Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: är det bara jag på hela buke som inte kan....

Först och främst... sluta måla in dig själv i ett hörn med hur det "måste" göras.Bestäm dig för en sträcka du ska motionera och jogga tills det blir jobbigt och gå raskt tills du återhämtat dig och börja då jogga igen.

Och det här med att träna innan frukost... jag har ändå hyfsad kondis men om jag springer när jag inte har ätit på ett bra tag eller har ätit dåligt finns det ingen energi någonstans i min kropp och jag skulle aldrig kunna pallra mig runt 2 km. Jag äter och sedan springer jag 1,5 h senare och det funkar superbra! Kan inte ens gå en vanlig prommis med hunden innan frukost utan att typ svimma av lågt blodsocker. Varför inte ta kvällsrundan med hundarna och jogga då istället, om det nu är så att du är som jag och inte kan springa utan mat i magen.

Det där med benhinnorna bör tyda på att du kanske får ta det lugnare, springa samma sträcka under en längre period och utöka sedan successivt, och när du utökar kanske du får köra springa-gå-metoden ett tag för att vänja dig vid sträckan.

Sammanfogar jogga-tråden med springa-tråden och passar samtidigt på att tipsa om två saker:
1. Barfotaskor - helt annan löpstil som skonar iaf mina benhinnor
2. C25K - app som lär en springa, från soffa till 5 km, på åtta veckor

/moderatorn

Sv: Vi som springer!

*kl*

Får väl ge mig in i den här tråden igen nu när jag kommit igång med löpningen på mer regelbunden basis! Jag springer nu regelbundet ca 7 km. Tar inte tid utan försöker springa i komfortzonen hela tiden för att inte göra det alltför jobbigt så jag tappar sugen, och det har gått jättebra! Mitt delmål är att klara 15 km och det hoppas jag kunna göra i höst - vill inte gå ut för hårt och få problem med knäna.

Men nu skulle jag vilja kunna börja jogga.
Har prövat några metoder som
Jogga tre minuter gå tre men jag blir otroligt stressad av detta.
Jogga till ett visst mål och sedan gå samma sträcka funkar men mina benhinnor protesterar i fall jag utökar sträckan.

Vet inte hur mycket detta med maten påverkar,
Äter inte frukost före mina promenader, går en runda på ca 45 min och sedan hem för att äta och duscha, vill helst ha möjlighet att göra detta på morgonen då jag är som piggast.

Skulle jag göra något öht innan frukost är jag körd för resten av dagen. Jag kan inte ha sex, jag kan inte springa/jogga/gå, jag kan inte ha någon fysisk aktivitet öht. Frukost i magen o jag är fit for fight för 'allt'.

Skulle jag köra 3 min jogg/3 min gå skulle jag bli sjukt stressad o känna ett enormt krav på mig. Vilket resulterar i att det aldrig kommer att bli av. Jag kommer att ruttna o där tar det slut.

Så mitt förslag är att köra helt förutsättningslöst. Välj en sträcka som känns överkomlig o ta dig runt den...jogga så länge det känns bra..o känns det inte bra så gå en bit osv.

Benhinnnor har jag också problem med o jag misstänker starkt att det är fel på mina skor. Så nya skor ska införskaffas..annars lär det inte bli att jag fortsätter. O det vore en större förlust totalt sett.

Jag utgår från att allt är bättre än att sitta kvar i soffan. Men sedan vill jag gärna sikta på att jogga tre gånger i veckan, med timslånga promenader övriga dagar och ett par dagar styrketräning.

Efter problem med benhinnor och knän sedan länge (början av 90-talet då jag körde anorexia med full motionsidioti inkl. dubbla joggingpass varje dag varav ett mitt i natten) har jag startat extremt mjukt. Jag har en runda på lite mer än fem km där jag värmer upp genom att gå halva rundan och springa den sista delen. Jag har faktiskt sprungit hela rundan, men kände att även om det var bra att veta (att jag inte dog) ruttnade jag en smula på att det var så jobbigt.

Och det här är ett återkommande mönster hos mig, när jag stegrar kraven slutar jag ofta helt. Jag kan köra samma gymprogram i två år, vara där fem dagar/vecka och öka vikter, reps - allt. Men när jag sedan byter program slutar jag tvärt för jag tycker det är totalt omotiverande. Där andra säkert hade taggat till och känt ny motivation - där dör jag.

Jag hämtade nya skor på Löplabbet förra veckan, det krävs för annars gör det O N T.

Alltså håller jag allt på en väldigt låg nivå, och det är för mig jätteviktigt att det hamnar på en överkomlig vardagsnivå. Nog babblat, borde jag springa kanske? ;)

Förlåt men... Va??

Varför tror du att det måste göras på ett så rigitt sätt??

Om det känns enklare att jogga med hästen så tycker jag att det låter mer som att du har svårt att pusha dig igenom din bekvämlighetszon i tränandet utan 'draghjälp'.

Kanske du har fel teknik? Hur springer du mnär du springer med hästen? Snabbare, långsammare, längre steg, kortare steg, är du rakare i ryggen osv.

Var i eftermiddags och testade i backen med häst och det är en backe på ungefär 250 meter och jag tycker själv att jag springer snabbare med längre steg mer framåt lutad stil kryper ihop 5 gånger upp och sedan går vi ner

Jo jag tror faktiskt oxå skorna mina inte är det bästa, har haft funderingar på att åka in till storstan där de större kedjorna finns och ställa mig på denna platta som mäter och grejar.

Frukost
Jag blir så jävla lat efter att jag ätit frukos, skulle vilja ha tips på anna skipper drink på morgonen så kan jag ta min runda och sedan komma hem och dricka mitt kaffe och äta mina mackor och läsa tidningen i lugn och ro och slippa stressa för att få i väg ungarna till skolan

Senast ändrad:

kl

Vad är det bästa att springa på asfalt eller skogsväg när man väl börjar

Jag springer i princip på allt utom asfalt, men ojämt underlag är dessvärre döden för mina knän.

Provat en proteindrink på morgonen? Just nu kör jag Fintnessguru´s One Whey Choklad & Hasselnöt men deras Jordgubb & Vit choklad är också supergod.

Springer du med häl-isättning först i steget så skogsväg.

Springer du på framfoten utan att knappt sätta i hälen (typ barfotaskor) så spelar det faktiskt ingen roll, iaf inte för mig. Då fjädrar fötterna istället.

Alltså ibland tror jag att man kan analysera för mycket för att försöka komma på hur man ska göra. Och när man väl kommer igång, om man överhuvudtaget gör det, inser man att det inte alls var som man tänkt sig och måste tänka om. Eller så orkar man inte tänka om utan slutar. Således, Just do it! Välj en lagom kort runda(hellre för kort en för lång för motivationens skull) och ta dig runt, gå, jogga, hoppa, spring, kryp, bara du kommer runt utan att köra helt slut på dig själv så att du vill ge dig ut på nästa runda också! Efter några gånger kommer du märka att du kan öka joggingtiden/sträckan om du vill. Och i samma veva brukar min inse att det går av bara farten att ta sig ut och du hittar snart ett sätt att träna på som passar dig.

Jag springer i princip på allt utom asfalt, men ojämt underlag är dessvärre döden för mina knän.

Provat en proteindrink på morgonen? Just nu kör jag Fintnessguru´s One Whey Choklad & Hasselnöt men deras Jordgubb & Vit choklad är också supergod.

Hittar man dessa drinkar på hälso kost butik eller kan jag knalla in på Ica ?

Nej, jag har bara sett på nätet. Annars brukar träningsbutiker och hälsokosten ha. Fast jag kan inte svara för smaken, vissa smakar verkligen apröv.

Apröv jo tack vi hadde på jobbet någon som hadde detta bantnings pulver choklad och jag skulle prov smaka och de påminner om apröv.

Men Anna skippers drinkar ser ju både goda och snabbgjorda ut men vet inte om de drinkarna är individanpassade

Det är ju bara att gå in och titta på recepten (jag har för mig att hon använder proteinpulver som bas i sina drinkar?).

Bantningspulver är väl kanske inte det bästa att ta i det här fallet, då är det nog bättre med proteinpulver. Själv springer jag hellre på fastande mage (springer ju inte så långt, som mest har jag gjort 5-7 km på morgonen när jag sprang varje dag) än med något (ens vatten) innan. Men det är individuellt antar jag.

Jag skulle säga såhär:

gör en mumsig frukost-smoothie (kan göras dagen innan): kvarg, frukt och bär, kanske lite havregryn, lite honung och mjölk

välj en kort runda, ca 2-3 km, gärna skogsväg som är mest skonsam för knän och leder

spring LÅNGSAMT. Alltså så långsamt att pensionärer nästan går om dig

spring inte för ofta! En gång i veckan först, varvat med promenader, och sen utöka med en till gång i veckan när du märker att knän och benhinnor håller

köp riktiga skor - det är värt varenda krona!

spring förutsättningslöst! spring tills du inte orkar mer - då går du en stund - sen springer du igen. Den bästa träningen är den som blir av! I början kommer du märka snabba resultat och du kommer orka mer ganska så snabbt

Sen är den krassa sanningen att om du inte hittar nån glädje i löpningen, fast du har gett det ett par veckor, så kommer du att sluta. Du måste hitta det DU tycker är roligt. Kanske är inte löpningen något för dig? Men ge det ett ärligt försök först!

Sammanfogar jogga-tråden med springa-tråden och passar samtidigt på att tipsa om två saker:
1. Barfotaskor - helt annan löpstil som skonar iaf mina benhinnor
2. C25K - app som lär en springa, från soffa till 5 km, på åtta veckor

/moderatorn

Jag springer en del med minimalistiska skor. Ordet barfotaskor gillar jag inte för barfota är barfota ;)

Det man skall tänka på är att det är krävande att springa i sådana skor och det kräver ganska lång tillvänjning. Att helt plötsligt börja springa mycket i minimalistiska skor är att be om skador.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka