Jag har varit med och köpt fem hästar under det senaste året, en till mig och fyra till den lokala ridskolan (och det ska under hösten bli en femte till ridskolan).
Hästen jag köpte till mig själv kom ut på annons sent på kvällen, jag skickade ett mail direkt och sedan ett sms direkt på morgonen att jag var intresserad av att komma och kolla på den men inte ville ringa så tidigt. Hon ringde upp en timme senare och tyckte att det jag hade att erbjöda lät bra, och jag hade möjlighet att komma och kolla på henne samma dag runt lunch. Hon var bara precis grundriden och jag testade rida på bana och på grusväg i skritt och trav, och sade sedan direkt att jag ville köpa henne. Det var snart ett år sedan, och jag är fortfarande väldigt nöjd med mitt köp
Två av ridskolans köptes från försäljare där vi åkte och tittade på dem inom någon dag, men där vi var de första som kollade på dem och inom någon timme efteråt gav besked om att vi ville köpa dem. En annan av ridskolans köptes osedd på Irland via film. Och den fjärde kom ut på annons runt lunch, jag kontaktade säljaren inom 0,5-1 h och sa att vi kan komma och titta på den idag (sommarledigt). Sen var det inte helt problemfritt att få till det då jag behövde ha en ryttare med mig då hästen var för liten för mig själv, men jag hittade någon som kunde hänga med och testa och det blev en sen 6 timmars tur för att kolla på den (vi var väl hemma vid 23-tiden igen). På den fjärde var det två andra som också kom och provred de närmsta dagarna, men hon valde att sälja till oss.