Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Springer du med häl-isättning först i steget så skogsväg.

Springer du på framfoten utan att knappt sätta i hälen (typ barfotaskor) så spelar det faktiskt ingen roll, iaf inte för mig. Då fjädrar fötterna istället.

men det är ju väldigt ovanligt för de flesta att springa bara på framfoten så att hälen inte sätts i alls. Nästan ingen kan springa så tror jag. Det man eftersträvar är att framfot eller mittfot sätts i först men sedan kommer även hälen ner i marken. Att springa på tå tror jag faktiskt inte på.

*kl*

Jahopp, då var det dags att putta fram tråden igen med lite skryt från mig. ;)

Jag hann bara vara på svensk mark i några timmar i söndags innan jag och löparkompisen stack ut och sprang. Schnitzel, Radler och Puntigamer bier i dagarna fyra är tydligen en mycket bra kolhydratsuppladdning: vi sprang 7 km av bara farten när jag vanligtvis brukar få traggla mig igenom 6 km. Eftersom det gick så bra bestämde vi oss för att öka till 8 km i dag. Sagt och gjort: vi sprang en ganska backig runda med ett medeltempo på 6:30/km. Jag var nära att behöva sakta av och gå efter först en ganska lång, flack, sugande backe som efterföljdes av en brantare och ganska lång backe. Men vi höll ut! Jag är mäkta stolt! :D

Dessutom håller jag på att gå in mina Merrell trail gloves. I går och i dag har jag haft dem på mig när jag gått till och från jobbet. Det är inte många minuters promenad, men jag tänker att det är bäst att börja försiktigt. I dag fick de vara med om en liten joggingtur från jobbet för att jag skulle hinna in i en affär innan de stängde. Det fungerade utan problem att springa på asfalt/stenplattor - tidigare har jag bara sprungit i dem på grusväg.

Hur går det för er andra? :)

Hur går det för er andra? :)

Jag avskyr ju att springa..eller det kanske har ändrats till att 'jag inte gillar det'. Dock..det jag gillar är vad som händer med kroppen. Visst konditionen förbättras o det är ju alltid kul..MEN..den stora saken är att mina lår minskar. Mitt stora komplexområde genom hela livet minskar! En dag kanske jag kan gå in på en vanlig butik o köpa ett par vanliga byxor. Vilken lyx!

*kl*

Tog idag milen på 1 h 6 min - ganska så långsamt men jag är ändå nöjd som tusan med tanke på att jag hann snubbla och ramla rätt rejält i skogen. Första gången någonsin som jag sprungit milen, och det gick smärtfritt - jag hade kraft kvar för några till km och kände mig inte alls slut. Så himla härligt!

Puttar upp tråden för fråga.

Vad gäller kost o blodvärde-träning o er erfarenhet.

Kortfattat, har varit trött sista tiden, tog prover o mkt riktigt, blodvärdet var på väg nedåt, låg på 107.

Inte jättelågt men hur tränar ni om ni ligger lite lågt?,ska man träna?:confused: kör ju fortfarande som förut ca 4 ggr per vecka och det har blivit lite längre pass tom nu 2 st 21 kmetare-annars mer 15 än förut.

Äter inte så mkt kött och vill gärna hålla den kosten jag har men kan såklart öka den biten(varannandagsvegetarian typ), järntablett??

Ska ta om proverna för mer detaljerat järnvärde bla så den biten är inte släppt och när det är gjort så blir det säkert tablett ändå?.

Puttar upp om någon har erfarenhet av liknande ovan.

Kan jag joggat ner mitt blodvärde??- inte troligt på 3-4 gångeriveckan joggning, eller?

Jag har svårt att tro att ditt låga hb skulle bero på att du har tränat, men är du osäker så kanske ta det lite lugnare en period tills du vet mera? Mer troligt så har du inte fått i dig tillräckligt med järn och/eller vitaminer.
Se över vad du äter, kanske testa lite järntillskott? B12?
Frossa i bär, frukt och grönsaker.

Se till att de tar prover för att kontrollera dina järndepåer, kan vara så att de är tömda. Speciellt om du inte äter så mycket kött, då gäller det att få i sig järnet på annat sätt.

Nej, det sjunkande hb`t behöver inte bero på träningen.

Kan ju vara något annat tom fel vid provtagningen;), skämt åsido-prover ska tas om nästa vecka, lite mer noggrant så sen får jag se.

Men är det något jag äter mkt av så är det frukt o grönsaker-men innehåller det verkligen så mkt järn?

Jag undrade mer också om det var farligt att träna med lite lägre hb?, de som springer lite mer på allvar i huset har ingen aning och menar på att man inte har så särskilt mkt sprutt i benen vid den nivån jag har-vilket också stämmer, jag har haft problem med intervallträning-att orka springa fortare både på plan mark o i backe-något jag annars har varit stark på.

Har googlat lite och inte hittat att det skulle vara farligt??....

Då när jag åt järntabletter pga gravilitet så fick jag huvudvärk utan dess like.
Så jag slutade sedan vart det nyponsoppa och blodmat

Kl

Har köpt nya dojor och prövat att jogga och det gick bra tar en bit i taget så nu ska jag bara få labben den äldre att förstå att jag vill jogga

Jag har aldrig hört att det ska vara farligt, men är varken läkare eller springer speciellt mycket själv ;)
Togs provet kappilärt (fingret) eller venöst?
Koagel i provet skulle kunna ge ett falskt för lågt värde, men det upptäcks oftast. Men det är bra att du får ta ytterligare prover!

Jag googlade också lite då jag blev nyfiken och läste på något annat forum att just löpning skulle kunna stöta sönder blodkropparna vid stegisättningen. Jag vet dock inte hur mycket det ligger i det, tycker att det låter långsökt. Är det på det viset så kanske det är något mer som ligger bakom? Att löpning ensamt skulle ge lägre hb tror jag inte på...

Frukt, bär och grönsaker innehåller en massa nyttigheter som gör att din kropp tar upp järnet bättre. Så järntillskott i samband med det är bra och undvik kaffe (koffein) som har motsatt effekt.

Jag googlade också lite då jag blev nyfiken och läste på något annat forum att just löpning skulle kunna stöta sönder blodkropparna vid stegisättningen. Jag vet dock inte hur mycket det ligger i det, tycker att det låter långsökt. Är det på det viset så kanske det är något mer som ligger bakom? Att löpning ensamt skulle ge lägre hb tror jag inte på...

Provet tog venöst.

Och det är det jag far efter, att det finns påstående att blodkropparna kan stötas sönder men att det skulle kunna bero på dåliga skor o det har jag inte...har också uppfattat det som så att det diskuteras om det verkligen är så-löparna i familjen menar dock på att de som springer mkt o lång kan drabbas och att de långpassen jag gör kan räcka??:confused:.

Jag har ju en glutenallergi som var oupptäkt i väldigt många år(11) men kanske vissa skador på tarm, så det ligger nära till hands att tro att det är något där som spökar.

Ja, det var några år sedan jag fick svälja slang (gastroscopi), dax att återuppliva gamla minnen antagligen.:D

Jag har svårt att tro att ditt låga hb skulle bero på att du har tränat, men är du osäker så kanske ta det lite lugnare en period tills du vet mera? Mer troligt så har du inte fått i dig tillräckligt med järn och/eller vitaminer.
Se över vad du äter, kanske testa lite järntillskott? B12?
Frossa i bär, frukt och grönsaker.

Se till att de tar prover för att kontrollera dina järndepåer, kan vara så att de är tömda. Speciellt om du inte äter så mycket kött, då gäller det att få i sig järnet på annat sätt.

Vilket jättebra svar! Trodde faktiskt du var läkarkollega! :bump:

*kl*

Efter att ha haft benhinneont och löpuppehåll sedan i februari kan jag nu glädjas åt att ha joggat tre gånger denna veckan utan smärta. Två pass à 2,5 km och ett pass à 3 km så inga distanser alls för att vara jag, men väldigt hoppfullt att det i alla fall håller ett par kilometrar. Nu ska jag bara försöka hålla igen så att jag inte ökar i distans eller tempo för mycket/för snabbt. Saknar att springa långpass och snabba intervaller!

Här vill jag vara med:)
Började springa lite smått för ca en månad sen.Går sådär då jag inte alls är tränad så låter ju för jävligt när man springer:p.Har börjat öka mer å mer iaf men tror jag kan ha förstört det lite denna veckan eftersom jag inte hunnit med å träna & festat i helgen:(.
Dock är jag anmäld till Midnattsloppet men jag har ingen aning om hur fasen det där ska gå till?!

Den här tråden kan jag också vara med i. Sprang som ung, typ femton-arton år och vann rent av några tävlingar. Sedan blev jag istället cyklist och har även hunnit sluta med det. De senaste arton månaderna har jag dragits med ett envist "löparknä" där det skär som av knivar och trots att jag tyckt att jag gjort allt har det inte velat bli bättre. Nu har jag dock tränat styrka och balans med en dåres envishet sedan december. Mycket streching, massage och skumma övningar för utsida lår och höft, plus att jag hela tiden tänker på hur jag står och går, och så plötsligt i fredags så sprang jag en mil.
Vilken känsla att kunna göra det utan att benet går sönder. Idag blir det troligtvis en kortare runda, men jag är ivrig att se om knät fortsatt håller.

*kl*

Vet inte om jag borde starta en ny tråd eller om det funkar att ställa frågan här.

Vi vet våran 'kompis' plankan. Någon som har en referensram till vad som är bra, bättre, toppen osv? Hur länge ska man stå för att det ska vara bra? Går det att säga några tidsintervaller som gäller?

*kl*

Nu har jag testat mina Merrell trail glove lite mer ordentligt och jag säger bara Wooooaaw! :love: Jag började med att springa på gräs, sprang sedan in i skogen och följde en ojämn stig full med rötter och sten som gick upp och ner, sedan ut på asfalt, sedan in i skogen på en bredare och jämnare stig, sedan en ojämnare stig och sedan sista 1,5 km på asfalt. När jag kom ut ur sista skogen hojtade vaderna där nere att nu fick det räcka. Klockan stod då på 2,43 km och jag tänkte att jag skulle lägga av vid 2,5. Men så röt huvudet till att vad sjutton ska jag stanna då för!? Jag kör väl 3 km som jag hade tänkt mig! Sedan flöt allt bara på och jag stannade på 4 km och fick en alldeles lagom avskrittningssväng hem, helt barfota. Me love my Merrells! :D

I de vanliga tjocka löparskorna har jag sprungit till jobbet; något som jag har tänkt göra i minst ett års tid men som aldrig har blivit av. Drog med mig löparkompisen (som hade semester) och slängde på mig en helt vanlig Everest 25-litersryggsäck och pinnade iväg. När vi kom dit vi hade tänkt fortsatte vi och så plötsligt var vi framme vid mitt jobb: 8,5 km. Med ryggsäck. Trodde aldrig att det skulle gå men ryggsäcken satt jättebra. Dagen efter hade jag träningsvärk i axlar och hals - inte i benen. Den här veckan ska jag försöka springa till jobbet igen, men vi får se hur det blir.

Ursäkta maratoninlägget - jag är väl fortfarande hög på endorfiner. :D

Vi vet våran 'kompis' plankan. Någon som har en referensram till vad som är bra, bättre, toppen osv? Hur länge ska man stå för att det ska vara bra? Går det att säga några tidsintervaller som gäller?
Jag tycker att den effektivaste plankan är den jag gör med boll. Då ställer jag mig i armhävningsposition och slänger upp fötterna på en pilatesboll så att vristerna vilar mot bollen. Antingen kan man bara stå kvar så, eller så kan man göra det sjukt mycket svårare genom att dra in bollen mot sig med hjälp av magmusklerna. Knäna ska alltså närma sig ens armar, sedan skjuter man tillbaka igen. Upprepa tills magen är död eller du inte orkar hålla svanken längre. Vanliga plankan är jag glad om jag kan stå i i en minut x 3. Men mina coremuskler är inte särskilt starka så jag vet inte vad som anses bra och inte.

Vanliga plankan är jag glad om jag kan stå i i en minut x 3. Men mina coremuskler är inte särskilt starka så jag vet inte vad som anses bra och inte.

Jag har frågat runt lite o en bra grund tycks vara att orka stå i 1 min. Fick reda på att tydligen kan man tävla i att stå..fast jag vågade inte fråga hur länge de stod.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka