Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

*KL*
Någon som har tips på bra lite varmare vantar? Vindtäta då de ska användas i Skåneland :)

Idag fick jag inviga mina Icebugs för säsongen. Lördagsbackarna innebar 10 cm snö och en del hinderlöpning tack vare Sven :meh:

Jag har Lillsports tumvantar för längdskidåkning. Hyfsat varma och går att stoppa ett par tunna vantar inuti om det behövs.

Igår skulle jag ha låtit bli. Frös som en gris hela dagen och tänkte, listig som jag var, att en springtur skulle få fart på mig. Sambon skulle ut och märka skidspår så jag hängde på och blev mycket riktigt varm av några kilometer i pannlampans sken på en skogsväg med fruset slask och skoterspår. Kom hem, tillbörligt upptinad och ganska nöjd, började frysa igen, sen fick jag feberfrossa :banghead:
Note to self: inte springa om man mår helvete (till mitt försvar trodde jag faktiskt det berodde på för mycket stillasittande vid datorn).

Blev några veckors uppehåll med dunderförkylning. Förra veckan gick det bra att springa igen. Försöker få in en rutin där jag springer från bussen till jobbet några gånger i veckan. Nu finns det snö så jag kan varva med skidåkning.
Jag fick ihop ett lag till den där multisporttävlingen jag nämnde blir av, så nu behöver jag lära mig cykla mtb och försöka simträna lite också. Det är 25 km löpning som jag tror är uppdelat i flera sträckor så löpningen känns under kontroll bara jag får träna på som jag vill under våren.

Hur går det för er andra? Hur är väglaget? Det har inte varit så lockande att springa när vägarna varit bara och hårdfrusna, men nu finns det finfina snövägar.

Jag är väldigt rädd om mina vader så jag har varit väldigt glad över bristen på snö. Idag och imorgon så blir det av ovan nämnt skäl löpband, sedan åker jag till Amsterdam ett par dagar och där är det snöfritt. Jag hoppas sedan att snön har haft den goda smaken att smälta bort lagom tills jag kommer hem.

Jag är väldigt rädd om mina vader så jag har varit väldigt glad över bristen på snö. Idag och imorgon så blir det av ovan nämnt skäl löpband, sedan åker jag till Amsterdam ett par dagar och där är det snöfritt. Jag hoppas sedan att snön har haft den goda smaken att smälta bort lagom tills jag kommer hem.

En nyfiken fråga... Snöunderlag vid löpning = dåligt för vaderna? Hur kommer det sig i sådana fall?

Frågar då jag faktiskt börjat få lite lättare smärtor i vader/underben, typ benhinneinflammation, och jag springer mer eller mindre enbart på snö. Trodde först det berodde på kyla och att jag blivit lite tyngre, men?

Det går framåt! Tre pass i veckan för närvarande när hästarna går på halvfart eller knappt det. Här känns det bra med frusna vägar som tillfälligt ombyte till gyttja och vattenpölar som jag pulsat runt i den senaste månaden. Vindstilla och stjärnklart som omväxling till regn och blåst från alla håll gör ju inte ont det heller.

Jag har Lillsports tumvantar för längdskidåkning. Hyfsat varma och går att stoppa ett par tunna vantar inuti om det behövs.

Tack :)

*KL*
Har inte blivit någon löpning för mig, har problem med knäet, PFSS men det är på bättringsvägen så nu är det massor med styrketeräning för höfter och knän som står på schemat.

kl.

vad är klokast för att öka längden på sitt springande?

Jag ska återigen springa göteborgsvarvet om knappt 4 månader. Det var 14 (!) år sedan sist... men vet iaf lite vad jag gett mig in på ;)

jag har en hyffsad plan på hur mykcet jag behöver öka i längd för att komma upp i de dryga 2 milen. Jag sprang idag 11 km på en helt okej tid, i snö med dubbar på skorna.. :p

Men, vad är smartast, det känns ganska tungt psykiskt att behöva springa samma långa sträcka varje gång jag springer... ska man ens göra det?

inbillar mig att det är bättre att t.ex. 1 gång i veckan springa den långa sträckan och övriga dagar (jag springer ca. 3 gånger i veckan) springa något kortare. Just nu skulle det innebära 11 km 1 gång i veckan och övriga dagar 6-7 km.

Eller "måste" jag springa 11 km varje gång just nu för att bäst komma uppåt i km-antalet? :)

hjälp mig spåna :)

Jag brukar kika på programmen marathon.se har för att få lite inspiration till hur jag ska träna inför ett lopp, finns säkert även fler sidor med liknande hjälp. Men som svar på din fråga så skulle jag springa en längre distans och sedan två kortare men med till exempel intervaller eller backar.

Långpass 1 gång i veckan brukar väl rekommenderas. Det finns ingen anledning att springa långt varje gång, du utvecklas genom att variera träningspassen. :) Så kör på en gång i veckan du, sen ökar du distansen vartefter men gärna inte med mer än 1 km per vecka.

Hur går det för alla er som springer? Det var stor aktivitet här i vintras men det är ju nu det är trevligt att springa!

Någon som anmält sig till något lopp eller redan sprungit?

Jag har sprungit lite i omgångar tidigare i mitt liv men nu har jag kommit igång lite mer på allvar.

Jag har anmält mig till ett mil-lopp som går 5 oktober. Jag siktar på en tid under en timme och följer ett 12-veckors träningsprogram från iform. Jag är på vecka 6 och det går bra än så länge. Det passar mig bra att ha ett fast upplägg så jag slipper tänka så mycket själv. ;)

Idag körde jag ett intervallpass om 12*3 min med 2 min rask gång emellan. De första två gick i lugnt tempo och den sista i hårt.

Hur går det för alla er som springer? Det var stor aktivitet här i vintras men det är ju nu det är trevligt att springa!

Jag har sprungit lite i omgångar tidigare i mitt liv men nu har jag kommit igång lite mer på allvar.

Jag har anmält mig till ett mil-lopp som går 5 oktober. Jag siktar på en tid under en timme och följer ett 12-veckors träningsprogram från iform. Jag är på vecka 6 och det går bra än så länge. Det passar mig bra att ha ett fast upplägg så jag slipper tänka så mycket själv. ;)

Idag körde jag ett intervallpass om 12*3 min med 2 min rask gång emellan. De första två gick i lugnt tempo och den sista i hårt.

Hallå! Här är jag helt ny i tråden. Sprang idag en mil för första gången i hela mitt liv, på dagen tre månader efter att jag fick mitt andra barn. Har anmält mig till ett en-mils lopp 16 augusti så det var bara att sätta igång!
Mitt egentliga mål är tjejklassikern nästa år och klassikern året efter. Men än så länge är det bara löpning jag tränar.

Jag kämpar på med min rehab. Nyss varit ute o sprungit. Fast ja, det är mer gång än spring änså länge.
Sist jag var ute så var knät svullet i ett par dagar o sjukgymnasten sa att det inte fick vara det typ dagen efter. Så inatt sprang jag kortare. Men det gjorde lite ont :( Får se hur knät är imorgon..

I lördags var jag med på ett adventure race där 16 km löpning var första grenen. Mest stigar och lite obanad terräng. Den sträckan kommer jag springa igen! Det fanns vacker utsikt, trixiga bitar med mycket sten, mjuka utförslöpor med barr, någon grusväg och ett antal rejäla stigningar. Kände mig väl förberedd på löpningen så det var riktigt kul!

Lidingöloppet kvar då... någon som har bra tips? Backar finns det i massor här, tänker att jag kan lägga upp långpassen så att jag får känna på lite rejäla backar när jag är trött och att jag behöver jobba på farten.

Jag har hittat ett program jag tänkte följa de sista fyra veckorna innan loppet. Men vad betyder "3×(4 min-2 min) Vila 75 s och 60 s. Fart 5:45 - 6:05 min/km. Snabbare på 2 min än 4 min."

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka