gånger roligare att springa än tidigare!

Nu undrar jag: var här på Senior, dvs i vilken tråd står tipsen om bra musik för löpning? Jag såg en annan gång tips om en sida där det fanns massa träningsmusik i bra takt men jag har glömt vad den hette. Någon som vet eller minns?

Hej!
Har tyvärr inte koll på var den där tråden fanns, men jag ville berätta att jag också har planer på Lidingö 15 km. En mig närstående vasaloppsfantast tänker köra halvklassikern och jag planerar att bli med på åtminstone löpningen. Jag har sprungit i sisådär två år nu, började som du! Det är roligt när det händer grejer med formen!

Igår utökades "standardfemman" som jag brukar springa med stallkompisarna med en redig backe.
Förhoppningsvis hinner jag ett distanspass på tisdag.

Jaha, så har man återuppstått från de döda. Blev förkyld i mitten av december och har knappt orkat promenera ens en gång. Tråkigt att ligga hemma på soffan när alla andra åker skidor och rider och springer för fullt.
Nu börjar jag komma igång igen. Åkte skidor igår och sprang 5 km i morse, det gick över förväntan, inte så fort men kändes bra.

*kl*

Jag har planerat tävlingssäsongen i stora drag nu :)

Göteborgsvarvet i maj, med tillhörande seedningslopp i mars. Vi har redan en bra startgrupp, men det kan vara skönt att springa en snabb mil som tävlingsträning.

Lidingöloppet i slutet av sommaren (det blir starten på vår klassiker).

Nu gäller det bara att benen håller. Har bytt från väldämpade pronationsskor till merrell pace glove och (*peppar, peppar* :devil:) det verkar hjälpa mot benhinneproblemen. Springer fortfarande långpass i dämpade skor, men det blir ett par lätta adios istället för "sofforna" 2170.

Jag har också varit sjuk merparten av december i en helvetisk influensa. De första löppassen efteråt har känts rätt sega. Som en bonus på det så var jag sjuk i oktober och en stor del av november gick till att renovera lägenhet inför försäljning. Man kan säga att formen lämnar mycket att önska ...

Hela januari och halva februari kommer jag endast att springa distans och träna funktionell styrka i kombination med att jag behöver tappa en del vikt. Jag ligger långt efter mina träningsplaner och planen att vara i riktigt god form till Stockholm maraton får revideras. Det kommer inte att bli någon PB-tid, utan jag hoppas mest kunna göra ett vettigt lopp och få en trevlig dag!

Jag väntar med till mitten av februari att sätta upp en plan för träningen. Den får sedan avgöra vad jag kommer att satsa på för tid på maran. Sedan satsar jag kanske på något kul lopp till hösten istället. Kanske Lidingöloppet som jag faktiskt aldrig har sprungit.

Lite liknande här, hade velat komma igång med träningsprogram för Sthlm marathon i december efter en tung höst som dock följdes av en tok-tung december utan några vettiga träningsmöjligheter alls.

Nu är förutsättningarna lite bättre och jag jättesugen, delvis tack vare den *peppar peppar* obefintliga vintern, men nu är jag såklart förkylningsdäckad i stället. :( Gillar inte alls att försöka anstränga mig så länge jag hostar och snörvlar så försöker vila ut möget så fort det går i stället.

Har nyfiket sneglat på Båstad marathon som ligger väldigt mycket närmare geografiskt än Stockholm. Det blir nog för mycket med Stockholm 1 juni och Båstad 29 juni, men halva distansen i Båstad borde ju funka. Speciellt som jag inte är förtjust i backar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka