Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja jag tror att de flesta skulle dra sig ur om säljaren nekade böjprov. Jag skulle garanterat anta att det var något fel på hästen.
Ja verkligen. Jag vet dessutom en bekant som skulle sälja en häst. Hästen var två, rörde sig jättetrevligt, aldrig varit halt och allt det där ni vet. På böjprov blev den blockhalt. En vecka senare när de utredde och bedövade så visade det sig att hästen var rejält halt på andra benet när man hade bedövat bort ena. Röntgen och det var artros och pålagringar överallt i kotorna. Var bara att ta bort den direkt.

Så jag kommer ALLTID vilja ha böjprov. Vill säljaren inte det så kan hen sälja till någon annan. Svårare än så är det inte.
 
Ja jag tror att de flesta skulle dra sig ur om säljaren nekade böjprov. Jag skulle garanterat anta att det var något fel på hästen.
Ja, det är så viktigt att förtroende finns mellan köpare och säljare, så att neka/begränsa någon att undersöka hästen är givetvis inte ett alternativ.

Men som köpare, vet jag inte om jag är så intresserad av böjprov längre.

Det verkar vara ganska osäker metod på vissa hästar i alla fall.

Om jag bara kan försäkra min tilltänkta häst för det belopp jag önskar, så hade jag kunnat nöja mig med ordinarie hälsokontroll men med trav på rakt och böjt spår utan böjprov.
 
Ja verkligen. Jag vet dessutom en bekant som skulle sälja en häst. Hästen var två, rörde sig jättetrevligt, aldrig varit halt och allt det där ni vet. På böjprov blev den blockhalt. En vecka senare när de utredde och bedövade så visade det sig att hästen var rejält halt på andra benet när man hade bedövat bort ena. Röntgen och det var artros och pålagringar överallt i kotorna. Var bara att ta bort den direkt.

Så jag kommer ALLTID vilja ha böjprov. Vill säljaren inte det så kan hen sälja till någon annan. Svårare än så är det inte.
Oj, på en tvååring!
 
Jag har också blivit mer och mer tveksam till böjprov. Nu när jag skall sälja mitt sto, så har jag funderat på vilka alternativ jag har till böjprov.

Kan jag neka köparen att böja hästen? Och om jag gör det, då uppfattas jag kanske som mindre seriös? Att jag skulle dölja något?
Köparen måste ges möjlighet att undersöka hästen innan köp. Om säljaren nekar köparen att få göra de undersökningar som önskas tror jag att de flesta skulle vara övertygade om att säljaren döljer något. Jag skulle definitivt göra det och köpa en annan häst.
 
Ja, det är så viktigt att förtroende finns mellan köpare och säljare, så att neka/begränsa någon att undersöka hästen är givetvis inte ett alternativ.

Men som köpare, vet jag inte om jag är så intresserad av böjprov längre.

Det verkar vara ganska osäker metod på vissa hästar i alla fall.

Om jag bara kan försäkra min tilltänkta häst för det belopp jag önskar, så hade jag kunnat nöja mig med ordinarie hälsokontroll men med trav på rakt och böjt spår utan böjprov.
Jag förstår varför en säljare kanske inte vill att man röntgar hela hästen. Säljaren kan potentiellt komma dit med en häst som är värd 150-200 tusen och åka därifrån med en häst som inte är tillräckligt dålig för att avlivas men också måste säljas för hälften av det man tänkte från början, eller så kanske den inte ens är säljbar?

SÅ svårt det där.
Oj, på en tvååring!
Ja jag vet! Helt sanslöst. Fått bra mat, bra verkad, ute mycket i hagar osv osv. Kunnig uppfödare. Så man vet verkligen aldrig.
 
Ja, det är så viktigt att förtroende finns mellan köpare och säljare, så att neka/begränsa någon att undersöka hästen är givetvis inte ett alternativ.

Men som köpare, vet jag inte om jag är så intresserad av böjprov längre.

Det verkar vara ganska osäker metod på vissa hästar i alla fall.

Om jag bara kan försäkra min tilltänkta häst för det belopp jag önskar, så hade jag kunnat nöja mig med ordinarie hälsokontroll men med trav på rakt och böjt spår utan böjprov.
Kolla noga med försäkringsbolaget innan isf, jag vet att de ibland kräver böjprov.
 
Kolla noga med försäkringsbolaget innan isf, jag vet att de ibland kräver böjprov.
Ja, men det är nog bara om du höjer försäkringen? Det är inte aktuellt i detta fall.

Jag tror inte heller att jag kommer att nekar böjprov. Jag har ingen anledning till det. Köparen får bestämma, så klart.

Men själv är jag som sagt tveksam. Kanske röntgen hade varit bättre?
 
Senast ändrad:
Köparen måste ges möjlighet att undersöka hästen innan köp. Om säljaren nekar köparen att få göra de undersökningar som önskas tror jag att de flesta skulle vara övertygade om att säljaren döljer något. Jag skulle definitivt göra det och köpa en annan häst.
Jo, det är nog den vanligaste reaktionen.

Jag har dock varit med om att en bekant ville röntga en häst som de fastnat för, och då var hästen plötsligt såld till en annan.

Misstänker att det var röntgen som säljaren ville undvika. Prislappen var också en bit under 100'.
 
Och Danmark som jag har tänkt importera från är det betydligt billigare att röntga i, 2500 sek för knän, haser och kotor. Då känns det inte som en så stor grejj att genomföra, framförallt när man jämför det med i Sverige.
Nu är det några år sedan jag röntgande i Danmark senast. Men då kostade de bilderna du nämner på klinik inkl besiktning 4 000 DKK.
 
Nu är det några år sedan jag röntgande i Danmark senast. Men då kostade de bilderna du nämner på klinik inkl besiktning 4 000 DKK.
En nära vän röntgade för kort tid sedan och då kostade det 2500 sek men då var ingen besiktning i den summan. Så jag har hyfsat säker källa på att det går att få det gjort för den summan. Men givetvis kostar själva besiktningen en slant med.

OT
Jag funderar på att ev ta vargtänder i samma veva om hästen i fråga har det, iomed att det är så mycket billigare i Danmark.
 
Jag förstår varför en säljare kanske inte vill att man röntgar hela hästen. Säljaren kan potentiellt komma dit med en häst som är värd 150-200 tusen och åka därifrån med en häst som inte är tillräckligt dålig för att avlivas men också måste säljas för hälften av det man tänkte från början, eller så kanske den inte ens är säljbar?

SÅ svårt det där.

Ja jag vet! Helt sanslöst. Fått bra mat, bra verkad, ute mycket i hagar osv osv. Kunnig uppfödare. Så man vet verkligen aldrig.
Fast hellre veta det innan försäljning än att sälja dyrt och sen hamna i tvist med påföljande rättegång. Jurister är inte billiga de heller.
 
Fast hellre veta det innan försäljning än att sälja dyrt och sen hamna i tvist med påföljande rättegång. Jurister är inte billiga de heller.
Det finns ett helt gäng med potentiella saker som kanske inte märks om man rider rätt. Men som ändå är osäkra när man står där och ska köpa. Men visst kan hästen också gå sönder och det blir tvist.
 
Nu är jag hemkommen efter dagens provridning. Det var inte min häst heller.

Ångrar att jag inte avhandlat detaljerna ordentligt INNAN vi åkte dit, men i all iver och rädsla att missa min chans bokades provridningen väldigt ”ogrundat” från min sida.

Det var hur som helst inte rätt häst för mig. Så nu är hästnet helt urplockat i norra sverige för min del…
 
Jag har också blivit mer och mer tveksam till böjprov. Nu när jag skall sälja mitt sto, så har jag funderat på vilka alternativ jag har till böjprov.

Kan jag neka köparen att böja hästen? Och om jag gör det, då uppfattas jag kanske som mindre seriös? Att jag skulle dölja något?
Jag har aldrig nekat en seriös öpare att böja hästen, men däremot hade jag sagt min personliga åsikt om böjprov och inte gjort ett nytt böjprov nära inpå om köparen avstår köp efter fynd.
 
Nu är jag hemkommen efter dagens provridning. Det var inte min häst heller.

Ångrar att jag inte avhandlat detaljerna ordentligt INNAN vi åkte dit, men i all iver och rädsla att missa min chans bokades provridningen väldigt ”ogrundat” från min sida.

Det var hur som helst inte rätt häst för mig. Så nu är hästnet helt urplockat i norra sverige för min del…
Nä.... så tråkigt. Var det säljarens beskrivning som inte stämde, eller din egen förväntan på vad du skulle klara, som blev fel?
 
Nä.... så tråkigt. Var det säljarens beskrivning som inte stämde, eller din egen förväntan på vad du skulle klara, som blev fel?

Det var nog egentligen inte tillräckligt med dialog i förväg! Blev lite hastigt och lustigt helt enkelt.

Nog klarade jag hästen men det som gick bet var:
Att han sparkar mot skänkeln, ”testar” sin ryttare (backar, stannar, försöker som komma undan) och går inte att rida ut på utan sällskap. Riktigt så pass mycket projekt hade jag inte förväntat mig.
Men det är på mig, jag borde ställt fler frågor (vilket jag brukar men var så ivrig så jag skippade det denna gång).

(Tror dock inte att en häst gör så av illvilja utan tror snarare att något är galet. Men det är en annan diskussion).
 
Det var nog egentligen inte tillräckligt med dialog i förväg! Blev lite hastigt och lustigt helt enkelt.

Nog klarade jag hästen men det som gick bet var:
Att han sparkar mot skänkeln, ”testar” sin ryttare (backar, stannar, försöker som komma undan) och går inte att rida ut på utan sällskap. Riktigt så pass mycket projekt hade jag inte förväntat mig.
Men det är på mig, jag borde ställt fler frågor (vilket jag brukar men var så ivrig så jag skippade det denna gång).

(Tror dock inte att en häst gör så av illvilja utan tror snarare att något är galet. Men det är en annan diskussion).
Ja, jag förstår... det kan vara alla möjliga anledningar.

Kanske har ägarna varit tråkiga mot honom?
 
Kanske röntgen hade varit bättre?
Röntgen är ett väldigt platt verktyg som enbart ger en bild av hur skelettet ser ut ur en viss vinkel. Det finns generellt en övertro på röntgen. En häst kan ha ganska tydliga förändringar som den inte alls är påverkad av och en annan häst kan vara hur halt och lytt som helst även om röntgenbilderna är fina.

För övrigt, jag köpte mig en promenadhäst i våras. Hade en köpesannons ute som beskrev ganska tydligt vad jag sökte. När jag svarade på annonser skrev jag att "jag har den här köpesannonsen, är din häst den jag söker?" och länkade till min annons.
 
Ja, jag förstår... det kan vara alla möjliga anledningar.

Kanske har ägarna varit tråkiga mot honom?

Det hade nog behövts en ordentlig genomgång iallafall. Fick känslan av att något inte stod rätt till kring magen eller om det var något med sadeln. Svårt att säga. Genomgo och gullig häst med bra inställning men som försökte komma undan arbete. Det stämde liksom inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
713
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 066
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Kanske finns några fler fästingmagneter här.. Min mamma drar till sig fästingar utan dess like, vi bor i ett nästan extremt...
Svar
1
· Visningar
216
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 531
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp