Vi som lagt hästarna "på hyllan"

ISABEL

Trådstartare
För snart ett halvår sedan valde jag att sälja mina hästar då jag verkligen kände att jag inte hade tiden eller orken att fortsätta. Jag har småbarn, jobbar cirka 75% plus att jag studerar på Komvux via distans. Jag har eget stall så jag har fått sköta allt själv. Hade jag haft råd hade jag istället stallat upp en häst kanske i ett närliggande stall med full service, men tyvärr har jag inte världens mest välbetalda jobb så det var inget alternativ.

Det är verkligen jobbigt att vara utan hästar. Hjärtat skriker efter häst! :love: Jag sitter dagligen och drömmer mig bort bland hästannonserna men de närmsta åren kan jag bara glömma att ha egen häst.. Har försökt hitta en medryttarhäst men det verkar som att folk vill rida sina hästar själva, åtminstone nu på sommaren. :p Testade att rida på ridskola men det var verkligen inte min grej! Uttråkade hästar som lyssnade NOLL på hjälperna. Har ju haft egna hästar i hela mitt liv och är van vid att ha känsliga och lyhörda hästar. Men visst, jag fick åtminstone rida på ridskolan men med tanke på vad det kostade och vad lite jag fick ut utav det så valde jag att sluta.

Finns det andra i min sits? Som slutat med hästar? Varför slutade ni? Planerar ni att skaffa häst igen i framtiden? Vore intressant och prata med andra i samma sits.. :)
 
Sv: Vi som lagt hästarna "på hyllan"

Är också i den sitsen, sålde hästarna när jag väntade äldste sonen.
Han är 5 nu så har varit hästlös ett bra tag nu, red hans farmors häst innan jag och pappan gick isär, sedan lite på ridskola innan den lades ner, men nu är jag helt utan :( Saknar det så det gör ont. Sitter nu och tittar på annonser och videor på youtube.

Kommer dock inte kunna skaffa någon häst på ett bra tag än.
Jättetrist verkligen.
 
Sv: Vi som lagt hästarna "på hyllan"

Jag brukar säga att jag "lagt hästarna på hyllan" trotts att jag fortfarande har 2 st. Men den ena är en 30 årig pensionär som jag haft i 13 år och den andra en shettis som sällskap, dem går på lösdrift här hemma och bara göttar sig ;) "Slutade" med hästarna 2011 då jag sålde mitt halvblod som jag tränade och tävlade dressyr med.
Har ridit, tränat, tävlat och varit allmänt super engagerad och intresserad sedan jag kunde gå i princip, men hösten 2011 sålde jag mitt halvblod som jag haft då i 3 år, varför jag slutade var helt enkelt för jag totalt tappat intresset, och anledningen beror nog på att det var rätt mycket beskymmer och jobb med halvblodet, vilket gjorde att jag jämnt gick omkring och var orolig, nervös, och var hela tiden tvugnen att lösa diverse problem. Jag tror lite jag gick in i "väggen" vad gäller alla jäkla beskymmer.
Saknar inte ridningen eller hästar överlag, känns snarare som en befrielse.

Men jag älskar och njuter av min gamle ponny som ligger mig så varmt om hjärtat, klappar lite extra på och uppskattar.
Tror faktiskt inte det blir några fler hästar, den dag min ponny inte finns mer, är det nog slut, vilket känns rätt sjukt, trodde helt säkert att jag skulle vara evigt hästintresserad, hästvänner som jag inte träffat på länge, tror inte på mig när jag säger att jag slutat rida.. ;)
 
Sv: Vi som lagt hästarna "på hyllan"

Här är en till! Senaste medisen flyttades i våras, och jag har inte haft någon framgång i att hitta ny, eftersom jag väger så mycket. Det kryllar inte direkt av stora kallblod ;). Har varit på turridning ett par gånger för att stilla abstinensen, men that's it.

Hade uppehåll tidigare i mitt liv mellan 18-24, så jag får väl överleva nu också :p Försöker se till att gå ner i vikt så att jag kan bli medryttare igen, men äter mediciner som gör att det går sjukt långsamt jämfört med tidigare viktnedgångar.

Lägga hästarna på hyllan för gott, dock, det vågar jag inte ens tänka på:o Vilket tråkigt liv. Så fort jag har gått ner tillräckligt i vikt ska jag ge mig ut på jakt igen :)
 
Sv: Vi som lagt hästarna "på hyllan"

Min häst dog för 1½ år sen och jag har ridit en gång, på en turridning, sen dess. Jag har varit fanatiskt hästintresserad och trodde verkligen det var något som skulle sitta i resten av livet. Är 40 år nu och har haft egen häst ca 25 år. Hade köpt gård och hagar och anlagt belyst ridplan här hemma. Som nu växer igen. Men som ensamstående mamma med hästallergiskt barn och heltidsjobb så känns det som en befrielse att vara utan häst! Att inte jaga hö när skördarna regnat bort, att inte behöva bry sig i de skenande ströpriserna, att inte sitta på jobbet och vara bekymrad när snöstormen oväntat drar in, att inte ha problem med att akut få tag i hovslagare för tappsko med tillhörande bitar bort från hoven osv osv.

Kan hända jag om några år när barnet flyttat ut köper häst igen och stallar upp den på anläggning med fullskötsel, ridhus och instruktörer och så får den gå här hemma och njuta av hagarna sommartid bara. Men i dagsläget finns ingen längtan efter en egen häst. Trodde ALDRIG den dagen skulle komma!

Istället för att lägga tid i stallet har jag börjat träna själv. Så så här bra kondis och så här bra skick som jag är i nu var jag då inte när jag hade häst! Och tacksamt att träna själv, utan häst, inga bekymmer runt omkring.
 
Sv: Vi som lagt hästarna "på hyllan"

Jag skulle lägga hästarna på hyllan under flera flera år i December 2010,vi hade köpt hus och skulle satsa tid och pengar på att renovera det,samt att jag hade väll tröttnat lite,och insåg att jag kom ingen vart med nånting som hade med hästar att göra. I April 2011 dök min drömhäst upp på annons,men eftersom jag inte skulle ha någon häst så drglade jag bara över annonsen varje dag.. Hur som helst så slutade det med att vi åkte 4o mil ner i Sverige och hämtade hem honom i mitten av Juni samma år! Så gick det med att lägga det på hyllan! :p

Så här i efterhand inser jag att jag aldrig tröttnade,jag hade bara inte hittat min rätta livskamrat! Under mina 16 år som jag ägt hästar har det aldrig någonsin känns mer rätt än nu,jag är så galet "förälskad" i min häst så det bubblar i hela kroppen med massa små glädjebubblor när jag ser honom! :love:

Inser att han är "one in a lifetime",och skulle det hända honom något så skulle jag nog aldrig hitta en likasinnad,och antagligen så skulle jag bli hästlös då ett bra tag för jag kommer aldrig nöja mig med att "bara" hitta en fin och trevlig häst igen,utan jag vill ha mina lyckobubblor i magen! :p
 
Sv: Vi som lagt hästarna "på hyllan"

Jag funderar på att göra det. Har dock ingen egen utan är medryttare, men då jag har en sjukdom som gör att jag inte orkar som jag vill samt att hästen jag är med nu inte känns 100% överrens med mig (eller jag med henne) så funderar jag på att sluta. Har funderat på att leta en ny medishäst, men om jag inte orkar denna som är 5 min hemifrån med cykel så lär jag inte orka någon annan heller. Det är bara att inse, tror jag, att vill jag orka med hundarna så får jag avstå häst. :( Men jag har inte bestämt mig helt än, jag vill inte ge upp!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 652
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 433
Senast: tanten
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 293
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp