Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Jag har sprungit i som kallast runt -10 grader och det var inga problem. Men det är helt individuellt vad man klarar. I år ska jag försöka springa mer under vintern än vad jag har gjort tidigare och alltså försöka ge mig ut även om det är ännu kallare. Det man bör tänka på är att vinden kyler otroligt mycket: med vindens kyleffekt kan en temperatur runt nollan bli många många minusgrader om det blåser kraftigt.

Jag brukar ha underställ i syntetmaterial, ofodrade långtajts eller "prasselbyxor" samt en lager 2-tröja samt löparvantar. Jag har även en Buff antingen bara runt halsen eller uppdragen som en "MC-hjälm", dvs så att allt utom ansiktet är täckt. Då känner man sig snygg! :D Till kommande vintersäsong funderar jag på att köpa en löparmössa och ett par varmare vantar - mina är alldeles för tunna - och eventuellt fodrade tajts.

*kl*

Jag är ny i joggingskorna, dryga 40 år gammal och har inte sprungit sedan gymnasiet - annat än när jag haft bråttom... :D

Och jag är så förvånad, det är ju kul!! Jag har alltid intalat mig att jag inte kan, att min kropp inte är gjord för det, att det är jobbigt och svettigt. Men det är ju jätteskönt! Springer ca 2-3 gånger i veckan beroende på tid, och håller mig till 3-5 kilometer åt gången. Har nått första målet som var att orka springa utan att stanna. Nu varierar jag mellan lugn jogg och ibland lite intervaller, promenad-jogg-löpning, för att det är lite kul med variation. Helst på stig/skogsväg, men nu när det blir mörkt lär jag ju bli tvungen att vänja mig vid asfalt...

Nu funderar jag mest på hur jag ska klä mig när det blir kallare. Vill ju gärna fortsätta hela vintern om möjligt. Vad har ni på er? Vid vilken temp blir det för kallt att springa alls..?

Jag springer sällan när det är under -10. JAg får ont i halsen och sist satt det i över 1 månad! DEt misstaget vill jag inte göra om. Annars springer jag i långa tajts med regnbyxor över, linne och funktionströja som är tjockare. Mössa och vantar är obligatoriskt!

Har du testat airtrim? Perfekt om man har luftrör som är känsliga för kyla. Jag klarar ner mot -20 grader i den.

images

Har du testat airtrim? Perfekt om man har luftrör som är känsliga för kyla. Jag klarar ner mot -20 grader i den.

images

Jag har också en sån. Jag hade lite problem i vintras efter att jag haft mykoplasma rätt länge. Masken funkar bra men lite jobbigt attt ha den påär det allt. Synd den inte finns i svart så man ser ut som Darth Vader bara.

Senast ändrad:

F-N att jag inte såg det när jag beställde då ;)

*KL*

Ni som använder Runkeeper...

Hur tusan ändrar man från miles till kilometer på telefonen??? Jag fick rådet att ändra på hemsidan så skulle det lösa sig och visst, jag ser nu kilometer istället om jag går in och tittar på gamla resultat men under pågående löpning uppdaterar den hela tiden i miles. Visst har jag bott i England men jag hade ändå tyckt det var roligare att dela ett kilometerresultat med vänner.

Kl, Oj så kul, en tråd för mig. Tränar som en dåre inför Swiss Alpine nästa sommar och första delmålet för hösten är att lunka runt växjö marathon på strax över 4h :-)

Välja mellan Mi och Km i Runkeeper (Android):
1. Settings.
2. Unit Preference.
Välj...

Välja mellan Mi och Km i Runkeeper (Android):
1. Settings.
2. Unit Preference.
Välj...

Jag förklarade nog lite dåligt tidigare. Jag fick alltså rådet att gå in på Runkeepersajten på en vanlig PC och ändra för att det inte funkar på telefonen att göra ovanstående. En kompis verkar ha precis samma problem. Skumt är det hur som helst. Det är alltså ändrat i min översikt men inte i min dagliga användning dessutom.

Tycker du inte det är tråkigt med 5 varv runt samma bana;)?

Haha har sprungit 20 varv på en 2,5km bana och överlevt så det här ska inte vara några problem :-) Ser det bara som ett socialt jippi och känner många som ska springa så det blir väl till att springa och snacka skit större delen utav loppet :bump:

Haha har sprungit 20 varv på en 2,5km bana och överlevt så det här ska inte vara några problem :-) Ser det bara som ett socialt jippi och känner många som ska springa så det blir väl till att springa och snacka skit större delen utav loppet :bump:

Å jag önskar mina fötter fixade den distansen! Nu räcker det med 10 km än så länge

Jag har rätt nyligen kommit igång med att jogga igen, och skulle behöva lite råd från er rutinerade. :)

Vad är det i tekniken som är viktigt att tänka på? Nu försöker jag andas in genom näsan och ut genom munnen som jag lärde mig i tonåren någon gång, och så givetvis att sträcka på ryggen. Tar hjälp av det gamla vanliga från ridningen - blicken långt fram! Men är det annat i teknikväg som det är bra att tänka på?

Och hur är det med upptrappningen, jag vet att jag måste trappa upp mer långsamt än konditionen förbättras, men finns det några knep så att jag inte trappar upp för mycket i början?

Och hur är det med upptrappningen, jag vet att jag måste trappa upp mer långsamt än konditionen förbättras, men finns det några knep så att jag inte trappar upp för mycket i början?

Man brukar säga att varken ökning i veckodos eller längden på längsta passet ska öka med mer än 10% per vecka. I början handlar det väl mest om att inte dubbla distansen bara för att det går, och ge kroppen vilodagar. Tre dagar/vecka tycker jag är lagom för en nybörjare, tränar man mindre får man inte resultat på samma sätt och mer så missar man välbehövliga vilodagar.

Jag springer fortfarande inte mer än tre dagar per vecka, trots att jag siktar på att utvecklas i både hastighet och sträcka. Jag kompletterar med annan träning istället (spinning, spänstträning, styrka).

Jag har rätt nyligen kommit igång med att jogga igen, och skulle behöva lite råd från er rutinerade. :)

Vad är det i tekniken som är viktigt att tänka på? Nu försöker jag andas in genom näsan och ut genom munnen som jag lärde mig i tonåren någon gång, och så givetvis att sträcka på ryggen. Tar hjälp av det gamla vanliga från ridningen - blicken långt fram! Men är det annat i teknikväg som det är bra att tänka på?

Ett vanligt misstag när man börjar träna löpning är att man springer för fort. De flesta passen skall gå i prattempo. Givetvis kan du springa snabbt ibland men varje pass skall absolut inte vara ett försök att sätta personligt rekord på sträckan.'

'Det är dock mest män som försöker det här med max på alla pass.

Ang andningen så har jag aldrig fixat att andas genom näsan. Kör alltid munnen och det funkar ypperligt! Teknikmässigt, lär dig ta långa steg från början. AJg har svårt att länga mitt steg och blir fort trött:/

Du kan inte trappa upp för mycket, blir du trött så fixar du det inte. Jag hade noll kondis och det tog mig 6 mån att komma upp i 7 km. vilket är lååååång tid! Min sambo tex gick från 0-4-10 km på 2 veckor. Han hade dock grym grundkondis innan han startade med löpningen.

Istället för att trappa upp distanser så öka tempot, speciellt de sista 200 meterna. Då kommer du märka skillnad snabbt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka