Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Jag har ett lite annorlunda problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med! När jag springer blir jag iskall om magen. Verkligen iskall! Det leder i sin tur till att jag ibland får ont i magen. Inte håll alltså, utan magont. Lägger jag händerna på magen och värmer upp den lite försvinner smärtan.

Vad tusan ska jag göra åt det här?? :crazy: Springa omkring i fleece-korsett??

Jag har ett liknande problem. Jag blir iskall om ländryggen, jag har dessutom lite problem där så det hjälper ju inte till att bli kall. Jag funderar allvarligt på nån form av ryggvärmare eller korsett.

Du kanske skulle fixa nån "tub" med fleecefoder fram typ "mesh" bak?

Jag har ett liknande problem. Jag blir iskall om ländryggen, jag har dessutom lite problem där så det hjälper ju inte till att bli kall. Jag funderar allvarligt på nån form av ryggvärmare eller korsett.

Du kanske skulle fixa nån "tub" med fleecefoder fram typ "mesh" bak?
Startade en tråd om problemet på Funbeat och skriver samma sak här som där: skönt att jag inte är ensam om problemet! En kille tipsade om kortärmat underställ: han tyckte att det fungerar bra om det inte är varmare än ca 20 grader. Jag har inte testat än för jag har bara sprungit två korta pass (då brukar problemet inte hinna uppstå) sedan jag startade den tråden. Men jag kanske provar!

*kl*

Jag har gått med i barfotaklubben och har köpt ett par Merrell trail glove. Jag testade dem på grusväg i söndags och det kändes fantastiskt! Skorna väger ingenting, de är luftiga, jag fick automatiskt ett helt annat löpsteg och en helt annan känsla. Jag var ute på en 3 km-runda och sprang och gick omväxlande. Som mest sprang jag 1 km i sträck. Jag är kär! :D

*kl*

Måååste ju uppdatera! Sprang knappt alls under vintern, men började på viktväktarna i våras och påbörjade ett träningsprogram så jag började bygga på lite muskler. Satte igång för ett par månader sedan och springa lite korta rundor, växla jogg och gång. har ju tidigare som mest sprungit 5 km i sträck.

För två veckor sedan var jag ute 65-70 minuter, sprang hela vägen. Det blev nästan 9 km :) Och i lördags sprang jag Malmömilen! Sprang, heeela biten, gick inte ett steg. 1 timme och 11 minuter tog det, och jag kom på 24:e plats på "spurtsträckan" (Efter 5 km fanns det en 100-meters sträcka man kunde välja att spurta på, sprang på 20.1 sek).
Jag är grymt stolt över mig själv, och funderar nu på att springa 5 km nere vid Ale stenar i augusti. Jag gillar att springa lopp! :d

Är också lite sugen på att ta Malmöklassikern, men då är det 1 km open water-simning (fixar man det??) och sen 7.5 mil cykling i höst. Får låna en räsercykel då om jag vill..... (Nu har jag ju valt de kortaste sträckorna, för SÅ vältränad är jag inte!).

Nu ska jag vila mig från löpningen ett par veckor och träna styrka och rida mycket, sedan ska jag växla intervaller med långrundor. Var ute igår och sprang 3 kilometer med 4 spurtsträckor, det tar rätt bra :D

Lopp är jättekul och motiverande! Jag har bara sprungit ett än så länge, Milspåret, men tänkte springa Bellmanstafetten och kaaanske Halvmaran också!

I mina tights finns det ficka i bak där jag har mobil och sånt, när jag springer på sommaren har jag mobilen i handen och det funkar jättebra, sprang med iPoden så förut så jag antar att jag helt enkelt är van vid att ha den i handen och trivs med det :).

Jag springer också med mobilen i handen på sommaren, funkar bra! Den är för stor för fickan på löpartightsen.

Jag springer också med mobilen i handen på sommaren, funkar bra! Den är för stor för fickan på löpartightsen.

*KL*

Har börjat springa uppför trappor överallt och kommit på att det kanske faktiskt är rätt kul att springa så nu har jag köpt ett par bra skor men har tusen frågor. Som total amatör med urusel kondis har jag tänkt starta med något C25K-liknande med intervaller men:

Jag har lite halvkänsliga knän misstänker jag. Kommer att springa på fälttävlansbanan Ribersborg en hel del och där finns ju både gångbanor och gräs att varva med men jag vill antagligen undvika asfalt så mycket det går eller? Något speciellt att tänka på innan jag vet vad knäna tål och att löpning alls funkar i längden?

Vad ska jag använda för manick för att det ska bli extra kul? Vill inte spendera en förmögenhet p.g.a ovanstående men ändå veta hur långt jag sprungit och kan man mäta puls osv. så är väl det en fördel. Som sagt blir det mest öppet fält och därmed inga hus som stör signaler och liknande. Ibland kommer jag springa i skogen på landet också.

Vattenflaska? Hur dricker ni som springer? Man vill ju inte springa runt och höra hur det bara klunkar i magen men heller inte vara snustorr i halsen om man väl kommer igång med längre rundor. Eller?

Övriga tips?

När det gäller knäna är det nog bra att börja väldigt försiktigt med att varva gång och löpning så man vänjer kroppen på ett mjukt sätt. Det finns program på nätet man kan följa som brukar vara anpassade för dem som aldrig sprungit tidigare.
Bra skor är också jätteviktigt! Jag har fått mina utprovade på Löplabbet, tycker att de kändes väldigt duktiga där.

Jag använder en app till min iphone, Runtastic, som har GPS och där man får information om tid, hastighet per km, sträcka, maxhastighet och lite annat. Jag tycker det framför allt är kul att gå tillbaka och titta på historiken och se hur man utvecklats.

Jag brukar dricka lite innan jag springer, men inte under själva passet. Efteråt dricker jag förstås. Jag springer dock aldrig längre än en mil (inte ännu i alla fall, men ska nog komma igång med det snart också :D)

Lycka till med joggandet!

När det gäller knäna är det nog bra att börja väldigt försiktigt med att varva gång och löpning så man vänjer kroppen på ett mjukt sätt. Det finns program på nätet man kan följa som brukar vara anpassade för dem som aldrig sprungit tidigare.
Bra skor är också jätteviktigt! Jag har fått mina utprovade på Löplabbet, tycker att de kändes väldigt duktiga där.

Jag använder en app till min iphone, Runtastic, som har GPS och där man får information om tid, hastighet per km, sträcka, maxhastighet och lite annat. Jag tycker det framför allt är kul att gå tillbaka och titta på historiken och se hur man utvecklats.

Jag brukar dricka lite innan jag springer, men inte under själva passet. Efteråt dricker jag förstås. Jag springer dock aldrig längre än en mil (inte ännu i alla fall, men ska nog komma igång med det snart också :D)

Lycka till med joggandet!

Tack!

Telefonapp tänkte jag inte på - det ska jag kolla upp.

Först knäna - superförsiktig upptrappning, bra skor och mjukt underlag (som redan nämnts). Värm upp ordentligt innan du gör sånt som belastar knäna hårdare (ex backlöpning, hopp, rusher) Avbryt om du får känningar.

Telefonappar är bra budgetalternativ till GPS-klocka. Funbeat är ett träningsforum på nätet och de har en gratisapp som är helt okej där man kan logga sitt pass. Efter avslutat pass får man in passet direkt i sin träningskalender. Andra vanliga appar är Runkeeper och Endomondo.

Dricka: eftersom det tar ca 30 min för vattnet i magsäcken att tas upp i kroppen är det ingen vits att dricka under passet om passet är kortare än 45 min, om det inte är väldigt varmt (kan vara skönt att fukta strupen). Jag rekommenderar att man, om man springer en slinga, gömmer en flaska vid starten som man kan ta när man är klar (alt. vid varvning). Jag själv brukar bara ha vatten om jag springer mer än 90 min, om det inte är väldigt varmt då. Men har du en bra vätskebalans när du börjar springa kommer du inte behöva så mycket under passet.

Jag köpte en enkel pulsklocka för att kolla att jag inte gjorde nybörjarmisstaget att ta i för mycket så man inte orkar (om jag gjorde :D) och mäter sträcka och tid med runkeeper i telefonen. Den var även laddad med bra gång/löpintervallmusik, varannan låt upptempo och varannan lugnare. När jag trappade upp träningen var det bara att plocka bort de lugnare låtarna en efter en.

Bra skor anpassade för löpsteg, vikt och vana är också guld värt. Det tar så lång tid att läka en överbelastning...

Jag har alltid ryggsäck med överdragsjacka och busskort, eftersom jag inte kan springa direkt hemifrån. Rent teknisk har jag alltså alla möjligheter att ta med vatten, men jag har aldrig känt något behov av det. Springer max en timme.

Men har du en bra vätskebalans när du börjar springa kommer du inte behöva så mycket under passet.

Tack för tipsen!

Hur vet jag egentligen hur jag får bäst vätskebalans?

Just nu dricker jag rätt mycket vatten under dagen men det blir ju inte alltid samma tid eller lika mycket varje dag. Det borde ju behövas mer de dagar man springer.

*

Vattenflaska? Hur dricker ni som springer? Man vill ju inte springa runt och höra hur det bara klunkar i magen men heller inte vara snustorr i halsen om man väl kommer igång med längre rundor. Eller?

Övriga tips?

Jag har aldrig haft bälte med vatten med mig förut men i helgen joggade jag 21 o då lånade jag sonens för första gången. Jag trodde det skulle vara otympligt med jag märkte faktiskt inte av det.

Klunkade i magen gjorde det inte heller men jag drack kanske siså 3 klunkar åt gången-gjorde av med 3 små flaskor på sträckan.

är det bara jag på hela buke som inte kan....

Jogga?

Skapade förra våren någon liknande tråd och har även använt mig av att ta del av era erfarenheter i en annan tråd.

Lade joggandet på hyllan under hösten och vintern för att både promenera och åka skidor och tappa lite mer i vikt.

Men nu skulle jag vilja kunna börja jogga.
Har prövat några metoder som
Jogga tre minuter gå tre men jag blir otroligt stressad av detta.
Jogga till ett visst mål och sedan gå samma sträcka funkar men mina benhinnor protesterar i fall jag utökar sträckan.

Tömmkör ena hästen i en rejäl backe travar upp och jag måste jogga upp med henne och detta är inga större bekymmer, något svettig men funkar bra.

Vet inte hur mycket detta med maten påverkar,
Äter inte frukost före mina promenader, går en runda på ca 45 min och sedan hem för att äta och duscha, vill helst ha möjlighet att göra detta på morgonen då jag är som piggast.

Ja snälla buke folket hjälp mig vidare?

Sv: är det bara jag på hela buke som inte kan....

Jag började med ca 2 månader på crosstrainer på gymet, så gav jag mig ut sen utan större problem :)
crosstrainer_kategoribild.png

Hur menar du inte kan?

Jag tycker det är sjukt tråkigt att jogga så det blir aldrig längre rundor, jag slutar när det tar emot.

Har lite svårt att ta mig till gymmet det blir en tur och retur resa på drygt 5 mil och tänkte göra två flugor på smällen, avlägga morgon runa med hundarna och jogga

Det är väll orken som sätter stopp, jag tycker det ser grymt trevligt ut att jogga

Förlåt men... Va??
Jogga tre minuter gå tre men jag blir otroligt stressad av detta.

Varför tror du att det måste göras på ett så rigitt sätt?? Det måste inte vara exakt tre minuter eller exakt samma distans man går som springer. Jogga så långt du orkar och vill, sen går du ett tag, sen joggar du så långt du orkar och vill, sen går du en bit. Lyssna på dig själv istället.

Om det känns enklare att jogga med hästen så tycker jag att det låter mer som att du har svårt att pusha dig igenom din bekvämlighetszon i tränandet utan 'draghjälp'.

Jogga till ett visst mål och sedan gå samma sträcka funkar men mina benhinnor protesterar i fall jag utökar sträckan.

Kanske du har fel teknik? Hur springer du mnär du springer med hästen? Snabbare, långsammare, längre steg, kortare steg, är du rakare i ryggen osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka